בית-משפט גרמני קבע כי למעסיקים אסור להשתמש בתוכנת keyboard-tracking כדי לעקוב אחר עובדיהם

15:31 20.09.2017

קטגוריות: משאבי אנוש משפט

תגים:

בית-הדין הארצי הפדרלי לעבודה בגרמניה [Bundesarbeitsgericht] קבע לאחרונה כי למעסיקים אסור להשתמש בתוכנת keyboard-tracking  כדי לעקוב אחר עובדיהם. בית-הדין קבע כי ראיות שנאספו כתוצאה משימוש בתוכנה זו בידי מעסיקים אינן יכולות לשמש עילה לפיטוריו שלח עובד. הפסיקה שניתנה בעניין קובעת כי הדבר מפר את זכויותיו האישיות של העובד.

התביעה הוגשה ע”י עובד web developer בחברת מדיה במדינת North Rhine-Westphalia. מדיניות החברה אוסרת שימוש פרטי במחשבי החברה. באפריל 2015 החברה שלחה מייל פנימי לעובדים בו אמרה כי כל תעבורת האינטרנט שלהם תיבדק ותישמר. לאחר מכן החברה התקינה תוכנת keyboard-tracking על המחשבים האישיים כדי לנטר ולתעד פעילות העובדים.

כחודש לאחר מכן התובע זומן למעסיקו לשיחה לגבי מה שהחברה גילתה כביכול באמצעות תוכנת המעקב. בהתבסס על הממצאים הללו הוא הואשם שהוא עובד עבור חברה אחרת ומפתח עבורם משח מחשב – כל זאת בזמן שהוא עובד ומקבל משכורת מהחברה המעסיקה. באותו היום פוטר העובד ממקום עבודתו.

העובד אישר כי עסק בפיוח משחק תוכנה ועבודה נוספת עבור החברה של אביו אך טען כי הדברים נעשו במהלך זמן הפסקות העבודה הניתנות לעובדים. לדבריו עסק בכך כעשר דקות ביום וכי במהלך תקופה של ארבעה חודשים משך הזמן הכולל שעסק בכך היה כשלוש שעות, כאמור מחוץ לשעות העבודה הרגילות.

בית-הדין פסק כי השימוש בתוכנה מצד מעסיקים אינו חוקי זולת במקרים בהם יש חשד קונקרטי מראש לפעילות עבריינית או להפרה בוטה של מטלות העבודה. עוד נקבע כי למרות שהעובד הודה בביצוע עבודה פרטית באמצעות מחשב במקום העבודה אין בכך להצדיק את נסיבות הפיטורין.