באוני’ בן-גוריון פותחה טכ’ חדשה לזיהוי משופר של עצמים בתנאי תאורה מאתגרים עבור מצלמות חכמות; ניתנת לשימוש בכל מצלמה חכמה ולה מגוון יישומים כגון זיהוי פנים לצרכי אבטחה ומציאות רבודה

ב.ג. נגב טכנולוגיות – חברת הטכנולוגיות של אוניברסיטת בן-גוריון – הודיעה שחוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו תוכנה חדשה (LIVI) לשימוש במצלמות חכמות, שיכולה לשפר באופן משמעותי את איכות התמונה בתנאי תאורה תת-מיטביים, ובכך לשפר את יכולת הזיהוי של עצמים מצולמים.

האפליקציה החדשה יכולה להתווסף לכל מערכת צילום חכמה, ולשמש למגוון יישומים, כולל זיהוי פנים לצרכי אבטחה, מציאות רבודה, מצלמות לרכבים ועוד.

LIVI משפרת את תפקוד המצלמות על ידי סילוק ההשפעות של תאורת הרקע או שינויי תאורה דינמיים, ומספקת לכן תמונות ללא צללים, ללא שינוי בצבע ועם ניגודיות משופרת. התוכנה מסתמכת על הפרדת אור על פי עקרונות אפנון המשרעת (Amplitude modulated, AM), בדומה לתשדורת AM ברדיו.

הדבר מאפשר למצלמות חכמות להפריד את ההשפעה של האור הרצוי מזו של מקורות אור לא רצויים בסצנה המצולמת, כך שהתמונה המתקבלת לא משתנה ואינה תלויה בתנאי התאורה בהם צולמה.

פרופ’ הוגו גוטרמן מהמחלקה להנדסת חשמל ומחשבים, וראש המעבדה לרובוטיקה אוטונומית של אוניברסיטת בן-גוריון, אמר כי “אור רקע חזק יוצר צללים, למשל כאשר אנשים נכנסים לבניינים, וזה עשוי להפריע לעיניים שלנו וכן למצלמות לזהות פרצופים. ההמצאה שלנו משפיעה כמו הבזק אור (פלש), שמנקה את אורות הרקע, מסיר צללים ומשפר ניגודיות, כך שהתמונות המתקבלות ברורות בהרבה. יש לכך יישומים רבים, החל במצלמות אבטחה חכמות, דרך יישומים לזיהוי פנים בטלפון הסלולרי או במחשב, יישומי מציאות רבודה או משחקי מחשב וכלה בשימושים צבאיים”.

עמיר קולאמן, סטודנט לתואר שלישי במחלקה להנדסת חשמל ומחשבים, עבד על עבודת הדוקטורט שלו שמתמקדת בצילום מתחת למים, כאשר עלתה בעיית אורות הרקע. בשיתוף פרופ’ גוטרמן, השניים פיתחו את המערכת שמסננת את אורות הרקע עבור כל פיקסל בתמונה, בדומה לאופן בו מקלט רדיו מסנן תחנה אחת מאחרת. “ניתן לשנות את עוצמת האור בתדרים שונים בדיוק כמו שעושים עבור גלי רדיו”, אמר קולאמן. “אנחנו הופכים כל פיקסל מצולם למקלט AM שמתמקד בפלש ומסנן אורות רקע מהתצלום”.

לדברי נטע כהן מנכ”ל ב.ג. נגב טכנולוגיות, “זו דוגמה מצוינת לטכנולוגיות שמפותחות במעבדות אוניברסיטת בן-גוריון, ואשר עונות על צרכי שוק אמיתיים. טכנולוגיה חדשה זו אינה יקרה לייצור וניתן להטמיע אותה בקלות במכשירים שונים”. ב.ג. נגב טכנולוגיות מחפשת שותף להמשך הפיתוח והמסחור של טכנולוגיה פורצת דרך זו.

הטכנולוגיה החדשה תיושם קרוב לוודאי תחילה בשוק הווידאו אנליטיקה, מכיוון שתמונות עמידות לשינויים בתאורה משפרות את הביצועים של זיהוי פנים. שוק הווידאו אנליטיקה העולמי צפוי להגיע לכ-11 מיליארד דולר עד 2022, לדברי דו”ח Market and Markets Report שפורסם באפריל 2017.

שוק שימושי הפנאי עבור טלפונים סלולריים מייצג הזדמנות עסקית חשובה נוספת, מכיוון שיותר טלפונים מצוידים כיום באבטחה שמבוססת על זיהוי פנים. שוק הטלפונים הסלולריים העולמי הגיע לכדי כ-1.5 מיליארד יחידות ב-2017, לדברי דו”ח של חברת המחקר IDC שפורסם במרץ2017.