בעקבות חקירה פלילית של הרשות להגנת הפרטיות הגישה מחלקת הסייבר בפרקליטות כתב אישום בגין העברת מידע חסוי ממחשב מרפאה המבצעת הפלות לארגון חרדי המתנגד לביצוע הפלות

במספר אתרים פורסמה ביום ראשון (25.3.2018) המבוססת ככל הנראה על הודעה לעיתונות לפיה באותו היום הוגש כתב אישום לבית-המשפט המחוזי בתל אביב נגד שלוש נאשמות.

לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו”ד אפרת פאר-גרונדלנד ממחלקת הסייבר בפרקליטות,  שלוש הנשים נאשמות בביצוע עבירות של פגיעה בפרטיות: מסירה ושימוש במידע רפואי חסוי, אישי ורגיש הנוגע לנשים המיועדות לביצוע הפלה.

לא אכנס כאן לכל פרטי כתב האישום ואסתפק באמירה כי מדובר בהעברה לכאורה של מידע רפואי, חסוי ורגיש על מטופלות מרפאה המיועדות לבצע הפלה, לידי עמותה הפועלת נגד הפלות, וזאת כדי להניא אותן מכך, מטעמים אידיאולוגיים-דתיים.

בהודעה צויין כי בעקבות תלונה של אחת מהמטופלות במרפאה, נפתחה חקירה פלילית של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים. החקירה חשפה את האופן בו הגיע המידע הרגיש לידי העמותה, את שיטת הפעולה ואת חלוקת התפקידים בין הנאשמות.

ממחלקת הסייבר בפרקליטות נמסר כי “ההחלטה על הגשת כתב האישום מבטאת את מדיניות משרד המשפטים, הרואה בחומרה עבירות של שימוש ומסירת מידע רפואי, אישי וחסוי, ללא הסכמת המטופלים ובניגוד למטרה לשמה נמסר המידע, בוודאי כשהדבר נעשה תוך ניצול מצבן השברירי ומצוקתן של נשים הצפויות לבצע הליך של הפלה”.

הערת עורך Read IT Now: ב- 20 בפברואר 2018 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים [לשעבר, רמו”ט – הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע] הודיעה ב- 20.2.2018 כי לאחרונה הסתיימה חקירה רגישה שניהלה הרשות אשר במרכזה העברת מידע אודות נשים שהתכוונו לבצע הפלה. המידע הועבר לידי עמותה במרכז הארץ, אשר פעלה להניא את הנשים מלבצע את ההפלה, תוך ניצול המידע הרפואי הרגיש שהועבר לידיה ופגיעה חמורה בפרטיותן.

על-פי ממצאי החקירה, שתי עובדות בעמותה חשודות כי קיימו קשר טלפוני קבוע עם מזכירה במרפאה בה מתבצעות הפלות, וקיבלו ממנה מידע על נשים שקבעו תור לביצוע הפלה.

המזכירה מסרה לשתי הפעילות בעמותה פרטים כגון מועד ההפלה, מועד הוועדה לאישור הפלה, את שמותיהן ומספרי הטלפון הסלולרי של הנשים.

העובדות בעמותה מצידן התקשרו לאותן נשים וניסו לשכנען שלא לבצע את ההפלה. כל זאת, מבלי שהנשים  מבינות או מקבלות הסבר כיצד פרטיהן הגיעו לידי העמותה.

החקירה החלה עקב כך שאחת הנשים, אשר בעקבות השיחה המטלטלת מהעמותה פנתה לקופת החולים ולמרפאה, דיווחה כי פרטים רפואיים אישיים ביותר  שלה הגיעו לידיים זרות. תלונתה הגיעה בקיץ 2017 לרשות להגנת הפרטיות ומיד נפתחה חקירה בנושא.

חומרי החקירה הועברו עם סיומה למחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לצורך בחינת אפשרות העמדה לדין פלילי.

עו”ד אלון בכר ראש הרשות להגנת הפרטיות אמר כי “הרשות חוקרת מקרים של פגיעה בפרטיות שנעשית באמצעות שימוש בלתי חוקי במאגרי מידע אישי. בחקירה זו נתקלנו בפגיעה חמורה בפרטיות בנושא רגיש ואישי במיוחד. שימוש במידע פרטי שנאסף עליכם ללא הסכמתכם או למטרה אחרת מזו שלשמה נמסר הוא עבירה פלילית שהעונש בגינה הוא 5 שנות מאסר. כל אדם וארגון שמנהל מידע אודות אנשים חייב להכיר את המותר והאסור לפי חוק הגנת הפרטיות ולפעול לניהול המידע ולהגנה עליו כך שגם בעלי הרשאת גישה למאגר לא יוכלו לעשות בו שימוש לרעה”.