באישור החשכ”לית: התקשרות המשך של משרד האוצר עם SAP ישראל לאספקת תשתית ממשלתית רוחבית ממוחשבת לניהול תהליכים; היקף כספי: יותר מ- 148 מיליון ₪

הגוף המפרסם: משרד האוצר/החשכ”ל

שם הספק: חברת SAP ישראל בע”מ

מהות ההתקשרות: התקשרות המשך של החטיבה לחשבונאות ודיווח בחשכ”ל להרחבת ולהארכת ההתקשרות עם חברת SAP ישראל בע”מ לאספקת תשתית ממשלתית רוחבית ממוחשבת לניהול התהליכים הקשורים לכספים, רכש, נכסים והתחייבויות, משאבי אנוש, מלאי, תמיכות, ניהול סיכונים ועוד

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר: 148,365,305 ₪ כולל מע”מ [שהם 34,745,973 אירו]

התחלת ההתקשרות: 31 באוגוסט 2016; סיום ההתקשרות: 1 בספטמבר 2031 (חמש השנים האחרונות הן אופציה הכפופה לאישור וועדת המכרזים והחברה)

החלטה: אושר ע”י החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג’ו בהמלצת וועדת הפטור ממכרז הממשלתית

הערות: וועדת הפטור ממכרז הממשלתית אומרת בהחלטתה כי ההתקשרות של ממשלת ישראל עם חברת SAP ישראל נעשתה בעקבות מכרז מרכזי מממ 2000/10 שפורסם בשנת 2000 להקמת מערכת תשתית ממשלתית רוחבית ממוחשבת לניהול תהליכי כספים, רכש נכסים וכו’. ההסכם עם החברה נחתם בחודש ספטמבר 2001 לתקופת התקשרות של 15 שנים העתידה להסתיים ב- 31 באוגוסט 2016.

הפרוייקט קרוי מרכבה ובמסגרתו נרכשו רישיונות משתמשים ושולמה תחזוקה שנתית הכוללת עדכוני גירסה תקופתיים. כמו כן נעשו פיתוחים והתאמות למערכת ע”י צוותים ייעודיים המועסקים בעיקר באמצעות מכרז לשירותי מחשוב. ההסכם מאפשר גם ליחידות ארגוניות הקשורות לממשלה לרכוש רישוי למערכת בדומה לממשלה.

ב- 10.12.2013 מינתה החשבת הכללית צוות לבחינת משמעויות סיום תקופת ההתקשרות עם החברה. לאור היקפיה התפעוליים והכספיים והמורכבות הטכנולוגית של המערכת התפרסם עבודת הצוות על-פני מספר תחומים. דיוני הצוות התמקדו בעיקר במשמעויות התפעוליות, הכספיות והטכנולוגיות של החלפת מערכות ERP והחלפת המערכת הנוכחית במערכת אחרת.

הצוות הגיש לחשבת הכללית דו”ח מסכם ב- 23.3.2015 שעיקריו כי לאור המידע הרב שנאסף, עלות ההשקעה שבוצעה במערכת הקיימת, העלות הצפוייה להחלפת המערכת הישירה והעקיפה, הסיכונים הגלומים בתהליך החלפה והמגמות בעולם ובארץ, הצוות ממליץ להמשיך את ההתקשרות לתקופה ממושכת נוספת תוך שמירת הקידמה הטכנולוגית והאפליקטיביות של המערכת.

“עד היום טרם הוטמעה המערכת בכל משרדי הממשלה באופן מלא ובעצת הממשלה קרובה להשלמת מהלך ההטמעה המלא. החלפת מרכב”ה עוד טרם הושלם תהליך הטמעתה בכל המשרדים, לא תאפשר למדינה ליהנות מפירות ההשקעה ומכל היתרונות של עבודה עם המערכת הרוחבית שהוטמעה. הגורמים המקצועיים הגיעו למסקנה כי החלפת תשתית בהיקף כספי של מאות מיליוני ₪, ואשר טרם הוטמעה לגמרי, אינה סבירה, אינה יעילה ואינה כלכלית והיא בעלת מכלול רחב של סיכונים העלולים להיות קריטיים”.