אימרקטר: “בעולם היפותטי בו ספרד מעניקה עצמאות לקטלוניה מהם מקצת מרכיבי הדימיון והשוני בין שתי האומות מנקודת ראות דיגיטלית?”

21:23 07.10.2017

קטגוריות: אינטרנט מסחר אלק'/נייד רשתות חברתיות

תגים:

חברת המחקר eMarketer  פירסמה ב- 2 באוקטובר 2017 כתבה בעקבות משאל העם שנערך בקטלוניה בדבר האפשרות להנתקות מספרד והכרזת עצמאות. כותרת הכתבה היא “קטלוניה מול ספרד: חמישה דברים שמשווקים דיגיטליים צריכים לדעת” וזאת כדי להצליח בשני השווקים הללו.

הכתבה פותחת במשפט: “בעולם היפותטי בו ספרד מעניקה עצמאות לקטלוניה מהם מקצת מרכיבי הדימיון והשוני בין שתי האומות מנקודת ראות דיגיטלית?”

שיעור חדירת האינטרנט בקטלוניה גדול יותר: עפ”י מחקר של La Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación, AIMC, קטלוניה ‘גוברת’ על ספרד במונחים של שיעורי חדירת אינטרנט. לדברי הארגון שיעור חדירת האינטרנט בקטלוניה עומד כיום על 82% לעומת שיעור חדירה ארצי של 79.4% בספרד כולה.

מדריד, בירת חבל קטלוניה, חווה שיעור חדירת אינטרנט של 83.6%, נכון לחודש מאי 2017.

כמעט שיוויון בתחום הסחר האלקטרוני [eCommerce]: קטלוניה מהווה כיום כ- 20% מכלל התמ”ג הספרדי, יותר מכל חבל ארץ אחר במדינה. אם היא תקבל עצמאות הרי שהיא תהיה אחת מהמדינות העשירות ביותר באירופה. יחד עם זאת אין הבדל משמעותי בתחום המסחר האלקטרוני בין ספרד לבין קטלוניה.

עפ”י נתונים של Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques SAU/Centres logístics de Catalunya, CIMALSA ושל Institut Cerdà , המסחר האלקטרוני בקטלוניה גדל בשיעור של 14.3% בסופה של שנת 2016 בהשוואה לשנת 2015. בספרד הגיע שיעור הגידול ל- 14.8% עפ”י נתונים של eMarketer.

עוד מצביעים הנתונים של CIMALSA and Institut Cerdà על כך שחל גידול בשיעור של 6.6% במספר הצרכנים הקטלונים שביצעו רכישות מקוונות בשלושה החודשים האחרונים של שנת 2016 וכלל הצרכנים המקוונים בחבל הגיע בסוף השנה שעברה ל- 2.25 מיליון איש. עפ”י נתונים של eMarketer שיעור הצרכנים המקוונים בספרד כולה גדל אשתקד בשיעור של 8.2%.

מדיה חברתית: השימוש ברשתות חברתיות בקטלוניה גדול יותר לעומת השימוש במדיה חברתית בספרד. עפ”י סקר של Centre d’Estudis d’Opinió מחודש יוני 2017 שנערך בקרב צרכנים בקטלוניה, 72.3% מהמשיבים אמרו כי הם משתמשים במדיה חברתית על בסיס יומי. כאשר בוחנים עפ”י קבוצות גיל: 94.9% מבני 18-24 ו- 94% מקרב בני 25-34 דיווחו כי הם משתמשים במדיה חברתית על בסיס יומי.

לעומת זאת, eMarketer מעריכה כי 45.8% מכלל אוכלוסיית ספרד תבקר השנה ברשתות חברתיות לפחות פעם אחת בחודש.

הוצאות הפרסום: אימרקטר מציינת כי ספרד היא מדינה שעדיין מתאוששת מהמיתון. “למרות אי-הודאויות לגבי הכלכלה, כלל הוצאות הפרסום ממשיות לגדול.

עפ”י סקר שנערך במארס 2017 ע”י InfoAdex, המפרסמים בקטלוניה הגדילו את הוצאות הפרסום שלהם בשיעור של 20.3% בין השנים 2012 ל- 2016. אימרקטר מעריכה כי באותה תקופה כלל הוצאות הפרסום בספרד כולה גדלו בשיעור של 14%.

לדברי InfoAdex, המפרסמים בקטלוניה הוציאו 1.51 מיליארד דולר (או 989.5 מיליון אירו), גידול של 4.7% לעומת השנה הקודמת, ו- 23.6% מכלל הוצאות הפרסום בספרד כולה. כלי התקשורת בקטלוניה קיבלו 287.1 מיליון דולר (או 258.8 מיליון אירו) ממפרסמים ספרדים מחוץ לקטלוניה, או 6.2% מהסכום הכולל בספרד.

את פלח הוצאות הפרסום הגדול ביותר נוטלת הטלביזיה גם בקטלוניה (65.4%) וגם בספרד (50.6%) עם יתרון לטובת קטלוניה.

בתחום הדיגיטל, בספרד מדובר ב- 10.6% לעומת שיעור של 6.3% בקטלוניה.

בדומה למדינות אחרות במערב אירופה, הטלביזיה נותרה אמצעי התקשורת העיקרי כדי להתעדכן בחדשות ובצפייה ביאורעי ספורט בספרד כולה לרבות בקטלוניה. בקרב תושבי קטלוניה, צריכת המדיה ובמיוחד טלביזיה, נוטה לכיוון הספקים המקומיים הן מסיבה של שפה והן מסיבה של לאומנות. לדברי אימרקטר, ערוץ הטלביזיה TV3 האיזורי הוא הנצפה ביותר בקטלוניה הרבה יותר מהערוצים TVE או Telecinco הממוקמים במדריד. הערוץ והפורטל שלו יחד עם Catalunya Ràdio הם אמצעי התקשורת המובילים בקטלוניה.

שמות מתחם באינטרנט: על-פי נתונים של Fundació puntCAT, מספר האתרים הפעילים בעלי הסיומת המזוהה עם קטלוניה [cat.] שהיו רשומים בחודש אפריל 2017 הגיע ל- 112,912, שיעור גידול שנתי של כמעט 5% לאחר עשור של שיעור גידול שנתי דו-ספרתי. כלל רישום האתרים הקטלונים בעלי הסיומת הכללית של ספרד [es.] גדל באותו הזמן בשיעור של 2.7% ל- 1,862,222 אתרים.