בכנסת הוגשה הצעת חוק פרטית העוסקת בהקמת קו מידע לציבור בשעת חירום

ב- 19 במארס 2014 הוגשה בכנסת הצעת חוק פרטית (פ/19/2415) של חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר.

הצעת חוק להקמת קו מידע לציבור בשעת חירום, התשע”ד – 2014 אומרת כי במשרד להגנת העורף יוקם קו מידע לציבור שיינתן בו מידע מוקלט לציבור בעניין שירותים חיוניים בעתות חירום, באמצעות חיוג מקוצר [חיוג בן 3 ספרות]. השר ימנה מבין עובדי משרדו מנהל שיהיה אחראי על קו המידע. הפעלת קו המידע יכול שתהיה לכלל שטח המדינה או לאזורים מסוימים, לפי העניין. עם הפעלת קו המידע לציבור, יודיעו על דבר קיום קו המידע לציבור ומספרו בכל שידורי החדשות ברדיו ובטלוויזיה.

בין היתר מדובר במידע לגבי פתיחת בתי ספר וגני ילדים, ושעות פעילותם, פתיחה או סגירה של צירי תנועה ופתיחת תחנות טיפת חלב ושעות פעילותן [מידע שיימסר בידי הרשויות המקומיות]; פתיחה או סגירה של צירי תנועה, הפעלת תחבורה ציבורית [מידע שיימסר ע”י משרד התחבורה]; הפעלת אוטובוסים ציבוריים, לרבות קווי שירות כהגדרתם בפקודת התעבורה, שעות פעילותם ותדירותם [מידע שיימסר ע”י מפעילי אוטובוסים ציבוריים]; פתיחה או סגירה של צירי תנועה [מידע שיימסר ע”י משטרת ישראל]; מידע על הפסקות חשמל ל-50 צרכנים או יותר, והצפי לתיקונם [מידע שיימסר ע”י חברת החשמל לישראל (חח”י)] ועוד.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי בעקבות הסערה וסופת השלגים האחרונה, התברר כי לאזרחים יש קושי רב בקבלת מידע מעודכן על שירותים חיוניים בעיתות חירום.

הקושי לקבל מידע מעודכן מאופיין במספר בעיות, וחלק מהגופים אינם מפרסמים מידע מעודכן או שהמידע מתפרסם באיחור, או באופן לקוי וחסר. כמו כן יש פרסומים של מידע סותר בין הגופים השונים דוגמת המשטרה, מפעילי אוטובוסים ציבוריים ורשויות מקומיות, בעניין פתיחה וסגירה של כבישים, או מידע בדבר קיום לימודים בבתי ספר, על ידי רשויות מקומיות, משרד החינוך ובתי הספר.

גם כאשר גופים מפרסמים מידע, הפרסום אינו אחיד, וכל גוף מפרסם את המידע באופן שונה בין על ידי קווי מידע פרטיים, תקשורת, אתרי אינטרנט ועוד.

נוסף על כך, בשעת חירום אין לאזרח אפשרות או זמן כדי לחפש את המידע. הדבר נכון במיוחד בשעת חירום, שבה לאזרחים רבים אין כל גישה לתקשורת, למעט קו טלפון. כך, בסופה האחרונה, חלק ממוקדי המידע, ובהם אתרי האינטרנט של חברת החשמל ושל רשויות מקומיות קרסו, ובמשך שעות רבות לא ניתן היה לקבל דרכם מידע.

חוסר המידע גורם לתסכול בקרב האזרחים, אשר אינם יכולים להיערך ולכלכל את צעדיהם. זאת, כיוון שהם אינם יודעים אם יתקיימו לימודים למחרת, אם כביש פלוני פתוח, אילו קווי תחבורה ציבורית פעילים, אם סניפי הדואר והבנקים פתוחים, אם יתקיימו דיונים בבתי המשפט ועוד.

נוסף על כך, פרסום מידע שאינו נכון גורם נזק ועוגמת נפש לאזרח שהסתמך על מידע זה. כך, בעקבות מידע שגוי שפורסם, אזרחים רבים המתינו שעות רבות לתחבורה ציבורית, לפתיחת כבישים ועוד. לעומת זאת, הפעלת קו המידע כפי שמוצע בהצעת חוק זו, תיתן לאזרח ודאות במידע שיפורסם.

נוכח האמור, מוצע להקים מרכז מידע, שניתן להתקשר אליו במספר מקוצר, אשר ירכז את כל המידע הרלוונטי לציבור, בדבר הפעלת שירותים חיוניים ויקל על כלל האזרחים בעתות חירום. עוד מוצע כי הגופים שיעבירו מידע, יכללו הערכה בדבר חידוש הפעילות.