באישור החשכ”ל: התקשרות המשך של משטרת ישראל בפטור ממכרז עם מיקרוסופט [בהיקף 7 מיליון ₪ לשנה וחצי] עבור שירותי ענן – Microsoft Azure; כן אושרה יציאה למכרז סגור עם החברות המספקות שירותים באמצעות מוצר זה

הגוף המפרסם: משטרת ישראל

שם הספק: מיקרוסופט

מהות ההתקשרות: שירותי ענן

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר: 7 מיליון ש”ח

התחלת ההתקשרות: 1 באפריל 2020; סיום ההתקשרות: 1 באוקטובר 2021

החלטה: אושר ע”י החשב הכללי רוני חזקיהו ב- 22 ביוני 2020 בהמלצת וועדת הפטור המרכזית

הערות: בנימוקי וועדת הפטור נאמר בין היתר כי “השירותים הנדרשים הינם שירותי מחשוב הניתנים באמצעות מחשבים מרוחקים, אשר מסייעים למ”י באחסון ובהפעלה של מערכות מבצעיות.

“השירותים בהם משתמשת מ”י הם על בסיס מודע SCE לפיו המשטרה מנהלת בצורה עצמאית את שירותי הענן.

“בין מערכות משטרת ישראל המיושמות באמצעות השירותים:

+ “מאתר” – מערכת מצילה חיים במוקדים, לאיתור מיקומים של אזרחים במצוקה בזמן אמת.

+ “עין הנץ” – מצלמות בכבישים.

+ מוקד 105 – מוקד שפועל 24 שעות ביממה להגנה על ילדים ברשת.

+ שירות למוקדי 100 –  אפשרות לצירוף מדיה לאירוע שנפתח במוקד.

+ הפצת נעדרים – מערכת המאפשרת פרסום אודות נעדרים ברשתות החברתיות עם קישור לאתר הכולל את פרטי הנעדר.

+ אפליקציות נוספות כמו איכון תאונות דרכים וגניבת אופניים.

חנות האפליקציות המשטרתית מכילה  מגוון רחב של יישומים המשפרים את זרימת הידע הארגוני מחוץ לרשת המשטרתית הסגורה ובהן:

+ מיסרונט – WhatsApp פרטי ארגוני כולל תמונת וידיאו; משרת אלפי שוטרים לזרימת מידע ארגוני כללי ומבצעי.

+ אפליקציית התייצבות – אלפי שוטרים משתמשים באפליקציה לדיווח הגעה ונוכחות במבצעים ועבודות בשכר בשטח.

+ אפליקציית יומן – החצנת היומנים של עובדי הארגון לאפליקציה במכשיר.

+ דיווח נוכחות – אלפי שוטרים משתמשים באפליקציה לדיווח נוכחות מחוץ למשרד.

+ מרכז שירות אישי – כל נתוני השוטרים והמידע האישי מוחצנים באפליקצייה אישית לשוטר עם יכולת מילוי טפסים מקוונים הנקלטים ישירות במערכות בתוך הרשת המשטרתית הסגורה.

“במהלך השנים רכשה מ”י את הידע לעבודה עם השירותים של Microsoft וכן את הידע לעבודה עם כלי אבטחת המידע המורכבים.

“ההתקשרות הנוכחית של מ”י עבור אספקת השירותים התחילה במסגרת מכרז 13/2016 על בסיס הסכם ‘מחירים מירביים’ לשימוש במוצרים תוצרת מיקרוסופט ע”י משרדי הממשלה.

“במהלך חודש פברואר 2019 הפיץ מינהל הרכש הממשלתי הודעה על כוונתו לצאת למכרז מרכזי לצורך אספקת שירותי ענן על גבי פלטפורמה ציבורית עבור ממשלת ישראל – פרוייקט ‘נימבוס’. הצפי לזוכים בפרוייקט הוא ברבע הראשון של שנת 2021″.

“[…] כיום, טרם קביעתו של זוכה במכרז המרכזי של מינהל הרכש הממשלתי, מבקשת משטרת ישראל להמשיך ולשמור על רציפות שירותים כך שעבודתה השוטפת של תיפגע”.

בפני המשטרה עומדות שתי חלופות: האחת היא יציאה למכרז סגור באמצעות מכרז מסגרת של מינהל הרכש הממשלתי. מכרז זה יבוצע בין שני ספקים וילווה בעלות תפעולית נוספת של 150,000 ₪. החלופה השנייה היא יציאה למכרז סגור בצורה עצמאית כשמכרז זה יבוצע בין חמישה ספקים.

ההסתייגות של חברת אמזון

בנימוקי הוועדה נאמר כי המשטרה פירסמה כוונתה לגבי ההתקשרות האמורה והתקבלה השגה של חברת Amazon Web Services, AWS באמצעות באי כוחה ממשרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות’.

בפנייה זו נאמר בין היתר כי “הרושם המצער שעולה מהתנהלות משטרת ישראל בענייננו הינו שמה שהיה- הוא שיהיה. קרי: חלף נקיטה בצעדים נמרצים לפרסום מכרז פומבי כנדרש לפי הדין, מעדיפה המשטרה להאריך שוב ושוב את פטור ספק יחיד. משמעות הדברים היא פגיעה חמורה הן בציבור והן במרשתנו AWS, כמו גם ביתר הגורמים שיכולים לתחר על שירותי הענן”.

וועדת הפטור המשרדית אמרה בהחלטה קודמת שלה כי נערכה שיחת ועידה בין המשטרה לבין נציגי אמזון [עו”ד עופר ארגוב, ירון אלטשולר וירון שילת] בה החברה הבהירה כי “יהיו מוכנים להסיר את ההסתייגות בכפוף להתחייבות של המשטרה לרכש שירותים קיימים בתוספת ‘גידול טבעי’ בלבד וכן לכך שהפטור יהיה מיוגבל לתקופה של שנה וחצי או עד לקביעת הזוכה במכרז המרכזי וביצוע ההסבות ללא תלות בהקמת ה- Region הישראלי, לפי המוקדם ביניהם. החברה לא מסרה את האמור בכתובים”.

“הוועדה השתכנעה כי בדומה להסתייגות שהוגשה ע”י חברת אמזון בשנה שעברה ובשים לב לכך שלא חל שינוי במצב העובדתי ואנו ממתינים לתחילת עבודה עם הזוכה במכרז המרכזי, יש מקום לדחות את ההסתייגות שהוגשה מטעם חברת אמזון”.

בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר עוד כי “במסגרת שיח בין מ”י לאמזון הבהירה מ”י, לבקשתה של אמזון, כי ההתקשרות הנ”ל תחול אך ורק על יישומים קיימים ולא יאוחר מחודש אוקטובר 2021.

“על אף האמור אמזון טרם משכה את השגתה וזאת למרות הגשת המענה הנדרש ע”י מ”י.”

הליך ההחלטה

מהמסמכים שפירסמה המשטרה בנושא זה עולה כי המשטרה אינה נכללת בהחלטת ממשלה רלבנטית (כמו גם ברשימת משרדי הממשלה מונחים במכרז רשות התקשוב 21/2017  למתן שירותי ענן ציבורי) ולפיכך נמנע מהמשטרה להשתתף בהליך המכרז המרכזי בהקשר זה.

בין המסמכים ניתן למצוא מסמך נוסף מיום 1 במארס 2020 של אגף הטכנולוגיה והתקשוב/המחלקה לפיתוח תשתיות במשטרה שכותרתו: “תהליך הסבה לספק שירותי ענן חדש”. מסמך זה כולל “הערכה ראשונית וכללית בלבד לתהליך הסבה לספק שירותי ענן שונה (שאינו Azure). תהליך ההסבה בין ספקי שירותי ענן דורש זמן השקעה (בהערכה גסה, כחצי שנה עד כשנה) וחבלי לידה עד שנגיע ליציבות בכלל המערכות והפרוייקטים. ענו עובדים עם מערכות מבצעיות כך שהשבתה של מערכות אלו, או, לחלופין – אי רציפות בעבודה, תגרום לבעיות בלתי נסבלות. נדרש להמשיך עם שירותי הענן של מיקרוסופט  (Azure) עד לסיום תהליך ההסבה במלואו”.

במסמך קודם של אותו גורם במשטרה מ- 11 בפברואר 2020 נאמר בין היתר כי “העלות החודשית הנוכחית לשירותי הענן שאנו צורכים היא כ- 60,000 דולר והיא צפוייה לגדול בחודשים הקרובים לכ- 80,000 דולר בחודש”

* פורסם לראשונה בחלון המבזקים של אתר זה ב- 23.6.2020 בבוקר.