באמצע יוני בוטלו לחלוטין דמי הנדידה [roaming] במדינות האיחוד האירופי לאזרחי האיחוד הנעים בין המדינות החברות בו; סיומו של תהליך הנמשך בהדרגה זה מספר שנים

ב- 11.6.2017 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה: ביום חמישי השבוע (15.6) יבוטלו לחלוטין דמי הנדידה [roaming] במדינות האיחוד האירופי לאזרחי האיחוד הנעים בין המדינות החברות בו; סיומו של תהליך הנמשך בהדרגה זה מספר שנים; חב’ הייעוץ BearingPoint: דמי נדידה בתוך האיחוד האירופי ומחוצה לו מהווים בממוצע 5% מהמכירות של מפעילי הטלפוניה באירופה; ההשפעה על מפעילי הסלולר באירופה עשוייה להשתנות ממדינה למדינה, בהתאם לנסיבות.

ואכן, ביום חמישי (15.6) בוטלו לחלוטין דמי הנדידה [roaming] במדינות האיחוד האירופי לאזרחי האיחוד הנעים בין המדינות החברות בו. ההודעה המשותפת של מועצת האיחוד האירופי , הנציבות האירופאית והפרלמנט האירופי נמצאת – כאן.

מדובר בסיומו של תהליך הנמשך בהדרגה רבה זה מספר שנים לצמצום עד ביטול מוחלט של דמי הנדידה באיזור האיחוד האירופי. הנושא סוקר באתר זה מספר פעמים.

חברת הייעוץ BearingPoint אומרת כי דמי נדידה בתוך האיחוד האירופי ומחוצה לו מהווים בממוצע 5% מהמכירות של מפעילי הטלפוניה באירופה. ההשפעה על מפעילי הסלולר באירופה עשוייה להשתנות ממדינה למדינה, בהתאם לנסיבות.

בשוק הספרדי המושפע מאוד מנושא העונתיות של תעשיית התיירות, חברת Telefónica מעריכה כי סיום גביית דמי נדידה באיחוד האירופי יוביל לירידה בשיעור של 1.2%(-) בהכנסותיה השנה.

הנציבות האירופית מעריכה כי סיום גביית דמי הנדידה תעלה לחברות הטלקום האירופאיות סכום של 1.2 מיליארד אירו (או 1.3 מיליארד דולר).

בעבר העריכה התאחדות European Telecommunications Network Operators’ Association, ETNO האירופאית כי ביטול דמי הנדידה לחלוטין יעלה לחברות הטלקום האירופאיות כ- 7 מיליארד ליש”ט באובדן הכנסות בשנת 2020.

כל הכנסות התעשייה מגיעות ל- 4.7 מיליארד אירו בשנה אומר הרגולטור האירופי Body of European Regulators for Electronic Communications, BEREC.

נתח ההכנסות מדמי נדידה ירד משמעותית בשנים האחרונות. שיעור החיוב של שיחות ומסרוני טקסט ירד ב- 90% מאז שנת 2007 ושיעור החיוב עבור דאטה ירד ב- 96% מאז שנת 2912. לעומת זאת חל גידול של פי מאה בתעבורת הנתונים.

בכתבה שפירסם העיתון הכלכלי הבריטי  Financial Times נאמר כי “עבור צרכנים במקצת ממדינות אירופה, ביטול דמי הנדידה לא יתרחש”, נאמר בידיעה. “האיחוד האירופי הבטיח הבטחות יתר”. החברות הגדולות יצייתו להוראות ולכללי מה שכונה Roam like at Home, RLAH – כלומר, המפעילים אינם יכולים לגבות סכומים נוספים עבור שימוש מחוץ לגבולות המדינה והעלויות מחוץ לגבולות המדינה (אך עדיין בתוך מדינות האיחוד) יהיו באותו שיעור כמו בתוך המדינה עצמה של המנוי/ה.

עשרות חברות טלקום כבר ביקשו רשמית מנושא שיעורי דמי הנדידה וזאת במטרה שלא להיפגע מהצעד החדש. חברות קטנות יותר ובמיוחד במדינות הבלטיות ובמדינות הנורדיות כמו גם במספר מדינות ובהן ליטה, אסטוניה, בלגיה, פורטוגל וסלובקיה ביקשו שלא לחייב אותן לנקוט בצעד זה.

ה”פייננשל טיימס” מצטט את Bengt Nordstrom מנהל חברת ייעוץ הטלקום Northstream שאמר כי מפעילי טלקום במדינות הנורדיות צופים ירידה של 1-3 אחוזים בהכנסות לפני מס ובלאי.

לדברי Ficora רשות רגולציית התקשורת בפינלנד אמרה כי חברות התקשורת המובילות המחזיקות יחדיו ב- 99% מהשוק — חב’ DNA, חב’ Telia וחב’ Elisa – וכן חב’ Moi Mobiili הקטנה יותר קיבלו פטור מההסדר וכן רשות להמשיך לגבות דמי נדידה.

רגולציית RLAH מאפשר פטור מההסדר אם המפעילים יכולים להוכיח כי הפסדי ההכנסות הצפויים יהיו בשיעור של 3% ויותר מההכנסות במדיה ויבוטלו דמי הנדידה. המפעילים הפיניים טענו כי חשבונות גדולים ממפעילים זרים עלולים להגדיל את החשבונות עבור המנויים בפינלנד וזאת משום שמחקרים הוכיחו כי הפינים הם בין משתמשי ה- mobile data הגדולים ביותר בעולם ומשלמים את המחיר הממוצע הנמוך ביותר עבור gigabyte.

לא ברור עדיין מה יקרה עם אזרחי בריטניה בעת שייצאו לטיול במדינות האיחוד האירופי וזאת לאור ההחלטה לעזוב את האיחוד [ברקזיט, Brexit]. המדיניות החדשה חלה רק על המדינות שבתוך ה- European Economic Area: עשרים-ושמונה מדינות האיחוד האירופי ובהמשך גם את שלוש המדינות: נורבגיה, ליכטנשטיין ואיסלנד.

גם שווייץ נותרה מחוץ להסדר החדש בדבר ביטול דמי הנדידה כיוון שאינה נכללת בשתי המסגרות הללו. עם זאת, כמה חברות סלולר זרות הודיעו כי ירחיבו לשווייץ את ה- roaming-free zone שלהן עבור לקוחותיהן המבקרים בשווייץ. בין החברות הללו: החברות הבריטיות O2  ו- Three, חברת Orange הצרפתית וחברת  Vodafone הספרדית.

בשווייץ כבר הביעו חשש שהעובדה שהמדינה לא נכללת בהסדר החדש של ביטול דמי הנדידה עלול לפגוע בתיירות למדינה הנחשבת ממילא יקרה בשל התחזקות הפרנק השווייצרי לעומת האירו.

דובר של אתר ההשוואות המקוון Comparis.ch אמר לא מכבר לעיתונות בשווייץ כי דמי נדידה הם ‘עסק משתלם’ לחברות הסלולר במדינה ולפיכך יש להן ‘עניין מועט’ להצטרף להסכם החדש.