בלומברג: הפלסטינים רוצים שישראל תסיר את המכשולים בדרך לשדרוג תשתיות התקשורת שלה ויפעלו בנושא זה במסגרת כנס ITU בשארם א-שייח

סוכנות החדשות Bloomberg דיווחה ב- 29 באוקטובר 2019 כי הפלסטינים רוצים שישראל תסיר את המכשולים בדרך לשדרוג תשתיות התקשורת שלה ויפעלו בנושא זה במסגרת כנס ITU בשארם א-שייח.

כפי שכבר דיווחתי – כאן, כאן ו- כאן באתר זה – איגוד התקשורת העולמי  [International Telecommunication Union, ITU]  עורך ב- 28.10.2019-22.11.2019 את הכנס World Radiocommunication Conference, WRC-19 בהשתתפות נציגים מ- 190 מדינות ברחבי העולם.

בידיעה של סוכנות בלומברג נאמר כי בפעם הראשונה מאז שנת 2015, פקידים ישראליים ופלסטינים נועדו בשבוע קודם לכן כדי לדון בנושא תקשורת. פגישה זו קדמה לפתיחה הרשמית של הכינוס בשארם א-שייח ב- 28 באוקטובר.

לדברי בלומברג, ארה”ב מילאה תפקיד בעבר בקידום שידרוגים בתשתית התקשורת של הפלסטינים ושגרירות ארה”ב ברכה על השיחות בין הפקידים הישראליים והפלסטינים.

לדברי הפלסטינים, הפיקוח והשליטה הישראלית על נושא התדרים ותשתיות הטלקום המיושנות אינם תואמים את המחוייבות הישראלית, לפי הסכמי אוסלו, לאפשר לפלסטינים לפתח את מגזר התקשורת שלהם. עוד אומרים הפלסטינים כי המצב הנוכחי גורם להם לנזקים כספיים עצומים ופוגעים גם בכלכלה הפלסטינית.

יצויין כי ישראל נערכת לקראת כניסתו של דור חמישי [5G] בעוד שבגדה המערבית החלו רק בשנה שעברה בשירותי דור שלישי [3G] ואילו ברצועת עזה יש רק שירותי דור שני [2G].

הפלסטינים מבקשים עוד תדרים כדי שיוכלו להקים חברת סלולר שלישית, נוסף על שתי החברות הפעילות כיום: הוותיקה יותר, חברת הסלולר Jawwal [מקבוצת התקשורת Palestinian Telecommunication, PalTel ] והצעירה יותר, חברת Ooredoo Palestine  [לשעבר,  Wataniya Mobile או Wataniya Palestine Mobile Telecommunication  Company].

בראיון שנערך ב- 22 באוקטובר בלשכתו ברמאללה אמר ד”ר Ishaq Sider שר התקשורת הפלסטיני כי “אנו ניצבים בפני בעייה גדולה מאוד מהצד הישראלי. אין זה נושא פוליטי כי אם נושא הומניטרי כדי להקל על חיי האנשים”.

בידיעה נאמר כי דובר משרד התקשורת הישראלי סירב לבקשה לראיון ואמר כי ישראל תציג את עמדתה בערוצים המתאימים.

הוועדה הטכנית הישראלית-פלסטינית (שהוקמה במסגרת הסכמי אוסלו, כדי לדון בנושאים דוגמת הקצאת תדרים וייבוא ציוד טלקום) נפגשה ב- 24 בספטמבר  2019.

הידיעה מצטטת את דניאל (דני) רוזן שהיה מנכ”ל משרד התקשורת בשנים 1996-2001 כאומר ש”גופים שכנים צריכים לתאם ביניהם. הבעיות המעשיות לעיתים קרובות אינן טריוויאליות”.

Samer Ali מנהל קשרי החוץ של משרד התקשורת וטכנולוגיית המידע הפלסטיני אמר לסוכנות בלומברג כי שני הצדדים דנו ביניהם על האפשרות לשדרוג תשתיות התקשורת בגדה המערבית לדור רביעי ולדור חמישי ואילו ברצועת עזה – לדור השלישי.

לדבריו, הנציגים הישראליים אמרו כי ישראל תלמד ותבחן את אפשרות שדרוג התשתיות בגדה לדור רביעי/חמישי והסכימה על הקמת פאנל שידון בתדרי תקשורת לפלסטינים. נושא אישור דור שלישי ברצועת עזה ‘מונח על השולחן’ אולם ממתין להקמת ממשלה חדשה בישראל.

לדברי Samer Ali, “השורה התחתונה היא שלא קיבלנו דבר. איננו מצפים להשיג דבר ישירות מהצד הישראלי”.

מהידיעה עולה כי הפלסטינים מבקשים בכינוס הנוכחי של ITU לאשר ניטור של צד ג’ על עמידתה של ישראל במחוייבויות שלה בתחום הטלקום.