באישור החשכ”ל: פטור ממכרז בהתקשרות המשך של משרד האוצר עם חברת בזק בפרוייקט שהיקפו הכספי 60 מיליון ש”ח

הגוף המפרסם: משרד האוצר – מינהל הרכש הממשלתי

שם הספק: בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ

מהות ההתקשרות: הארכת התקשרות והרחבתה עם חברת בזק מכוח מכרז מרכזי להקמת רשת תקשורת ממשלתית

התחלת ההתקשרות: 21 בנובמבר 2013; סיום ההתקשרות: 2 בנובמבר 2014

החלטה: אושר ע”י החשכ”ל לאחר שניתן אישור וועדת הפטור המרכזית בנסיבות מיוחדות

הערות: בסיכום ישיבת וועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר/החשב הכללי מ- 31.12.2013 נאמר בין היתר כי “במצב הקיים כיום אין אף מציע פוטנציאלי (מלבד חברת בזק) שיכול לעמוד בדרישות הסף הנדרשות מבחינת היקף הקווים הקיים ובפריסה ארצית. כל רשתות הספקים החרים המתחרים בחברת בזק מוגבלות כיום מבחינת פריסתן הגיאוגרפית וממוקדות בעיקר באיזורי העסקים. חלק מהמציעים משתמשים בקווי תקשורת אלחוטיים להשלמת הרשת וכחלופה להיעדר תווך פיזי, דבר אשר נכון להיום נאסר ע”י בגורם המנחה מבחינה בטחונית (רא”מ – הרשות הממלכתית לאבטחת מידע)”.

“מינהל הרכש פנה למשרד התקשורת בבקשה לקבל עמדתו המקצועית בעניין הרפורמה המתוכננת בשוק התקשורת ולפי המלצתו הגברת התחרות כפועל יוצא מהרפורמה המתוכננת בשוק התקשורת וכן ממימוש מיזם הסיבים יכניסו לתחום ספקים חדשים אשר יתרמו להגברת התחרות באופן משמעותי”.

ההמלצה, לפיכך, היא לדחות עיתוי פרסום המכרז למועד החלת הרפורמה. “עוד סבורה הוועדה כי יש להרחיב את ההתקשרות כך שתחול גם על רכישת קווים למתכונת הגיבוי מחברת בזק מהנימוקים הבאים: א. לפי הגורמים המקצועיים במינהל הרכש הממשלתי מדובר בקווים אשר יופעלו על רשת נפרדת לחלוטין (דואל-נט) ולכן נדרשת ההרחבה כדי לאפשר שרידות מירבית עבור קבוצת קווי הגיבוי וזאת ע”י שליטה ובקרה ממוקדת של גורם טכנולוגי אחד. ב. במצב השוק כיום סבורים הגורמים המקצועיים במינהל הרכש הממשלתי כי הסיכוי לקבל מענה מספק קיים אחר לצורך הגיבוי בפריסה ארצית כנדרש הוא קלוש ביותר ומעורר בעייה של חוסר זמינות קווים באיזורים מסויימים”.

הוועדה אומרת עוד כי בתקופת הארכת ההתקשרות ולכל המאוחר ביום 1 באפריל 2014 יבצע עורך המכרז בחינה של ההתקדמות בתהליך ההכרזה על השוק הסיטונאי ויביא את מסקנות בדיקתו לידיעת וועדת המכרזים בדבר הצורך להיערכות למכרז.

הערת העורך: הפטור הקודם בנושא זה פורסם כאן באתר.