בדיון בכנסת: שר התקשורת דיבר על אנטנות סלולר “ציוניות” וח”כ טיבי טען מאידך כי מדובר דווקא באנטנות תוצרת סין

כבר כתבתי בעבר כי לא ברור לי מדוע שר התקשורת יועז הנדל מנצל הזדמנויות של מתן תשובות על שאילתות ח”כים כדי לשטוח את תפיסותיו המדיניות. זאת במקום לענות תשובות ענייניות וקצרות.

בדרך כלל הדבר נעשה מול חברי כנסת מהרשימה המשותפת. בדיון שנערך בתחילת החודש שעבר אף הפליג שר התקשורת אל מעבר לאוקיינוס כדי לדבר על הבחירות בארה”ב ועל הקשר שלהן לישראל.

ואם אתם חושבים שאני מגזים הרי שלקראת סוף הדיון הספציפי קרא ח”כ מיקי לוי לשר התקשורת: “אדוני היושב-ראש, זו הרצאה באוניברסיטה” והשר יועז הנדל השיב: “אני מתגעגע לאוניברסיטה, מיקי, אני נותן הרצאות”.

לטובת קוראי Read IT Now שאולי החמיצו, אני מביא ציטוטים מהדיון שנערך ביום שלישי,  3 בנובמבר 2020, בתשובה לשאילתה מס’ 354, של חבר הכנסת אנטאנס שחאדה בדבר היעדר תשתיות תקשורת בחברה הערבית פוגע בתהליך הלמידה מרחוק (בעיקר בתקופת קורונה). כמו שאומרים: לא נגעתי.

שר התקשורת יועז הנדל: “תודה רבה, חבר הכנסת שחאדה. יש לי תחושה שאנחנו פה מתנהלים בכל פעם עם שאילתות רק עם הרשימה המשותפת, ואנחנו עם אותו דיון, וזה דיון חשוב שאני שמח תמיד לנהל אותו ולהתווכח עליו”.

“[…] אני אתחיל דווקא לספר שהיום בבוקר, חבר הכנסת שחאדה, יצאתי בדרכי לדרום, לבקר בתל שבע ובכסייפה. פריסת תשתיות מתקדמות, גלים מילימטריים – במילים אחרות, אינטרנט ליישובים שבהם לא היה אינטרנט עד עכשיו. זה מהלך חשוב, כי כפי שאמרנו כבר לא מעט פעמים וכפי שהסברתי לא מעט פעמים, אזרחי מדינת ישראל כולם – יהודים, ערבים, דתיים, חילונים – זכאים לקבל את אותן זכויות וחובות, ואני מקפיד על כך. זכויות פרט יהיו פה לכולם; זכויות לאום, אמרנו, זו תהום פעורה בינינו, ולא נצליח להגיע לזה.

לצערי, בדרך לשם, נודע לי שהתשתיות שנפרסו בתל שבע נגנבו בלילה, במעין סאטירה של הגורל, דווקא ביום שבאים לחנוך את התשתיות, אותן תשתיות נגנבו. נזק אדיר לחברה האזרחית שפרסה את התשתיות, והגעתי רק לכסייפה ושם ראיתי את התשתיות. יש שם מהירות די גבוהה ואני אפילו משווה את ביתי […]זה שיתוף פעולה של משרד הפנים, של הרשויות המקומיות, של משרד הכלכלה ומשרד התקשורת. כולם ביחד חברו כדי שיהיו תשתיות בפזורה הבדואית, מכיוון שצריך. מכיוון שאזרחי מדינת ישראל כולם, ללא קשר לוויכוח בינינו, זכאים לאותן זכויות וחובות.

אבל כמו שאמרתי, לצערי, בסוף בסוף, אתה נתקל במציאות שבה אותם תושבים או גורמים פורעי חוק לא נותנים להתקדם ופוגעים – במקרה הזה בתושבי תל שבע.

עכשיו, על מי האחריות, קודם כול? אני אומר לך חד וחלק: יש אחריות לרשויות המקומיות לייצר אכיפה מקומית. יש אחריות למשטרה. לא יכול להיות שאין אכיפת חוק וסדר בנגב, שאין משילות. לא יכול להיות, פשוט לא יכול להיות. יש אחריות לבתי המשפט עם ענישה מקילה. ואני אומר לכם, זה לא כי אני צריך עכשיו שיהיה חוק וסדר בתל שבע. אני, בבית שלי, יש לי אינטרנט לא במהירות גבוהה אבל אני מסתדר, בסדר? אצלנו לפחות בשנים האחרונות לא גנבו ולא שרפו אף תשתית, אבל אני באמת חושב שהילדים בתל שבע והמבוגרים בתל שבע זכאים ללימודים מרחוק ולעבודה מרחוק, וכשאין תשתיות אז זה לא עובד.

אני אומר לך שהתשתיות האלה בסוף, כשאתה בוחן אותן לעומק, הן הכלי הכי טוב היום לצמצם פערים בין המרכז והפריפריה. הן הכלי הכי טוב כדי להצמיח עוד מקומות עבודה. אני אומר לך שבכסייפה ראיתי היום מפעל של סודהסטרים עם 80 עובדות במשמרת, נשים בדואיות. יש פריחה, ויכולה להיות פריחה בכל מגזר אם דואגים לתשתיות תקשורת מתקדמות ולחיבור לסיבים אופטיים, או דרך גלים מילימטריים. כל עוד לא תילקח אחריות של נבחרי ציבור, של מנהיגי רשויות מקומיות, של משטרת ישראל, של בתי המשפט לא להקל בפשיעה, לא להקל בפשיעה חקלאית – והיום אנחנו מציינים את יום החקלאות – ולא בפשיעה נגד תשתיות תקשורת, ולא להפוך את הנגב והגליל לאזורים חסרי משילות.

עכשיו, זו מכה של שנים. זו לא מכה שהתחילה עכשיו בחודש האחרון, וכולנו שמים את הראש בחול, וכולנו יודעים שזו בעיה, וכולנו מבינים שבלי משילות בנגב ובגליל מי שייפגע יותר מכל דבר אחר, יותר מכל קבוצה אחרת, זה דווקא התושבים שגרים שם. ואני אומר לכם שאני לא מתכוון לוותר בעניין הזה. איפה שייקחו אחריות ראשי מועצות ואזרחים, שם אני אהיה ואני אעשה הכול כדי שיפרסו תשתיות תקשורת. איפה שלא ייקחו אחריות – אני לא מתכוון לכפות על חברות תקשורת להפסיד כסף שוב ושוב, שהם ישימו תשתיות ושישרפו להן אותן.

“[…] ואני אומר לך שבכל מקום, בכל מקום שיש בו בית ספר, יכול להיות וצריך להיות חיבור לסיבים. אני אומר לך את זה חד וחלק. מקום שאין בו – ואמרתי את זה בכמה מפגשים עם ראשי רשויות ערביות – מקום שאין בו, אני רוצה לדעת על זה, לקבל תלונה. וגם אתם – אתם יודעים שיש לכם קו ישיר כדי להעביר לי רשימות של מקומות שאין בהם תשתיות. מקום שאין בו – אני רוצה לטפל בזה. אני אומר לך שאנחנו יודעים לכפות על החברות לפרוס תשתיות לבתי הספר, ומכאן אתה מגיע לבעיה נוספת של מוצרי הקצה. כי כשאתה פורס לבית ספר, זה לא בהכרח אומר שלכל בית יש מוצר קצה, וזה בדיוק מה שעשיתי היום. אתה מבין שבכסייפה עכשיו יש אזורים שלמים, זה מתחמים של 250 מטר עם הטכנולוגיה הזאת, שמייצרים Wi-Fi לבתים במהירות של 60, ו-upload 60, שזו מהירות מאוד גבוהה יחסית לבית שלי. זה לא 1,000 כמו בערים, אבל זו מהירות מספקת”.

בהמשך חזר השר בהרחבה על דברים שאמר במועד אחר בתשובה לשאילתה אחרת ופירט את תוכניות ופועלות משרד התקשורת.

= = = = = = = = = =

בשלב מסויים שאל ח”כ אחמד טיבי את שר התקשורת: “שאלה: למה בכל פעם שאתה נשאל שאלה, אתה חוזר למילה “יהודית”. מדברים על כבישים ועל תשתיות, זה הכול”.

השר הנדל: “חבר הכנסת טיבי, אני מאמין באמת ובתמים שמאחורי כל אנטנה וכל כביש מסתתרים ערכים. ככה אני מאמין”.

ח”כ טיבי: “ערכים יהודיים?”

השר הנדל: “ערכים ציוניים. אני פה מייצג את התנועה הציונית. יש לי זכות גדולה”.

ח”כ טיבי: “זו אנטנה ציונית?”

השר הנדל: “זו אנטנה ציונית. יש לי זכות גדולה להיות בבית הנבחרים”.

[לאחר כמה קריאות ביניים של מספר חברי כנסת], ח”כ טיבי: “רוב האנטנות סיניות. תוצרת סין”.

[הערה: כל הדברים שפורסמו כאן מתבססים על הפרוטוקול הרשמי של אתר כנסת ישראל, בשינויי עריכה קלים מתחייבים].

= = = = = = = = = = =

הסבב הבא של השר הנדל עם ח”כים ערביים יהיה ככל הנראה בחודש דצמבר כשיענה על כמה שאילתות חדשות שהוגשו אליו בכנסת לאחרונה:

+ שאילתה של חבר הכנסת איימן עודה: משרד התקשורת הצהיר שבכוונתו לפתח כלי מדידה לרמה המינימלית למהירות תשתית אינטרנט. רצוני לשאול: מהי מידת ההתקדמות של תהליך זה, מתי צפוי להיות מושלם? לאחר השלמת תהליך הפיתוח, מהם כלי האכיפה שיפותחו לקיומו? כיצד המשרד מתכוון לוודא שסטנדרט המינימום לא מתמרץ את חברת התשתית לספק ברף המינמלי כל הזמן בפועל?

+ שאילתה של חבר הכנסת איימן עודה: משרד התקשורת מפקח על אופן הספקת שירותי האינטרנט, אך נחזה שהפיקוח חלקי. רצוני לשאול: כיצד מפקח המשרד באופן סדיר על אופן אסקפת השירות בישובים שונים? מהם הקריטריונים שבוחן? מי הגורם הממונה לפיקוח ומה המשאבים לרשותו? מהן התוכניות לתגבור מערך הפיקוח? האם ישנו פיקוח ביישובים בהם הפרישה חלקית להשלמה לפרישה מלאה?

+ שאילתה של חבר הכנסת אריאל קלנר: עמותת ‘הטלוויזיה החברתית’ הביעה מספר פעמים תמיכה פומבית בחרם על ישראל ואף מעלה תכנים המעודדים סרבנות גיוס. רצוני לשאול: מדוע משרד התקשורת תומך בפעילות של סרבנות וחרם על ישראל? האם מתכוון השר למנוע את התמיכה מהעמותה? כיצד משרד התקשורת פועל למנוע תמיכה בעמותות הפועלות באופן הנ”ל?

+ שאילתה של חבר הכנסת איימן עודה: לאור פרסום מפת פרישת תשתיות התקשורת המתקדמות (סיבים-אופטיים), ניכר שישובים ערביים כמעט נעדרים. רצוני לשאול: מדוע אין ישובים ערבים במפה? מהי רשימת הישובים “סמוכי הגבול” בהם תתמרץ קרן משרד התקשורת להקים תשתית סיבים-אופטיים? כמה ישובים ערבים בה? מהו היקף הסיוע שניתן  לחברות שיקימו תשתית בישובי הרשימה? מהם הקריטריונים לפיהם נקבעו הישובים? כיצד נקבעו?

+ שאילתה של חבר הכנסת וואליד טאהא: במרבית הישובים הערביים תשתיות התקשות לקויות ואינן מגיעות למאות ואלפי בתי אב. רצוני לשאול: מדוע עד היום המשרד לא פעל לשיפור התשתיות? האם המשרד גיבש תכנית שתאפשר טיפול יסודי בתשתיות בישובים הערבים?