בית-המשפט נעתר באופן חלקית לעתירה מנהלית של טלדור נגד רשות האכיפה והגבייה בנושא מכרז שערכה

בית-המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים נעתר באופן חלקית לעתירה מנהלית של טלדור נגד רשות האכיפה והגבייה בנושא מכרז שערכה הרשות.

בפסק הדין [עת”מ 30935-04-16] מיום 13 במאי 2016 כותב כבוד השופט ארנון דראל בין היתר כי “רשות האכיפה והגבייה פירסמה מכרז פומבי מס’ 8/2015 לתחזוקה ותפעול של מתקני המחשוב ולתפעול ופיתוח של מערכות יישומי הליבה ברשות. במסגרת המכרז נקבעו תנאי סף מנהליים ותנאי סף איכותיים”.

העתירה המנהלית נוגעת לתנאי איכותי המוזכר בסעיף 4.1.1.6ב’ (שתוקן במסגרת שאלות הבהרה שהציגו מועמדים פוטנציאליים למציע).

[הערת עורך Read IT Now: דבר המכרז פורסם כאן באתר ב- 22 בספטמבר 2015].

חברת טלדור מערכות מחשבים (1986) בע”מ – העותרת – הגישה  ב- 8.2.2016 הצעה שלה למכרז. “בהתייחס לתנאי הסף הציגה העותרת שני לקוחות המקבלים ממנה שירותים בהתאם לדרישה שבתנאי הסף והם רשות ניירות ערך ו- בנק הפועלים בע”מ. וועדת המכרזים של הרשות [אכיפה וגבייה] הגיעה לכלל מסקה, שהשירות שניתן ע”י העותרת לבנק אינו עונה על דרישות תנאי הסף ואינו בגדר תפעול ותחזוקה של ‘מתקן מחשוב מרכזי’ ועל-כן פסלה את הצעתה”. הגדרת השופט: “הליך קבלת ההחלטה ע”י וועדת המכרזים היה הליך לא שגרתי” ו- “התהליך הארוך והלא שגרתי של קבלת ההחלטה בעניינה של העותרת“.

חברת טלדור עתרה לביטול ההחלטה של רשות האכיפה והגבייה (שפסלה הצעתה) ועל המשך בדיקת ההצעה בהתאם להוראות המכרז. העתירה הוגשה ביום 17.4.2016, יום אחד לפני המועד שבו התעתדה הרשות לפתוח את ההצעות הכספיות של המציעים הנותרים. “נוכח הקושי שהיה כרוך בפתיחת ההצעות הכספיות טרם בירור עתירת העותרת ניתן צו  ארעי ונקבע דיון בבקשה לצו ביניים ודיון מוקדם בעתירה. זה התקיים ביום 5.5.2016 ובהסכמת הצדדים נדונה העתירה לגופה.

העתירה עוסקת במערכת המחשוב של הרשות הידועה בכינוי מערכת “כלים שלובים“. היא פותחה בידי חברת טלדור. כעת משרתת המערכת, לטענת העותרת, 25 לשכות של הרשות ועוד. מנוהלים באמצעותה כ- 9 מיליון תיקים ומתוכם 2.6 מיליון תיקים פעילים בלשכות השונות. “העותרת היא שמבצעת כעת את תחזוקת המערכת בהתאם להסכם בינה לבין הרשות אשר הוארך עד ליום 31.12.2016”.

השופט דן ארוכות בפסק דינו לגבי הפעילות של חברת טלדור בבנק הפועלים ובהתנהלות של רשות האכיפה מול הבנק לבירור מהות הפעילות של טלדור בבנק (כדי לוודא שאכן פעילות זו עומדת בתנאי המכרז). מסתבר כי באופן חריג ובניגוד למדיניותו [“להימנע ממתן אישורים בכתב מכל סוג שהוא בכל הנוגע להמלצות על ספקים“], הוחלט בסופו של דבר ע”י הבנק לספק מכתב המפרט את אופי בפעילות של טלדור אצלו.

השופט החליט כאמור לקבל בחלקה את העתירה והורה על ביטול החלטה של וועדת המכרזים של רשות האכיפה והגבייה מיום 28.3.2016 שהחליטה שלא לבטל החלטה קודמת שלה [מיום 7.3.2016] על פסילת טלדור בנימוק שלא עמדה בתנאי המכרז.

בנוסף הורה השופט כי הדיון בנושא יוחזר לוועדת המכרזים של הרשות לדיון מחדש.

בסוף דבריו אומר השופט כי “נוכח התנהלות העותר [חברת טלדור], לרבות השינויים בעמדתה במהלך הדרך ואחריותה למצב שנוצר – אין צו להוצאות וכל צד יישא בהוצאותיו”.

[הערת עורך Read IT Now: פרוייקט “כלים שלובים” סוקר מספר פעמים באתר זה. ניתן לחפש במנוע החיפוש של האתר: “כלים שלובים” (עם מרכאות)].