באישור החשכ”ל: פטור למשרד הרווחה ממכרז בהתקשרות המשך בהיקף 36 מיליון ₪ עם חברת בזק [הנחות בשיחות טלפון לעיוורים ונכים]

הגוף המפרסם: משרד הרווחה והשירותים החברתיים

תקנה: התקשרות המשך באישור ועדת פטור מרכזית בנסיבות מיוחדות

שם הספק: בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ

מהות ההתקשרות: הארכת התקשרות בפטור ממכרז עם חברת בזק לצורך מתן הנחות בשיחות טלפון לעיוורים ונכים.

בחוות דעת של עדו בן-ששון רפרנט משרדים חברתיים במשרד האוצר נאמר כי משרד הרווחה מתקשר עם חברת בזק לצורך סבסוד תשלומי הטלפון לעיוורים ונכים מזה מספר שנים, “מהתקופה שבה החברה הייתה ספק יחיד של שירותי תקשורת טלפוניים, וזאת במסגרת הליך של פטור ממכרז. במהלך השנים האחרונות פועל המשרד במטרה לבצע הליך תחרותי לבחירת הספק עבור שירותים אלו, במסגרת זו פירסם המשרד מכרז פומבי בנושא אולם לאחר בדיקת ההצעות שהוגשו במסגרת המכרז התברר כי הן מציעות לזכאים תנאים פחות טובים מהתנאים של ההתקשרות הקיימת. לפיכך החליטו הגורמים המשפטיים במשרד להורות על ביטול המכרז. במהלך התקופה שמביטול המכרז ובהתחשב בנימוקים לביטול המכרז החליט המשרד שלא להמשיך בהליך המכרז ובמקום זאת להמשיך בטווח הקצר את ההתקשרות עם בזק בתנאים מיטיבים ביחס לתנאי ההתקשרות הקיימים”.

בן-שושן כותב בחוות הדעת כי ועדת הפטור המרכזית אישרה מעת לעת את הבקשה של המשרד לאישור הארכת ההתקשרות הקיימת עם חברת בזק. האישור האחרון ניתן עד לתאריך 31.7.2013 בכפוף לכך שהמשרד ימצא חלופה לביצוע התקשרות זו בטווח הארוך.

“לדברי המשרד בעקבות תוצאות המכרז הקודם הוחלט כי הסבסוד יינתן רק למכשירי טלפון נייחים [ולא לטלפונים סלולריים] ולפיכך הוא ביצע RFI אליו ניגשו החברות הוט ובזק, הספקיות היחידות של שירותים אלו”. מבדיקת הצעתה של חברת HOT נמצא כי היא אינה יכולה להתחרות בבזק וזאת בשל הנימוקים הבאים: א. לדעת גורמי המקצוע במשרד איכות הטכנולוגיה של חברת בזק עדיפה על זו של חברת HOT אשר פועלת על תשתית אינטרנטית העלולה לגרום לנפילת קווים בשעת חירום או בזמן הפסקות חשמל; ב. התשלום עבור השירותים של חברת הוט יכול להתבצע רק באמצעות כרטיס אשראי או הוראת קבע בבנק מבלי שתהיה אפשרות לשלם ישירות בבנק, שהוא אופן תשלום מקובל באוכלוסיית הנהנים משירותים אלו”.

“המשרד סבור שבמצבו הנוכחי של משרד התקשורת חברת בזק היא הגורם היחיד שמסוגל לבצע התקשרות זו. עם זאת במהלך השנתיים הקרובות צפוי משרד התקשורת לבצע שינויי רגולציה בשוק אשר עתידים לאפשר לגורמים נוספים לספק שירותים אלו. עד למועד ביצוע שינויי הרגולציה האמורים מבקש המשרד לאשר את הארכת ההתקשרות הקיימת עם חברת בזק בתנאים זהים לתנאי ההתקשרות הקיימת”.

בנימין בקשי מנהל הרשת הממשלתית במינהל הרכש – משרד האוצר כותב בחוות דעתו כי “מהיכרותנו את מצב שוק התקשורת והמציעים בו עולה כי גם כיום אין חברה שביכולתה לתת מענה לדרישות שהעלה משרד הרווחה בפנייתו זו – למעט חברת בזק. מצב זה של היעדר מציע חלופי לדרישות משרד הרווחה צפוי להימשך עד לשלב בו ישתנו התנאים בשוק התקשורת, בין היתר בעקבות שינויי הרגולציה הצפויים בענף והפעלת “שוק סיטונאי”, בהתאם להנחיות משרד התקשורת ובכדי ליצור תנאי תחרות בענף. מהלך זה נמצא עדיין בטיפולו של משרד התקשורת ומימושו עשוי להימשך בשנתיים הקרובות”.

לדברי אפרים חוג’ה סגן מנהל אגף שיקום במשרד הרווחה והשירותים החברתיים נבחנה האפשרות להעביר קצבה ישירה לנכים ולעיוורים באמצעות הביטוח הלאומי או ישירות ע”י המשרד אולם בשלב זה האפשרות בלתי ישימה.

התחלת ההתקשרות: 1 באוגוסט 2013; סיום ההתקשרות: 31 ביולי 2014

החלטה: אושר ע”י החשכ”ל