‘ביזיון’: ‘כנראה משרד התקשורת איבד לגמרי את הכיוון ואת הקשר למציאות’ [חלק א’]

ביום שלישי האחרון, 7 במאי 2019 (שבערבו חל ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל), בשעה 13:43, פירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ אייטם מעניין מאוד.

באופן מפתיע, הוא לא סיווג את האייטם הזה כ’בלעדי’ או ‘ראשונים לדווח’ אלא הסתפק בסיווג ‘נושא חם’. במוצאי יום העצמאות, 9.5.2019, הסיווג כבר שונמך ל’חדשות מקומיות’.

מה היה באייטם הזה של אבי וייס?

(1) באותו היום (7.5.2019) פירסם משרד התקשורת הודעה לעיתונות זהה הן באתר שלו והן באתר המידע והשירותים הממשלתיים Gov.il, לפיה מנכ”ל המשרד שלמה פילבר הטיל עיצום כספי בסך 73,730 ש”ח על חברת הוט מובייל. זאת משום שהחברה היקצתה מספרים זהים בקידומות 053 ו- 057 בניגוד להוראות משרד התקשורת.

אבי וייס כתב באייטם שלו, בין השאר, כי “במשרד התקשורת שכחו, ששלמה פילבר כבר לא מנכ”ל, אלא עד מדינה בתיק 4000, ולא ברור מההודעה מי בדיוק החליט להטיל את הקנס ולמה היום”.

עוד כתב אבי וייס כי “זו הודעה רשלנית. הכאוס במשרד התקשורת הגיע, כנראה, גם למחלקת הדוברות. כי: אם ההחלטה התקבלה בזמנו של שלמה פילבר, מדוע היא מתפרסמת רק כעת באיחור של שנים? אם היא התקבלה כעת, מדוע לא רשום, שפילבר כבר לא מכהן כמנכ”ל? אם מנכ”ל משרד התקשורת הנוכחי, נתי כהן,  הוא שהחליט להטיל את הקנס, מדוע לא רשום שמו? למעשה, נשאלת השאלה: איזה מנכ”ל בדיוק החליט להטיל את הקנס? […] מי החליט?”.

(2) כמה שעות לאחר שהעלה את האייטם הזה פירסם אבי וייס עוד פיסקה (שלא הופיעה במקור) וכתב בה: את סלקום שכחו בבית אם לא די בביזיון עם שלמה פילבר, משרד התקשורת שכח לדווח ולהוציא הודעה על קנס של 1.1 מיליון ש”ח, שהטיל בחודש הקודם על סלקום (זה מוזכר בהערת אגב  בדיווח על הקנסות על גולן טלקום והוט מובייל). המדובר בקנס, שהוטל על החברות באותה עילה, שסלקום קיבלה את הקנס: שלפני כמה שנים החברות הסלולריות לא הודיעו ללקוחות, שיש אפשרות לסנן תכנים לילדים. למה רק כעת מטילים קנסות כאלו, על מעשה שהתרחש (אולי) מלפני כמה שנים? לא ברור. למה לא מדווחים על הקנס לסלקום בצורה מסודרת? לא ברור. ניסינו לשאול, אבל תשובות לא קיבלנו. כנראה משרד התקשורת איבד לגמרי את הכיוון ואת הקשר למציאות”.

(3) באותו היום, בשעה 23:00 פירסם אבי וייס מה שכינה ‘עידכון חשוב’ [שכולו נכתב באותיות מודגשות] וכתב בו: “כעת מסתבר, שתוקן התאריך של הפרסום של משרד התקשורת מהיום (7.5.19) לתאריך 29.10.15. וההודעה, שפורסמה היום, נעלמה באורח פלא מרשימת ההודעות היום של משרדי הממשלה. כך מסתירים פאשלות במשרד התקשורת המתנהל ללא שקיפות ובמחשכים. כל הכבוד על הפתרון היצירתי של גלגול תאריכים לאחור. לפחות נכתב עדיין בתחתית הידיעה: ‘דף זה עודכן לאחרונה בתאריך 07.05.2019’. אז מה היה צריך ‘לעדכן’ פתאום היום לאחר כ-4 שנים? ואם היה עדכון היום, מה הוא בדיוק העדכון ולמה הורדה הידיעה משרשרת כלל הידיעות של משרדי הממשלה היום? ועדיין, נשאלת השאלה: מי החליט?“. [הערה: כל ההדגשות המופיעות בציטוטים מ’טלקום ניוז’ מופיעות כך במקור].

= = = = = = = = = = = = = = = =

העוּבְדּוֹת:

(1) גם אני ראיתי את ההודעה הזאת באתר המידע הממשלתי ובאותו היום בשעה 10:50 שלחתי שאלה קצרה בנושא לדוברות משרד התקשורת. כבר אז הייתה לי תחושה שמדובר בטָעוּת סוֹפֵר כלשהי ואבי וייס – אם יבחין בה – ‘יעשה ממנה מטעמים’.

(2) בדרך כלל איני נוהג לפרסם כאן באתר את הנוסח של דואר אלקטרוני שאני שולח/מקבל אלא אם כן ברור לצד השני מראש שאני מתכוון לפרסמם במסגרת ידיעה צפוייה שלי. הפעם אחרוג ממנהג זה ואספר כי בשעה 13:09 קיבלתי מייל תשובה מדוברות משרד התקשורת ונאמר בו: “במסגרת השאיפה של המשרד לחתור לשקיפות הושלם העלאתם של מספר מסמכים לגבי החלטות ישנות לאתר. מודים על העירנות. התאריך יעודכן בהקדם. תודה על תשומת הלב“. יודגש כי מייל התשובה של משרד התקשורת הגיע 34 דקות לפני שאבי וייס פירסם את האייטם הביקורתי שלו.

(3) בהמשך היום, לא ידוע לי באיזו שעה בדיוק, אכן המשרד ביצע תיקון בהודעה ושינה את התאריך בה מ- 7.5.2019 ל- 3.11.2015. ההודעה גם הורדה מרשימת ההודעות השוטפות (במדור ‘חדשות’ באתר המידע הממשלתי) של יום 7.5.2019 אך לא הוסרה לחלוטין מאתר זה [משום שהכוונה במקור הייתה שהיא תיכלל בארכיון ההודעות של אתר משרד התקשורת].

(4) לאחר שראיתי בצהרי אותו היום את האייטם של אבי וייס, עשיתי בדיקה קצרה בעזרת גוגל. ומה מסתבר? כי אכן משרד התקשורת פירסם ב- 29.10.2015 הודעה על הטלת העיצום הכספי על חברת הוט וכי על העיצום החליט המנכ”ל דאז שלמה פילבר [על ההודעה חתום דובר משהת”ק דאז ד”ר יחיאל שבי]. מספר אתרי חדשות פירסמו באותו היום, או למחרת, את דבר הטלת העיצום הכספי.

(5) ומי היה בין אותם אתרי חדשות שדיווחו בסוף אוקטובר 2015 על הטלת העיצום הכספי? ניחשתם נכונה: ‘טלקום ניוז’. ב- 29.10.2015 בשעה 12:00 הוא דיווח באתר שלו ובאתרי-הלוויין שלו על העיצום הכספי הזה תחת הכותרת: “עוד קנס בלתי חוקי (הפעם על הוט) של מנכ”ל שלא מבין את תפקידו“. ולא רק שדיווח אלא גם נתן קישור להודעה לעיתונות שהפיץ משרד התקשורת באותו היום.

(6) איני יודע אם כל האייטם הזה של אבי וייס היה מכוון או היתממות. איני יודע אם טרח לבדוק ארכיון האתר שלו עצמו האם אכן ניתן עיצום כספי כזה בעבר. אם אכן בדק ומצא – האם לא היה זה צורך עיתונאי אמיתי לתת תמונה מלאה של הדברים ולציין כי מדובר בהודעה ישנה שפורסמה שוב לאחר קרוב לארבע שנים (מסיבה שלא ברורה לו כיוון שלדבריו לא קיבל תשובה ממשרד התקשורת על תהייתו).

(7) ועוד הערה על התוספת שלו לפיה “שכחו” כביכול את סלקום בבית. למיטב הבנתי, משרד התקשורת כן הוציא בשעתו הודעה לעיתונות על העיצום שהוטל על סלקום. ידיעה על כך פורסמה מספר אתרי חדשות ובהם ב-  YNET [שפירסם על כך ידיעה ב- 31.3.2019 שגם כללה ציטוט של מנכ”ל משרד התקשורת נתנאל (נתי) כהן]. אכן, משרד התקשורת לא העלה את ההודעה לעיתונות בנושא זה לאתר שלו ולאתר המידע הממשלתי, דבר שהיה צריך להיעשות.

ב- 16.4.2019, בלי קשר לאבי וייס, שלחתי דוא”ל לדוברות משרד התקשורת בנושא אחר וציינתי בו כם ההודעה של סלקום לא פורסמה בשני האתרים. בתשובתם נאמר כי הנואש ייבדק ויחזרו אלי. בפועל – לא חזרו והמידע טרם פורסם בשני אתרים עד רגע זה.

(8) ודבר אחרון, לפני שממשרד התקשורת ישלחו אליי תגובה חריפה על הנאמר בכותרת אייטם זה שלי ובתקציר שלו בדף הבית, אדגיש: אלה הם דברים המצטטים כמעט במדוייק של מה שאבי וייס כתב באייטם שלו וממש לא משקפים את דעתי. אבל תודו שהכותרת משכה אתכם להיכנס ולקרוא את מה שכתבתי כאן…

= = = = = = = = = = = = = = = =

כאן מסתיים חלק א’ של האייטם הזה. אתם מוזמנים להמשיך ולקרוא גם את חלק ב’ כאן.

= = = = = = = = = = = = = = = =