בית-משפט בארה”ב פסק כי האתר והיישומון של Domino’s Pizza חייבים להיות נגישים לחלוטין לאנשים בעלי מגבלות ראייה

מספר אתרים ובהם ה- BBC   והעיתון Daily Mirror דיווחו שבית-משפט בארה”ב פסק כי האתר והיישומון של Domino’s Pizza  חייבים להיות נגישים לחלוטין לאנשים בעלי מגבלות ראייה.

עפ”י הדיווחים הללו, אדם עיוור – Guillermo Robles  – טען כי בתחילה ניסה לשנות את אופי התוספות שעל הפיצה ולאחר מכן לא הצליח להשלים את הליך ההזמנה הרכישה וזאת כשהוא משתמש ביישומון ה- iPhone של החברה.

בשנת 2017, שנה לאחר שהחל את המאבק המשפטי שלו, התביעה הראשונית שהגישה אותו אדם נדחתה אולם עתה הוא הצליח בערעור שהגיש.

הוא הדגיש כי הסמרטפונים של חברת Apple כוללים תוכנה מובנית של קריאת מסך כדי לסייע למשתמשים בעלי ליקויי ראיה להשתמש באינטרנט.

עם זאת, התוכנה מסתמכת על תמונות ומרכיבים ויזואליים נוספים בתוך אתר או יישומון אשר הופכים לטקסט. במקרה זה טען התובע כי היישומון והאתר של דומינו’ס פיצה נעדר את המרכיבים המאפשרים לו – כלקוי ראיה – לבצע או להשלים ביצוע הזמנת פיצה. בנוסף, הוא טען כי בדרך זו גם נבצר ממנו להשתמש בואוצ’רים להנחות בהזמנה.

לדבריו עניין זה נוגד את ה- Americans With Disabilities Act of 1990 שקבע כי בלתי חוקי לעסקים למנוע מיחידים בעלי מוגבלות גישה לסחורות ולשירותים של העסקים הללו.

פסק הדין בערכאה הנמוכה בבית-משפט פדרלי בפסדינה קבע כי המימשל טרם פירסם אסדרה לגבי מה צריך להיות ביישומונים ובאתרי אינטרנט  כדי שיהיו תואמים לחוק.

ואולם, ערכאת ערעור של שלושה שופטים קבעה עתה כי היעדר כללים פרטניים אין פירושה שרשת המזון יכולה לחמוק מאחריותה לספק “הנאה מלאה ושווה” של שירותיה לאנשים עיוורים או בעלי לקות ראייה.

השופטים החזירו את התיק לערכאה הנמוכה יותר כדי שיוציאו פסיקה חדשה בהתבסס רק על השאלה האם היישומון מנגיש בצורה הולמת את הפונקציות שלו לאנשים עיוורים.

סוכנות הידיעות Courthouse News שאף היא דיווחה על המקרה הזה מציינת כי תלוייה ועומדת תביעה נוספת דומה של אדם עיוור אחר, הפעם נגד רשת המזון לגבי אתר האינטרנט של רשת הסופרמרקטים Winn-Dixie. הרשת הגישה ערעור על פסיקה של ערכאה נמוכה יותר שקיבלה את תביעת האדם העיוור [זאת למרות שהחברה-האם שלה, Southeastern Grocers, הגישה בקשה לפשיטת רגל במארס 2018].