בֹּקֶר טוֹב אֱלִיָּהוּ: אבי וייס מפרסם אייטם הכולל מידע שפורסם ב- Read IT Now כבר לפני 24 ימים

פורסם ב’טלקום ניוז’: במוצאי שבת, 20.7.2019, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ פירסם אייטם שכותרתו: מוניר קזמל ממשרד התקשורת זכה בפרס משרד המשפטים לשקיפות ל- 2019. האייטם הזה סווג בתחילה כ’שיחת היום’. כיום כבר שונמך הסיווג של האייטם הזה ל’חדשות ICT’.

באותו האייטם כתב אבי וייס כי “ביום 3.10.17 נחשף [וכאן הוא נותן קישור לחשיפה שלו מאותו מועד] שמוניר קזמל קודם בתוך משרד התקשורת ומונה לתפקיד הרגיש של הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התקשורת”.

העוּבְדּוֹת:

א. אני פירסמתי מבזק על מינויו של מוניר קזמל לתפקיד (בנוסף לתפקידו האחר במשרד התקשורת) יום קודם למועד בו פירסם אבי וייס את הדברים, וכתבתי על כך ב- 2.7.2017. כיוון שהמבזקים נמחקים מהאתר שלי כעבור מספר ימים מרגע העלאתם, איני יכול להוכיח זאת בצורה מלאה זולת ריכוז המבזקים השבועי שפירסמתי אז.

ב. אבל נניח שאינכם מאמינים לכך שאני הקדמתי אותו ביום. משרד התקשורת פירסם הודעה לעיתונות רשמית ב- 2.7.2017 על המינוי הזה (שעליה התבסס המבזק באתר שלי באותו היום, כאמור). מה זה הקשקוש הזה על ‘חשיפה’ כביכול של מידע שפורסם באופן רשמי ע”י משרד ממשלתי יום קודם לכן? לאבי וייס, המנטור לענייני מדיה, כדברי חברו – הפיתרונים.

העוּבְדּוֹת: לאבי וייס (יחד עם חברו, “מגן הצרכנים”) יש סיבה טובה להלל ולשבח את הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התקשורת משום שהממונה – במסגרת תפקידו ובמסגרת חובתו עפ”י חוק – מספק מידע מתוך המשרד שאבי וייס עושה בו שימוש לאייטמים שהוא מפרסם. כתבתי על כך כאן בעבר.

אבי וייס כתב השבוע כי “המינוי של מוניר קזמל לתפקיד הממונה על חופש המידע במשרד, שינה בבת אחת את כל ההתייחסות של המשרד לחוק חופש המידע ולצורך לעבוד בשקיפות כנדרש בחוקי מדינת ישראל. בהחלט שינוי מרענן וחיובי ביותר. החל עידן חדש בתחום הטיפול בחופש המידע במשרד התקשורת”.

מבלי לפגוע חלילה בממונה ובתפקודו וכן בכתרים שמכתיר לו אבי וייס,  הרי שלי נראה שמדובר דווקא בשינוי מגמה של המשרד ככזה ולאו דווקא בעקבות מינוי הממונה הספציפי לעומת קודמיו.

תפקוד משרד התקשורת בהקשר של חופש המידע היה נושא לדיון של הוועדה לשקיפות בכנסת בראשות ח”כ סתיו שפיר [כפי שדיווחתי על כך כאן ב- 23.2.2018, כפי שהדבר נעשה לגבי כלל משרדי הממשלה]. ולכך יש להוסיף ולציין את התפקוד של היחידה הממשלתית בנושא חופש המידע במשרד המשפטים האחראית על הנושא בכל משרדי הממשלה והיא מפרסמת מידי שנה דו”ח על תפקודי המשרדים ויחידות הסמך בנושא זה.

מבלי שיש לי ידיעה ברורה בנושא, אני מציע לאבי וייס לשאול את עצמו מדוע בכל תשובה של הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התקשורת מצויין שהעתק נשלח לעו”ד דנה נויפלד היועצת המשפטית של המשרד. לי לא נראה שמדובר רק ביידוע שלה ואני חייב לציין כי לא נתקלתי בתופעה דומה לגבי תשובות חופש מידע של כל משרד ממשלתי/יחידת סמך אחר/ת.

עד עתה לא ברור לי מהמבנה של משרד התקשורת, למי בתוך המשרד כפוף בדיוק מקצועית  הממונה על חופש המידע, בכל הקשור לנושא הספציפי של חוק חופש המידע [כלומר ללא קשר לתפקידו הנוסף במשרד התקשורת]. מבלי שיש לי ידיעה ברורה בנושא, ההערכה שלי היא שלא יוצא שום דבר החוצה מבלי שמתקבל אישור של המחלקה המשפטית במשרד [ואדגיש כי אין לי כל ביקורת על כך].

העוּבְדּוֹת: לאחר שאבי וייס פירסם את הידיעה שלו במוצ”ש, כתבתי בחלון המבזקים של האתר שלי:  בֹּקֶר טוֹב אֱלִיָּהוּ: באיחור אופנתי קליל של הקיץ, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מפרסם הערב (20.7.2019) אייטם הכולל מידע שפורסם ב- Read IT Now כבר לפני 24 ימים; לשבחו ייאמר שלא הכתיר את האייטם שלו כ’בלעדי’/’ראשונים לדווח’.

אני פירסמתי ידיעה בנושא הפרס שזכה בו מוניר קזמל כאן באתר כבר ב- 27 ביוני 2019, בעקבות פרסום הודעה לעיתונות של משרד המשפטים, כלומר – 24 ימים קודם לפרסום של אבי וייס.