בכנסת הוגשה הצעת חוק פרטית העוסקת בחובת מתן שירות באמצעות דואר אלקטרוני

14:30 20.03.2014

קטגוריות: כללי

תגים: ,

ב- 28 במארס 2014 הוגשה בכנסת הצעת חוק פרטית (פ/19/2386) של חברי הכנסת עפר שלח, ניסן סלומינסקי, עליזה לביא ואחמד טיבי.

הצעת חוק חובת מתן שירות באמצעות דואר אלקטרוני, התשע”ד – 2014 אומרת כי מוסד המאפשר לפנות אליו בכתב, ובכלל זה מוסד הדורש מאדם הגשת מסמכים, יאפשר לו לעשות כן גם באמצעות דואר אלקטרוני, לרבות חתימת שמו באמצעות חתימה אלקטרונית. עם קבלת הודעת דואר אלקטרוני מאדם ישלח המוסד מענה אוטומטי, דרך הדואר האלקטרוני, המאשר את דבר קבלתו; תשובת המוסד תשלח באמצעות הדואר האלקטרוני, ובלבד שהאדם לא ביקש כי התשובה תינתן לו בדרך תקשורת מקובלת אחרת. מי שאחראי מטעם מוסד למשלוח הודעה בכתב לאדם, יעדיף, ככל הניתן, את שליחתו באמצעות דואר אלקטרוני, ולשם כך יפעל בדרך סבירה לבירור כתובת הדואר האלקטרוני של הנמען.

מוסד ציבורי [מוסד אשר אחד מתפקידיו הוא קשר עם הציבור] יפרסם בכל אחד מפרסומיו הרשמיים גם פרטים אלה: כתובת, מספר טלפון, מספר פקסימיליה וכתובת דואר אלקטרוני.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “כיום, כאשר נדרש אדם להעביר מסמכים בכתב לגופים הגדולים במשק, הוא נדרש לרוב לעשות זאת באמצעות הדואר או הפקסימיליה בלבד. דרישה זו להעברת מסמכים או אישורים שונים דרך הפקסימיליה מציבה מכשול עקב אי-נגישותו של אמצעי תקשורת זה, והיא חסם בירוקרטי ראשון במעלה בפני אוכלוסיות רבות. הפקסימיליה הוא מכשיר ארכאי, שאינו נגיש לרוב הציבור כפי שהיה בעבר, וכיום קיימות חלופות נגישות יותר, דוגמת הדואר האלקטרוני. בעוד במכשיר הפקסימיליה נתקלים במצבור תקלות טכניות ובזבוז של משאבים, הדואר האלקטרוני אינו מאבד מידע, ודרך תקשורת זו אף תורמת לסביבה ומאפשרת מתן אישור מיידי על פנייה, ומייתרת את הצורך לקבל אישור טלפוני לשליחת הפקס. יתרה מכך, במקומות רבים הפקסים מנותבים באופן אוטומטי לכתובת דואר אלקטרוני מלכתחילה, וממילא הטלת החובה לאפשר מראש את הפנייה דרך הדואר האלקטרוני אינה מהווה מעמסה כלשהי.

“בהצעת חוק זו מוצע לחייב מוסדות שונים ובהם מוסדות המדינה, חברות ממשלתיות ותאגידים בנקאיים, ליתן שירות גם באמצעות הדואר האלקטרוני, למי שיבחר בדרך זו. כמו כן, ההצעה קובעת את החובה להעדיף את דרך התקשורת באמצעות הדואר האלקטרוני והיא אף מחייבת מוסדות ציבור אשר חלק מתפקידם לקיים קשר עם הציבור לציין בפרסומיהם, בין היתר, את כתובת הדואר האלקטרוני שלהם.

“חובות אלו יאפשרו העברה נוחה ויעילה יותר של מידע בין הפונים לבין המוסדות השונים, וייעול ההתמודדות עם המערכים הבירוקרטיים השונים במדינת ישראל”.