בהמשך להחלטת שר האוצר אישרה וועדת הפטור המרכזית למשרד הכלכלה פטור מחובת מכרז ליציאה לקבלת הצעות מחברות תעופה (ישראליות וזרות) עבור שירותי שינוע אווירי למטענים בהיקף 10 מיליון ש”ח

הגוף המפרסם: משרד הכלכלה

מהות ההתקשרות: “פגיעה מהותית בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה ובכלכלתה”: פנייה לקבלת הצעות מחיר עבור שירותי שינוע אווירי למטענים; תקנה 3(3) לתקנות חובת המכרזים; עיסקה אשר עריכת מכרז לגביה בנסיבות האמורות של התפשטות נגיף הקורונה, עלולה לפגוע פגיעה מהותית בכלכלתה של המדינה.

היקף מבוקש/מאושר: 10 מיליון ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 1 במאי 2020; סיום ההתקשרות: 31 במאי 2020

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית (בהמשך להחלטת שר האוצר מיום 19.3.2020)

הערות: בנימוקיה הוועדה נאמר בין היתר כי “משרד הכלכלה מבקש אישור יציאה לקבלת הצעות מחברות תעופה ישראליות וחברות זרות לקבלת שירותי שינוע אווירי של מטענים בהיקף של 10 מיליון ₪ כולל מע”מ עבור תקופה של חודש אחד (עם אופציה להארכה בחודש נוסף).

“יוער כי במקור ביקש המשרד לפנות רק לחברות ישראליות, אך בהמשך לעמדת הרפנטורה ושאלות וועדת הפטור, עידכן המשרד את בקשתו והוא יפנה גם לחברות זרות.

“כחלק מהשלכות התפרצות נגיף קורונה וכתוצאה מכך הטלת המגבלות על טיסות נוסעים נכנסות ויוצאות למדינת ישראל, משרד הכלכלה סבור שיש השפעות על תהליכי שינוע סחורות מחוץ לגבולות ישראל ואל תוך גבולותיה: בהתאם לנתונים שהציג המשרד לרפרנטורה באגף החשכ”ל, בשנת 2019 שונעו ביצוא אווירי כ- 144,900 טון סחורות, מתוכן כ- 55% במטוסי נוסעים והיתר במטוסי מטען ואילו ביבוא האווירי, כ- 53% מהסחורות הובאו במטוסי נוסעים.

“טיסות הנוסעים פחתו מאד. במצב זה עלול להיווצר מחסור בהיצע לשינוע מטענים אוויריים.

“על-מנת לאפשר את העברת המטענים בתקופה זו ולשמר את קיומו של המסחר הבינלאומי, משרד הכלכלה מעוניין לפרסם פנייה לקבלת הצעות לטיסות עבור היעדים: אירופה, צפון אמריקה, הונג קונג, סין והודו, לשינוע מטען אווירי נוספות על הטיסות הקיימות.

“החברה שתיבחר תזכה לרשת ביטחון שתסופק על ידי המשרד (עד לתקרה קבועה) ככל שבטיסות הנוספות שתפעיל לא תגיע להיקף ההכנסות הנדרש עבור הטיסה. שקלול ההצעות במסגרת ההליך התחרותי ייעשה תוך מתן משקל לפרמטרים של: קיבולת מקסימלית (טונאז’), הכנסה מבוקשת לטיסה ורף עליון מבוקש לרשת ביטחון מהמדינה.

“יצוין כי הפעלת המתווה תיעשה בהתאם לצורך והביקושים במשק, בהתאם למנגנון מוגדר של משרד הכלכלה.

“יובהר כי, אין בקבלת ההצעות ובחירת הספק הזוכה בכדי להבטיח את הפעלת הטיסות הנוספות ורשת הביטחון.

“אף שיש ספק אם מדובר בהתקשרות (להבדיל מתמיכה או סובסידיה), לאור הדחיפות ועדת הפטור מאשרת את הבקשה. מכיוון שבפרוטוקול ועדת המכרזים של המשרד לא פורטה מהי הפגיעה מהותית בכלכלה אשר עלולה להיגרם מעריכת מכרז, הבקשה מאושרת מכח תקנה  3 (28 )ב המשך להחלטת שר האוצר מיום 19.3.2020”.