בעקבות החלטת בג”ץ, הוגשה למחוזי בת”א (בשבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים) עתירה מינהלית חדשה לגבי ייצוא ביטחוני של ישראלים [ובהם אלוף (מיל.) ישראל זיו] הפועלים בדרום סודן

10:02 26.02.2019

קטגוריות: משפט צבא וביטחון

תגים:

הבוקר בשעה 09:17 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: בית-המשפט העליון בשבתו כבית-משפט גבוה לצדק דחה (20.2.2019) עתירה של 52 עותרים לגבי ייצוא ביטחוני של ישראלים הפועלים בדרום סודן. העתירה, באמצעות עו”ד איתי מק, הוגשה נגד ראשת אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני במשרד הביטחון, שר הביטחון, משרד הביטחון, משרד החוץ ואלוף (מיל’) ישראל זיו. העליון קבע שהעתירה צריכה להיות נדונה בבית-משפט מחוזי; בעקבות החלטת העליון, הוגשה (26.2.2019) עתירה מינהלית חדשה באותו הנושא בדיוק לבית-המשפט המחוזי בת”א בשבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים.

ב- 20.2.2019 פירסמתי ידיעה כאן באתר לגבי החלטת הבג”ץ לגבי העתירה.

בהודעה שפירסם עו”ד איתי מק (לאחר פרסום המבזק כאן אצלי באתר) נאמר בין היתר:

יחד עם יעל עגור אורגל, שירה יהב, סיגל קוק אביבי, עירית הלביא, דניאלה יואל, סהר ורדי, רם כהן, חיים שוורצנברג, ורוניקה כהן, רלה מזלי, עודד אפרתי, פרופ’ בן ציון מוניץ, אמנון לוטן, ד”ר ישי מנוחין, ד”ר דליה זק”ש, ד”ר חנה ספרן, נעמי קירשנר, יעל רביד, רוני סגולי, אליעד פרידמן גרין, מונים אהרון, עדנה פינצ’ובר, רמי פינצ’ובר, גלעד ליברמן, נוני טל, גיא בוטביה, אלי אמינוב, ורד ביתן, מיאקו גליקו, אלדד ציון, גיא הירשפלד, אלישבע קרבצוב, רעיה רותם, צילי גולדנברג, אבישי הלביא, מיכל פלג, גיל גוטגליק, חנה בר”ג, עדה בילו, תמר כהן, חיה אופק, אמנון שפירא, נטשה דודינסקי, אפרת מרגלית, יוסף (פפה) אללו, אלי ברקת, חגית עופרן, איל רז, בלהה גולן, דניאל סילברמן, רוסמרי סולן ונורה אורלוב הוגשה עתירה-לבית המשפט לעניינים מינהליים בת”א  בדרישה לעצור את כל הייצוא הביטחוני הישראלי לדרום סודן.

מדובר בעתירה הראשונה שהוגשה בבית-המשפט המחוזי בת”א, לאחר שבג”צ קבע כי הסמכות לדון בנושא הייצוא הביטחוני נתונה לבית-המשפט לעניינים מינהליים.

מאז 15.12.2013 מתנהלת מלחמת אזרחים רצחנית בדרום סודן. עד כה יש לפחות מאות אלפי הרוגים, מיליוני פליטים, עקורים ואזרחים הסובלים מרעב. אין מחלוקת כי הצדדים הלוחמים, ובמיוחד ממשלת דרום סודן והמליציות הקשורות אליה, מעורבים בפשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם.

כוחות הביטחון של ממשלת דרום סודן והמליציות הקשורות אליהם, פועלים בשיטה של “אדמה חרוכה”, פושטים על כפרים של אזרחים המזוהים מבחינה פוליטית או אתנית עם האופוזיציה, מוציאים להורג את הגברים, אונסים את הנשים והילדות, וחוטפים את הילדים כדי שישמשו כחיילים.

בנסיבות אלה, האיחוד האירופאי מטיל מזה שנים ארוכות אמברגו נשק על דרום סודן, ארה”ב הקפיאה בתחילת שנת 2014 את הסיוע הצבאי שלה לשם, ולאחר מאמצים רבים בהובלת ארה”ב, ביום 13.7.2018, גם מועצת הביטחון של האו”ם הטילה אמברגו נשק וסיוע צבאי לדרום סודן (החלטה 2428).

אמנם רב הנסתר על הגלוי לגבי המעורבות הישראלית במלחמת האזרחים, אך אין מחלוקות כי כוחות הביטחון הדרום סודנים והמליציות הקשורות אליהם, ביצעו ומבצעים פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם גם באמצעות נשק ישראלי.

ביום 14.1.2016, העיתונאי ברק רביד פרסם בעיתון הארץ כי: “ישראל התחייבה בפני משלחת של האו”ם שביקרה בירושלים לפני כחודשיים כי היא אינה מספקת “נשק יורה וקטלני”(Lethal Weapons)  לאף אחד מהצדדים במלחמת האזרחים בדרום סודן… ישראל הבהירה לאו”ם כי החלטה להפסיק העברת נשק יורה לדרום סודן התקבלה ויושמה בקפדנות.”

למרות שתי העתירות שהוגשו לבג”צ (בג”צ 2041/15, ועתירה שהוגשה יחד עם ח”כ תמר זנדברג בבג”צ 3893/16) והתחייבות מדינת ישראל לאו”ם, פירסם משרד האוצר האמריקאי ביום 14.12.2018, החלטת סנקציות על האלוף (במיל’) ישראל זיו וחברותיו, על רקע מכירות נשק בשווי כ- 150 מיליון דולר לצדדים היריבים במלחמת האזרחים בדרום סודן, תשלום שוחד לבכירים בממשלה הפושעת שם, ומעורבותם בקונספירציות עם שכירי חרב שנועדו להעשיר את כיסם – הכול במסווה של “פעילות חקלאית”.

בעתירה נטען כי כל המיקומים של “פעילות חקלאית” זו ברחבי דרום סודן, צמודים למתקנים של ה- SPLA (הצבא הדרום סודני), רגישים ביטחונית, חלקם נמצאים בחזית הלחימה ובאזורי רעב, ובאופן היסטורי הם שימשו לצורך ייצור אספקה ל- SPLA. הדבר דומה לכך, שזיו יגדל תותים באזורי הקרבות בסוריה.

במקום להגיב באופן ענייני לדרישת העותרים לעצור את כל הייצוא הביטחוני הישראלי לדרום סודן לנוכח אמברגו מועצת הביטחון של האו”ם והחלטת הסנקציות של ארה”ב כלפי זיו, ראשת אפ”י רחלי חן החליטה, לא בצדק, לגלגל את אחריותה אל בית-המשפט, נאמר בהודעת עו”ד איתי מק.