אקונומיסט: רשתות לא-רשמיות הן מקור תמיכה חיוני ל- 78% מחברות ההזנק; יזמים בת”א, נ”י ולונדון רואים במפגשים לא-רשמיים של חברות הזנק כמקור התמיכה החשוב ביותר

Informal innovation: entrepreneurship and informal communities, דו”ח של Economist Intelligence Unit, EIU (מקבוצת The Economist Group) – בשיתוף עם Infocomm Development Authority of Singapore, IDA – שפורסם ב- 17 במאי 2016 אומר כי רשתות לא-רשמיות הן מקור תמיכה חיוני ל- 78% מחברות ההזנק (סטרט-אפים).

יותר ממחצית מהיזמים שנשאלו משתייכים לקבוצות רישות עסקי [business-networking groups] בפלטפורמות עולמיות דוגמת Facebook ו- LinkedIn.

לדברי עורכי המחקר, יזמים ומייסדי חברות הזנק בתל אביב, ניו יורק ולונדון רואים במפגשים לא-רשמיים ובקהיליות וירטואליות כמקור התמיכה החשוב ביותר וכדרך להתגבר על אתגרים שונים דוגמת זיהוי מקורות מימון, התעסקות עם בירוקרטיות למיניהן וכן התמודדות עם הפחד להיכשל.

לעומתם יזמים מסינגפור מעדיפים התאגדויות עסקיות ומבנים פורמליים אחרים למרות שהיבט הרישות הלא-פורמלי נמצא במגמת גידול.

המחקר מבוסס על ממצאי סקר שנערך בקרב אלף יזמים בעשר ערים בעלות מוניטין של innovation hubs: סיאול (דרום קוריאה), טייפה (טאיוואן), שנגחאי (סין), לונדון (בריטניה), ניו יורק (ארצות הברית), תל אביב (ישראל), סן פרנסיסקו (ארצות הברית), סינגפור והו צ’י מין סיטי (ויאטנם).

גם בערים הידידויות ביותר מבחינה עסקית, הקמת חברה חדשה היא דבר לא פשוט. בניו יורק – הנמצאת במקום השני (אחרי עמק הסיליקון) לפי דירוג Global Startup Ecosystem Ranking – רק 32% מהיזמים אומרים שהיה להם קל להקים עסק חדש בעיר, לעומת 33% באיזור San Francisco Bay. ואילו בתל אביב, הממוקמת במקום השישי בדירוג זה, אמרו 67% מהיזמים כי התקשו בהקמת עסק חדש. העיר הבעייתית ביותר מקרב עשר הערים שנבדקו הייתה סיאול בה אמרו  71% מהיזמים כי התקשו בהקמת עסק חדש. העיר בה הכי קל יחסית היה להקים עסק היא לונדון.