בית-משפט מחוזי: “אין לקבוע כלל הרמטי לפיו סחר בסם באמצעות אפליקציית טלגראס יוביל בהכרח למעצר”

15:43 15.02.2019

קטגוריות: משפט

בית-המשפט העליון אישרר החלטה של בית-המשפט המחוזי בבאר שבע ודחה בקשת רשות ערעור של עצור בעבירות סמים באמצעות היישומון טלגראס.

כבוד השופט יוסף אלרון כותב בין היתר בהחלטתו [בש”פ 592/19] מיום 3.2.2019:

■ “לפניי בקשת רשות לערור על החלטת בית-המשפט המחוזי בבאר שבע (כב’ השופט ד’ בן טולילה) בעמ”ת 35646-01-19 מיום 21.1.2019, אשר קיבל את ערר המשיבה על החלטת בית-משפט השלום בבאר שבע (כב’ השופט א’ דורון) במ”ת 57125-12-18 מיום 13.1.2019, והורה על מעצרו של המבקש עד תום ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדו.

■ “בתמצית בלבד אציין כי נגד המבקש הוגש כתב אישום שבו יוחסו לו שלוש עבירות של ‘יצוא, יבוא, מסחר, הספקה סמים מסוכנים’, עבירות לפי סעיפים 13 ו-19(א) לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) התשל”ג – 1973.

■ “העבירות מושא כתב האישום נעברו כחלק מ’מבצע סוכן’ ללוחמה בתופעת הסחר בסמים באמצעות הרשת האינטרנטית ‘טלגראס’ (המשמשת לסחר בסמים בתוך אפליקציית המסרים ‘טלגראם’), ובמסגרתו הופעל סוכן משטרתי אשר יצר קשר עם סוחרי סמים ברשת ה’טלגראס’, באופן אקראי, ותיאם מולם ביצוע עסקאות של סחר בסמים מסוכנים.

■ “[…] ערר שהגישה המשיבה על ההחלטה [של בית-משפט השלום] לבית-המשפט המחוזי בבאר שבע התקבל.

■ “בבקשה נטען כי עניינו של המבקש מעורר ‘שאלה משפטית עקרונית ובעלת חשיבות ציבורית החורגת מעניינו הפרטי’, כהגדרתו, שעניינה בקביעתו ה’חד משמעית’ של בית-המשפט המחוזי כי לא ניתן לשחרר נאשמים אשר מואשמים בסחר בסמים באמצעות רשת הטלגראס לחלופת מעצר. לשיטת בא-כוח המבקש, קביעה זו אינה עולה בקנה אחד עם החלטות אחרות שהוציא מלפניו בית-משפט זה.

■ “[…] לאחר שעיינתי בבקשה על מכלול החומר שצורף לה, ולאחר ששמעתי את טיעוני באי-כוח הצדדים בדיון שנערך לפניי, נחה דעתי כי אין להיעתר לבקשה, בהיותה חורגת מאמות המידה הקבועות בהלכה הפסוקה בכגון דא […] חרף ניסיונו של בא-כוח המבקש לשוות לטענותיו נופך עקרוני, אני סבור כי למעשה הן נטועות היטב בדל”ת אמותיו של המקרה שלפניי.

■ “בפרט, לא מצאתי ממש בטענה כי בית-המשפט המחוזי קבע בהחלטתו כלל גורף שלפיו ‘לא ניתן לשחרר נאשמים אשר מואשמים בעברות סחר בסמים באמצעות רשת ה’טלגראס’. מעיון בהחלטת בית-המשפט המחוזי עולה תמונה הפוכה, שכן בית-המשפט הבהיר כי ‘אין לקבוע כלל הרמטי לפיו סחר בסם באמצעות אפליקציית טלגראס יוביל בהכרח למעצר’.

■ “ממילא, אני סבור כי טענותיו של המבקש בעניין זה אינן מצביעות על קביעה גורפת או תקדימית שנקבעה בהחלטה מושא הבקשה, אלא מהוות השגות בדבר האופן שבו התייחס בית-המשפט לשימוש שעשה המבקש ברשת הטלגראס במסגרת בחינת מידת המסוכנות הנשקפת ממנו.

■ “במכלול הנסיבות האמורות, לא מצאתי לנכון להיעתר לבקשה, והיא נדחית בזאת”.