באישור החשכ”ל: התקשרות המשך של רשות הספנים והנמלים עם בזק להפעלת מרכז החירום הימי בחיפה ואתרי השידור הקשורים אליו, בהיקף 3.39 מיליון ₪ לשנה

הגוף המפרסם: משרד התחבורה/רשות הספנים והנמלים (רספ”ן)

שם הספק: בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ

מהות ההתקשרות: התקשרות המשך של רשות הספנים והנמלים עם בזק להפעלת מרכז התיאום למצבי חירום ימיים [Rescue Coordination Center, RCC] בחיפה ואתרי השידור הקשורים אליו

היקף כספי מבוקש/מאושר: 3,399,785 ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 6 באוקטובר 2016; סיום ההתקשרות: 5 באוקטובר 2017

החלטה: אושר ע”י החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג’ו בהמלצת וועדת הפטור ממכרז

הערות: וועדת הפטור ממכרז כותבת בנימוקיה כי מפנייה של יעקב נחמן מפקח ימי ברספ”ן עולה כי מרכז התיאום למצבי חירום ימיים [Rescue Coordination Center, RCC] בחיפה הוקם במסגרת החברות של מדינת ישראל בארגון הספנות הבינלאומי. פעילות מרכז זה משמעותית: מותקנת בו מערכת תקשורת ייחודית לשליטה במרחב הימי לצורך ניהול מצבי חירום בכלי טיס ובכלי שיט המצויים במצוקה.

ה- RCC פועל כיום על תשתית קווית סגורה וייחודית של חברת בזק ועל תשתית אלחוטית של משרד התחבורה המחברות את מרכז החירום לאתרי שידור ולאמצעים הדרושים להפעלתו.

אתרי השידור פרוסים בחמישה אתרים בהם מורכבות אנטנות המאפשרות קליטה בתחומי התדרים הרלבנטיים לביצוע תקשורת שכזו. האתרים הלו שייכים לחברת בזק בלבד ומתופעלים על-ידה בהיבט הטכנולוגי ובהיבט ניהול כוח האדם.

ההתקשרות הראשונה עם חברת בזק הייתה ביוני 2007 לתקופה של שמונה שנים, לאחר שהתברר כי בזק היא ספק יחיד כשלאחר מכן הוארכה ואף הורחבה ההתקשרות. בכל התקופה הזו הסתכמה ההתקשרות עם בזק ב- 28,844,088 ₪ כולל מע”מ.

“מאחר ומדובר על חוזה מורכב וארוך טווח, רשות הספנות והנמלים מבקשת לבחון מחדש את מודל ההתקשרות עם חברת בזק הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט הכלכלי של העסקת כוח האדם. כמו כן התקיים שיח בין החשב הכללי ורשות הספנות והנמלים ובעקבותיו תבחן רספ”ן גם את היות בזק ספק יחיד”. רספ”ן מבקשת הארכת תקופת ההתקשרות, “במהלכה יבוצעו סקרי עומק מקצועיים: סקר אחד יתבצע ע”י יועץ תוכן טכנולוגי אשר יבחן את התשתית באמצעותה פועלת המערכת. סקר שני יתבצע ע”י יועץ כלכלי שיבחן את עלויות השכר של העובדים המאיישים את מרכז החירום אל מול חוקי העבודה המחייבים, כמו גם את מודל ההעסקה הרצוי (…) וועדת המכרזים הממשלתית כבר אישרה את העסקת היועצים הנ”ל”.

“לטענת צביקה שפירא מנהל אגף כלכלה וקשרי חוץ ברשות הספנות והנמלים, לאחר ביצוע הסקרים לעיל וקבלת ההמלצות, תתבצע ברשות הספנות והנמלים עבודת מטה לשם הסקת מסקנות מקצועיות בנושא (…) בסוף חודש מארס 2017 ובהתאם למסקנות שיופקו תתקבל ברשות הספנות והנמלים החלטה כיצד לפעול בנוגע להתקשרות הנ”ל (…) גם במידה והמסקנות יובילו להחלטה על יציאה למכרז פומבי, מועד תום ההתקשרות במבוקש (אוקטובר 2017) יהיה ריאלי לתחילת ההתקשרות עם מצע חדש, ככל שיהיה כזה”.

“לאור חשיבות פעילות מרכז החירום וההצלה, אשר בנוי על תשתיות ייחודיות של חברת בזק, חיוני לשמור על רצף ההתקשרויות על חברת בזק עד לסיום עבודת המטה שתבחן את המשך ההתקשרות בעתיד”.

יאיר פראנק ראש רשות התקשוב הממשלתי המליץ לאשר את התקשרות ההמשך עם בזק. רספ”ן תעביר דיווח דו-חודשי לסגן בכיר לחשבת הכללית בו תדווח על ההתקדמות בנושא.