אתמול הוגשה עת”מ של עשרות עותרים הקוראים “לעצור את הייצוא הביטחוני המשמש לדיכוי פנימי ולהפרות זכויות אדם” בויאטנם; בתוך זמן קצר הוסרו פרטיה מ”נט המשפט” והוטל חיסיון עליה

אתמול, חמישי, 19.3.2020, בשעה 11:39 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה (19.3.2020) עתירה מינהלית חדשה של 61 עותרים נגד ראשת האגף על הייצוא הביטחוני רחלי חן, נגד שר הביטחון ונגד משרדי הביטחון והחוץ בנושא הייצוא הביטחוני מישראל לויאטנם. הרחבה – בהמשך.

הבוקר, לקראת הכנת הידיעה המורחבת, בדקתי באתר הנהלת בתי-המשפט (הב”ה) ופרטי העתירה הוסרו ממנו.

להבנתי, ניתנה אתמול בצהרים החלטה שהתיק יתנהל בדלתיים סגורות אבל אין איסור פרסום על העתירה עצמה או על עצם קיום התיק. יצויין כי העתירה כבר הופצה אתמול לציבור לפני ההחלטה על סגירת הדלתיים.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

60 העותרים העותרים ובא כוחם, עורך הדין איתי מק, מבקשים מבית-המשפט המחוזי בירושלים (בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים) להורות לראשת האגף על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון “להפעיל את סמכותה הקבועה בחוק הפיקוח על ייצוא ביטחוני, תשס”ז – 2007, ולהורות על ביטול או התליית רישיונות הייצוא הביטחוני שנתן אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני (אפ”י) ולהימנע מלתת רישיונות חדשים לייצוא המשמש ו/או עלול לשמש לדיכוי פנימי ולהפרות חמורות של זכויות אדם בויאטנם ובמיוחד רישיונות ייצור של מערכות מעקב, רובים וייצור רובים”.

בפתח העתירה נאמר כי “העותרים יטענו בעתירה זו כי אין למשיבים סמכות חוקית לסייע לדיקטטורה בויאטנם ברצח, במעצר, בעינויים, במעקב, בחטיפה ובהיעלמם של אזרחים ואזרחיות, בגלל דעותיהם הפוליטיות, או השתייכותם למיעוטים דתיים ואתניים ולקבוצות ילידיות. נהפוך הוא, החוק הישראלי והחוק הבינלאומי אוסרים סיוע כזה”.

עוד נאמר בעתירה כי “[…] הרובים ומערכות המעקב הישראליים משמשים כבר היום את כוחות הביטחון הויאטנמיים אשר אחראיים לדיכוי פנימי ולהפרות חמורות של זכויות אדם, וכן לצורך שימור המעמד העליון של כוחות הביטחון ומניעת המעבר למשטר דמוקרטי. אך ככל שיגברו ההתקוממות והמחאה נגד הדיקטטורה, צפוי בהתאם גם לגדול מספר הקורבנות של הייצוא הביטחוני הישראלי לשם.

“מן הסתם, ככל שיתקיימו בעתיד הקרוב או הרחוק הפגנות ענק נגד המשטר, וכוחות הביטחון יפתחו באש חיה לעבר המפגינים ויבצעו טבח בהמונים, מה המשיבים יוכלו לעשות בשלב הזה? יהיה כבר מאורח מידי”.

העתירה הוגשה יחד עם פעילות ופעילי זכויות האדם נורה גרינברג, אורית קמיר, ד”ר דליה זק״ש, דניאל סילברמן, מאירה אשר, יהודית אלקנה, ד”ר צביה שפירא, נורה בנדרסקי, פרופ’ בן ציון מוניץ, דליה קירשטיין, ניצה אמינוב, חיים שוורצנברג,  ד”ר סנאית גיסיס, חיה אופק, אריאל נייזנה, גדעון ספירו, רחל חיות, שירלי נדב, יעל אגמון, פרופ’ ורוניקה כהן, ד”ר אליוט כהן, רעיה רותם, ד”ר ישי מנוחין, סמדר יערון, סיגל קוק אביבי, קלאודיו קוגון, גיא בוטביה, טל הרן, תמר כהן, עודד אפרתי, יהושע רוזין, עופר ניימן, ג’סיקה נפומנש, ורד ביתן, שושנה לונדון ספיר, גיא הירשפלד, איתמר פיגנבאום, גליה ברנד, סהר ורדי, יואב הס, אלי אמינוב, שלומית שטייניץ, עידית ברסלאור, אמיר ביתן, אמנון לוטנברג, פנינה טל, ד”ר בטינה בירמנס, פרופ’ נורית פלד אלחנן, גדי שניצר, עמרי נג’אד, ד”ר חנה ספרן ושאול צ’ריקובר.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

הערת עורך Read IT Now: בעבר פירסמתי מספר ידיעות על עתירות שהגיש עו”ד איתי מק בשם עותרים שונים לגבי ייצוא ביטחוני ישראלי למדינות בעולם. בין המדינות לגבי הוגשו העתירות: אוקראינה, ארגנטינה, דרום סודן, הפיליפינים, יוגוסלביה לשעברקמרון ועוד.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =