בעקבות עת”מ של וואן טכנולוגיות תוכנה: משרד הביטחון הודיע לביהמ”ש כי ייערך מכרז פומבי חדש למתן שירותי תחזוקה למערכת תלת”ן בחיל המודיעין

ביום רביעי (4.11.2020) אחרי הצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: חברת וואן טכנולוגיות תוכנה הגישה עתירה מינהלית נגד משרד הביטחון ובקשה לדיון דחוף בעתירה: עותרת נגד החלטת המשרד שלא לפרסם מכרז פומבי חדש למתן שירותי תמיכה ותחזוקה למערכת בחיל המודיעין; מבקשת גם שבית-המשפט יורה למשרד הביטחון לפרסם מכרז חדש למערכת זו; ב- 31.12.2020 עתידה להסתיים ההתקשרות הנוכחית בין המשיב לעותרת לגבי שירותי פיתוח, תמיכה ותחזוקה לאותה מערכת.

העתירה המינהלית הוגשה ע”י עורכי הדין רועי בלכר וגיא זאבי ממשרד עורכי הדין קריספין רובינשטיין בלכר ושות’.

למחרת, ביום חמישי (5.11.2020) פירסמתי כאן באתר ידיעה מורחבת בנושא זה.

= = = = = = = = = =

לבית-המשפט הוגשה (ע”י עו”ד וסים סיבאט מפרקליטות מחוז תל אביב אזרחי) הודעה ובקשה מטעם משרד הביטחון המפרטת את השתלשלות הדברים בנושא זה. “נוכח האמור בהודעה זו, עמדת המשיב הינה כי העתירה התייתרה למעשה, ויש להורות על מחיקתה”. [הערה: ההדגשה – במקור].

בהודעת הפרקליטות נאמר בין השאר כי “[…] בתקופה האחרונה חלו שינויים מהותיים בהיקף השירותים הנדרשים למשיב בכל הנוגע למערכת ‘תלת’, זאת עקב החלטה מקצועית ואסטרטגית של גורמי המקצוע בחיל המודיעין בנוגע ל’הקפאת תצורה’ למערכת הנוכחית, כך שזו אינה דורשת עוד המשך פיתוח. יודגש כי החלטה זו משפיעה גם על היקף התחזוקה הנדרש למערכת.

“ללא קשר לאמור, נעשתה החלפה של אחזקת תשתית המערכת של אורקל, שהייתה באחריות חברת אורקל, וזו הועברה לחברת Rimini Street במסגרת פטור ממכרז, אשר אינו מצוי במחלוקת במסגרת עתירה זו”.

“[…] לאור האמור, בתקופה האחרונה התקיימה בחיל המודיעין בחינה של הסוגיה ובחינת השירותים הנדרשים […] בכל מקרה הוחלט כי אין מקום לפרסם בעת הזו מכרז חדש בפורמט דומה למכרז משנת 2015, בו זכתה העותרת”.

עוד נאמר בהמשך תשובת הפרקליטות כי “במסגרת אותה בחינה שבוצעה ע”י גורמי המקצוע בחיל המודיעין, הוחלט לאחרונה לצאת במכרז, בהיקף מצומצם יותר, לצורך מתן שירותי תחזוקה למערכת תלת”ן, בהתאם לצרכים הנוכחיים של החיל ובתכולות הנדרשות לו בעת הזו”.

“יובהר כי המכרז העתידי טרם נערך, כך שלא ידוע בשלב זה מה בדיוק הוא צפוי לכלול, אך כבר עתה יובהר, למען הסדר הטוב ולמעלה מן הצורך, כי מכרז זה צפוי להיות מצומצם יותר כאמור בהיקף השירותים שיידרשו במסגרתו”.

“עוד למעלה מן הצורך, יודגש כי כוונת המשיב היא לצאת למרכז זה בהקדם. יחד עם זאת יובהר כי ככל שהמליך המכרז וההתקשרות לא יסתיימו עד למועד סיום ההתקשרות עם העותרת, הרי שהמשיב יהיה אחראי לתחזוקת המערכת בפרק הזמן שבתווך”.

= = = = = = = = = =

בעקבות הודעת משרד הביטחון ביקשו העותרים למחוק את עתירתם תוך פסיקת הוצאות. כבוד השופטת צילה צפת כתבה בהחלטתה מ- 22.12.2020 כי “העתירה נמחקת כמבוקש. בנסיבות העניין לא מצאתי לנכון לעשות צו להוצאות”.

= = = = = = = = = =

בידיעה המקורית כתבתי כי בעתירה נאמר בין היתר ש”ביום 14.12.2014 זכתה ONE במכרז מס’ 1000328519 למתן שירותי תמיכה, תחזוקה ופיתוח של מערכת תלת”ן [תכנון, לוגיסטיקה, תקציב ומשא”ן) בחיל המודיעין של צה”ל. בעקבות זכייה זו מספקת ONE למשרד הביטחון החל משנת 2015 שירותי תמיכה, תחזוקה ופיתוח של מערכת תלת”ן. היקף ההתקשרות בין שני הצדדים, עפ”י ההזמנה לחברה ממשרד הביטחון, הוא מיום 1.1.2015 ועד ליום 19.2.2020.

ביום 20 בינואר 2020 פירסם משרד הביטחון ‘מפרט טכני לתמיכה, תחזוקה ופיתוח מערכת תלת”ן בחיל המודיעין/צה”ל’, במסגרתו הוארכה תקופת ההתקשרות עם חברת ONE לתחזוקת המערכת בעשרה חודשים נוספים עד ליום 31.12.2020.

חודש לאחר מכן שלח משרד הביטחון לחברת ONE הזמנה חדשה. החל מיום 1 במארס 2020 מספקת ONE למשרד הביטחון שירותי תמיכה ותחזוקה בלבד של מערכת תלת”ן בחיל המודיעין ותוקף ההתקשרות הוא עד ליום 31.12.2020.

בהמשך כתב העת”מ נאמר כי ביום 9 במארס 2020 שלח החשב הכללי במשרד האוצר לוועדות המכרזים במשרדי הממשלה ‘חוות דעת מקצועית במסגרת הליך בחינת קיומם של ספקים’ העוסקת בנושא ‘תחזוקת מוצרי חברת Microsoft, חברת SAP וחברת Oracle בממשלה’.

“בחוות הדעת נכתב, בין היתר, כי נוכח העובדה שחברת Rimini Street היא ‘שחקן’ יחיד בתחום של שירותי תחזוקה ותמיכה במערכת אורקל שאינם כוללים עדכוני גירסה, בכוונת החשכ”ל להכריז על Rimini כספק יחיד למשך שלוש שנים”.

ב- 2 באוגוסט 2020 פנה שמעון קצובס סמנכ”ל ONE אל תומר בנימין ראש מערכת פרוייקטי תקשוב במשרד הביטחון וכתב בין השאר כי “לאור העובדה שמערכת תלת”ן היא מערכת ליבה המשמשת לתפקוד השוטף של חיל המודיעין ואין כל אפשרות לעשות שימוש במערכת ללא שירותי תמיכה ותחזוקה שוטפים, ונוכח העובדה שההתקשרות עם ONE מסתיימת ביום 31.12.2020 – על משרד הביטחון לפרסם מכרז פומבי חדש, או, לחילופין, להאריך את ההתקשרות עם ONE למתן שירותי תחזוקה של המערכת לשנת 2021, במסגרת פטור ממכרז”.

בפנייתו הוא כתב עוד כי “יש סימנים בשטח המעידים על העברת שירותי התחזוקה של מערכת תלת”ן ל- Rimini ללא מכרז, אך לאור העובדה ש- Rimini מספקת שירות שונה לחלוטין מזה שמספקת ONE למשרד הביטחון, ‘אני סמוך ובטוח שהמינהל התקין יוריד מסדר היום את הכיוון המשתמע להעברת העבודה לחברת רימיני ללא מכרז’.”

ב- 4 באוגוסט 2020 נתקבלה תשובת משרד הביטחון לפיה אין בכוונתם להאריך את ההתקשרות עם ONE מעבר לסוף השנה האזרחית הנוכחית.

ב- 31.8.2020 וב- 24.9.2020 נשלחו פניות בנושא זה אל גיל מלמד ראש יחידת הבקרה במינהל הרכש (מנה”ר) במשרד הביטחון. בפנייה השנייה נכתב בין השאר כי אם לא יתקבל מענה לגופו של עניין עד ליום 12.10.2020 בכוונת החברה לפנות לבית-המשפט וכי חברת “Rimini חדרה שלא כדין ובאישור חיל המודיעין למערכת תלת”ן, וביצעה פעולות תחזוקה של המערכת, פעולות שהגורם היחיד המוסמך לבצען הוא ONE”. ביום 11.10.2020 התקבלה תגובת משרד הביטחון לפניות הללו.

“כך או כך, על עובדה אחת אין חולק והיא שמשרד הביטחון החליט שלא לפרסם מכרז פומבי חדש למתן שירותי תמיכה ותחזוקה למערכת תלת”ן בחיל המודיעין החל מיום 1.1.2021 ואילן. מכאן העתירה דנא”.

במסגרת הטיעונים המשפטיים נטען בעתירה המינהלית של חברת ONE כי “משרד הביטחון אינו רשאי להתקשר בפטור ממכרז עם Rimini למתן שירותי תמיכה ותחזוקה למערכת תלת”ן וכי Rimini אינה ‘ספק’ יחיד’ המסוגל לספק שירותים אלו”.

עוד נטען בין היתר ל”שרירות, חוסר סבירות וקבלת החלטות שאינן מבוססות על איסוף נתונים כדין” וכי “ככשל שבכוונת מרד הביטחון להתקשר עם Rimini למתן שירותי תמיכה ותחזוקה למערכת תלת”ן במסגרת פטור ממכרז – החלטה זו לא מובססת על בדיקה שנערכה על-מנת לוודא, עפ”י אמת המידה שנקבעה בפסיקה, שקיימת הצדקה כלשהי לפטור ממכרז לספק יחיד”.

* עפ”י מערכת “נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט נקבע דיון בעתירה המינהלית ליום 8 בדצמבר 2020 בפני כבוד השופטת צילה צפת.

הערות עורך Read IT Now:

+ ב- 9.3.2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: מינהל הרכש הממשלתי ורשות התקשוב הממשלתי מבקשים להכריז על חברת Rimini Street כעל ספק יחיד למשרדי הממשלה בתחום “רכישת שירות תחזוקת רישוי למוצרי מיקרוסופט, אורקל וסאפ ללא עדכוני גירסה”.

+ ב- 10.4.2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: החשב הכללי אישר הכרזה (לתקופה של שנה) על הספק Street Rimini כ”ספק יחיד” עבור שירותי תחזוקת המוצרים של אורקל, סאפ, מיקרוסופט ו- IBM (ללא עידכוני גירסה).

+ ידיעות נוספות לגבי חברת רימיני סטריט ניתן למצוא בצורה מרוכזת כאן.

= = = = = = = = = =