בית-משפט מחוזי: מעצר באיזוק אלקטרוני אינו מונע מעצור להמשיך לבצע סחר בסם באמצעות אפליקציית טלגראס גם ממקום חלופת המעצר

15:41 15.02.2019

קטגוריות: משפט

בית-המשפט העליון אישרר החלטה של בית-המשפט המחוזי בבאר שבע ודחה בקשת רשות ערעור של עצור בעבירות סמים באמצעות היישומון טלגראס.

כבוד השופט יוסף אלרון כותב בין היתר בהחלטתו [בש”פ 590/19] מיום 3.2.2019:

■ “בקשת רשות לערור על החלטת בית-המשפט המחוזי בבאר שבע (כב’ השופט ד’ בן טולילה) בעמ”ת 39175-01-19 מיום 21.1.2019, אשר קיבל את ערר המשיבה על החלטת בית-משפט השלום בבאר שבע (כב’ השופט א’ דורון) במ”ת 51553-12-18 מיום 14.1.2019, ונקבע כי המבקש ייעצר עד תום ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדו.

■ “נגד המבקש הוגש כתב אישום המייחס לו עבירה של קשירת קשר לביצוע פשע לפי סעיף 449(א)(1) לחוק העונשין, התשל”ז -1977, ועבירה של ייצוא, יבוא, מסחר והספקה של סם מסוכן לפי סעיף 13 לצו בדבר סמים מסוכנים (יהודה והשומרון) (מס’ 558), התשל”ה – 1975.

■ “על-פי המתואר בכתב האישום, המבקש יצר קשר עם סוכן משטרתי באמצעות היישומון ‘טלגראם’, בקבוצה ייעודית לסחר בסמים המכונה ‘טלגראס’, והציע למכור לסוכן 3 גרם קוקאין בתמורה ל-2,000 ש”ח.

■ “ערר המשיבה [מדינת ישראל על החלטת בית-משפט השלום] לבית-המשפט המחוזי התקבל.

■ “נקבע, כי עניינו של המבקש אינו מצדיק חריגה מהכלל שלפיו יש להורות על מעצרו עד תום הליכים של נאשם אשר מיוחסות לו עבירות של סחר בסם מסוכן, וכן כי עניינו של המבקש לא מעלה ‘טעמים מיוחדים’ המצדיקים את מעצרו בפיקוח אלקטרוני.

■ “כן נקבע כי המבקש ‘מצוי עמוק בעולם הסמים כך שאין במעצר תחת איזוק אלקטרוני כדי לצמצם המסוכנות הנשקפת ממנו, ואם ייעשה כן הדבר יעמיד את הציבור בסכנה’, וזאת במיוחד לאור העובדה שהמעשים המיוחסים לו בוצעו לכאורה בשעה שתלוי ועומד נגדו מאסר מותנה שהושת עליו חודשים בודדים קודם לכן. כן נקבע כי נסיבות ביצוע העבירה תומכות אף הן לכאורה במסוכנות המבקש לאור השימוש ביישומון ה’טלגראם’ לצורך סחר בסמים, באופן המאפשר ‘חשיפה גדולה של צרכני סם לסוחר הסמים’ תוך ‘ביצוע העסקה בקלות יחסית באמצעות כל טלפון נייד, גם במעצר בית’ וצמצום האפשרות לחשיפת העסקה על ידי רשויות האכיפה.

■ “על החלטה זו הוגשה הבקשה לרשות ערר שלפניי. בבקשה טען המבקש כי שגה בית-המשפט המחוזי משקבע ‘בצורה חד משמעית’, כהגדרתו, כי לא ניתן להורות על שחרורם של  נאשמים בעבירות סחר בסמים באמצעות יישומון ה’טלגראם’.

■ “[…] דין הבקשה להידחות […] אף לגופו של עניין, בית-המשפט המחוזי ציין כי ‘אין לקבוע כלל הרמטי לפיו סחר בסם באמצעות אפליקציית טלגראס יוביל בהכרח למעצר’, ודי בכך כדי לדחות את טענתו המרכזית של המבקש.

■ “יתירה מזאת, כתב האישום מייחס למבקש עבירות של סחר בסם מסוכן, אשר על דרך הכלל מקימות עילת מעצר עד תום ההליכים – וזאת מחשש כי הנאשם ימשיך בביצוע העבירות גם ממקום חלופת המעצר […] פעלתנותו של המבקש בקבוצת ‘טלגראס’, עליה עמד בית-המשפט המחוזי, מלמדת על מעורבותו המשמעותית בסחר בסמים”.