בג”ץ דחה עתירה הקוראת למשהב”ט לאסור ייצוא ביטחוני לאזרביידג’ן “וזאת בשל חשש כי ייצוא צבאי מעין זה ישמש לביצוע פשעי מלחמה”

אתמול בבוקר (12.10.2020) דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הסכסוך על נגורנו-קרבך בין ארמניה-אזרביידג’ן: בג”ץ דחה עתירה הקוראת לבנימין גנץ שר הביטחון ולרחל חן ראש אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשהב”ט, לאסור ייצוא ביטחוני לאזרביידג’ן “וזאת בשל חשש כי ייצוא צבאי מעין זה ישמש לביצוע פשעי מלחמה”.

בית-המשפט העליון בשיבתו כבית-דין גבוה לצדק אמר בפסק דינו [בג”ץ 6938/20] – שנכתב ע”י כבוד השופט יוסף אלרון ואליו הצטרפו השופטים עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז – לגבי עתירת הלב היהודי ואלי יוסף כי  “לפנינו עתירה להורות על ‘הפסקה מיידית של היצוא הצבאי לאזרבייג’אן’, כלשון העותרים, וזאת בשל חשש כי ייצוא צבאי מעין זה ישמש לביצוע פשעי מלחמה.

“דין העתירה להידחות על הסף בהיותה כוללנית ונעדרת תשתית עובדתית בסיסית, וכן מחמת אי מיצוי הליכים.

“בעתירתם, העותרים אינם מפרטים לאילו גורמים במדינה זו נמכרים אמצעי לחימה; אינם מבססים את טענתם כי קיים חשש שאמצעי לחימה המיוצאים מישראל – ככל שאכן ישנם כאלו – ישמשו לביצוע פשעי מלחמה; אינם מצביעים על מעשה מנהלי מסוים אותו הם מבקשים לתקוף בעתירתם; ואף אינם מפרטים אם פנו למי מהמשיבים בטרם הגישו את עתירתם.

“בנסיבות אלה, דין העתירה להידחות על הסף, אף בלי שנתבקשה תגובת המשיבים.

“העותרים יישאו בהוצאות לטובת אוצר המדינה על סך 1,500 ₪”.

יצויין כי בשנים האחרונות הוגשה שורה של עתירות מינהליות נגד רחלי חן ראשת אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון, שרי החוץ והביטחון ונוספים לגבי ייצוא ביטחוני מישראל למדינות שונות ואשר משמש לצרכי פגיעה בזכויות האדם. כל העתירות המינהליות הללו הוגשו בידי פעילי זכויות האדם בישראל ובאמצעות עורך הדין איתי מק.

הגשת העתירות המינהליות בבתי-משפט מחוזיים (בשיבתם כבתי-משפט לעניינים מינהליים) החלה לאחר שבית-המשפט העליון דחה את אחד ההליכים והיפנה את העותרים לאפיק העתירה המינהלית בבית-המשפט המחוזי.

ב- 20 בפברואר 2019 פירסמתי ידיעה כאן באתר שכותרתה: בעקבות החלטת בג”ץ, הוגשה למחוזי בת”א (בשבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים) עתירה מינהלית חדשה לגבי ייצוא ביטחוני של ישראלים [ובהם אלוף (מיל.) ישראל זיו] הפועלים בדרום סודן.

בידיעה עצמה כתבתי בין היתר: “העתירה, באמצעות עו”ד איתי מק, הוגשה נגד ראשת אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני במשרד הביטחון, שר הביטחון, משרד הביטחון, משרד החוץ ואלוף (מיל’) ישראל זיו.

כבוד השופט דוד מינץ [ועימו כבוד השופטים נועם סולברג ואלכס שטיין] כותב בפסק הדין: “עניינה של העתירה בבקשת העותרים כי משיבה 1 תפעיל את סמכותה הקבועה בחוק הפיקוח על ייצוא בטחוני, התשס”ז – 2007, ותורה על ביטול או התליית רישיונות הייצוא הביטחוני (רישיונות למתן ציוד, ידע ושירותים ביטחוניים) שנתן אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני לישראלים הפועלים בדרום סודן, ובפרט רישיונות שקיבל משיב 5 [אלוף (מיל.) ישראל זיו].

“דינה של העתירה להידחות על הסף, מחמת קיומו של סעד חלופי. כפי שעולה מחוק בתי-משפט לעניינים מינהליים, התש”ס – 2000 (פרט 21(3) לתוספת הראשונה), הליך שעניינו בהחלטה, או בהיעדר החלטה של רשות לפי חוק הפיקוח נתון לסמכותו של בית-המשפט לעניינים מינהליים. משכך, עומד לפני העותרים סעד חלופי בדמות הגשת עתירה לבית-המשפט לעניינים מינהליים.”