בעקבות עתירה מינהלית נמסר ב- 2/2020 בתשובה רשמית: “במשרד ראש הממשלה לא נערך דו”ח [חופש מידע] שנתי בעשור האחרון”; ביהמ”ש: “מחדל המשיבים מלפעול עפ”י הוראת המחוקק במהלך העשור האחרון”

“לנוכח כל האמור לעיל, לאחר שהומצאו לעותר עיקרי הדו”ח השנתי לשנת 2018 והוצהר  כי יוגש דו”ח שנתי לשנת 2019 בתוך שלושה שבועות, יש לקבוע שהעתירה מיצתה את עצמה. לפיכך העתירה נמחקת.

“על אף מחיקת העתירה יש לאמץ את טענת העותר לפיה הגשת העתירה היא שהביאה לכך שהמשיבים נערכו לקיום החובות המוטלות עליהם עפ”י דין ולפרסןם הדו”חות השנתיים מכאן ואילך. יש איפוא לקבוע כי מדובר בעתירה שהיה מקום וצורך בהגשתה. לפיכך יישאו המשיבים בהוצאות העותר בסכום כולל של 12,000 ₪.”

כך קבע כבוד השופט רם וינוגרד בפסק דין בעתירה מינהלית לחופש מידע אשר ניתן ב- 26 באוקטובר 2020.

העתירה המינהלית [עת”מ 17657-03-20] הוגשה לבית-המשפט המחוזי בירושלים בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים על-ידי גיא זומר. היא הוגשה נגד שקד פרידריך לבטוב הממונה על חופש המידע במשרד רה”מ; רונן פרץ מ”מ מנכ”ל משרד ראש הממשלה; משרד ראש הממשלה – המשרד הראשי; היחידה הממשלתית לחופש המידע (במשרד המשפטים) – כולם באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי).

בפסק הדין נאמר בין השאר כי “עניינה של העתירה בבקשת העותר כי בית-המשפט יורה למשיבים 1-3 לפרסם את הדין וחשבון השנתי כמשמעו בהוראת סעיף 5 לחוש חופש המידע. העותר טען כי על אף שפנה למשיבים כבר בחודש אפריל 2019 בבקשות לקבל את הדו”ח השנתי לשנת 2018, לא הועבר לו הדו”ח עד לעצם היום הזה”.

“לעתירה זו קדמה עתירה שהגיש העותר לאחר שפניותיו למשיבים בסוגיה לא זכו למענה (עת”מ 2019-01-20). בעקבות הגשת אותה עתירה התקבל מענה המשיבים מיום 11.2.2020, בו נאמר כי “במשרד ראש הממשלה לא נערך דו”ח שנתי בעשור האחרון” והדבר הביא לכך שעל המשרד להיערך לפרסום הדו”ח כנדרש בחוק. באותו מענה נאמר כי בכוונת המשיבים לפרסם את עיקרי הדו”ח לשנת 2018, ולפרסם מכאן ואילך את הדו”ח השנתי כמצוות המחוקק. לאחר מתן המענה נמחקה העתירה הקודמת. או אז הוגשה העתירה שלפניי, בה נטען כי יש להורות למשיבים לפרסם הן את הדו”ח השנתי לשנת 2018 והן את הדו”חות מכאן ואילך”.

השופט מציין כי “בתגובה המקדמית לא ניתן הסבר למחדל המשיבים מלפעול עפ”י הוראת המחוקק במהלך העשור האחרון […] למעשה, המשיבים אינם כופרים בכך שדרך פעולתם אינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק. כל טענתם בתגובה המקדמית היא כי בשל העובדה שלא הוכנו דו”חות שנתיים בעשור האחרון, יש צורך בהיקף נרחב של עבודה לצורך הכנת דו”ח ראשון. המשיבים הבהירו כי בשל מצוקת כוח אדם ומשבר קורונה התעכבה פעולה זו”.

“[…] הנוהל שנזכר לעיל מבהיר את הדברים ברחל בתך הקטנה. אין מחלוקת כי הוראות אלה חלות גם על משרד ראש הממשלה. וכי על אף זאת לא פירסמו המשיבים דו”ח כנדרש בעשור האחרון”.

“[…] מאליו מובן כי על המשיבים לפעול מכאן ואילך בהתאם להוראות החוק והתקנות ולפרסם את הדו”ח השנתי לא יאוחר מה- 1 ביולי שבשנה העוקבת לשנה אליה מתייחס הדו”ח”.