איך קיבלו את פני השנה החדשה במערכת “טלקום ניוז”?

האם אתר ‘טלקום ניוז’ מאחל לקוראיו ‘שנה טובה’ רק בערב ראש שנה החל בשנים זוגיות?

אם איני טועה (ואני חושב שאיני טועה בעניין זה) הרי שהשבוע נמשכה המסורת (המשונה למדי) בתולדות האתר ‘טלקום ניוז’ של אבי וייס, שהחלה מאז עלייתו לאוויר של האתר במארס 2013.

אם תקלידו בגוגל “שנה טובה, www.telecomnews.co.il”, תמצאו כי בספטמבר 2014, בספטמבר 2016 ובספטמבר 2018 (כלומר, בשנים אזרחיות שהסיומת שלהן זוגית) פירסם אבי וייס אייטם שעם העלאתו הוא סיווג אותו כ”בלעדי’ [ובהמשך, כמו תמיד, שונמך הסיווג עד להיעלמותו אי-שם לתוך ארכיון האתר].

ומה נכתב באותו אייטם ‘בלעדי’? משהו בסגנון “מערכת Telecom News מאחלת לקוראים שנה טובה ומתוקה, מלאה בחדשות תקשורת והייטק, חדשות מעניינות, בלעדיות ומספקות ערך לקוראים. האתר יתעדכן עד כניסת החג ולאחר מכן במוצאי ראש השנה ויפעל גם בחול המועד סוכות“.

אותו אייטם ‘בלעדי’ גם עשוי לכלול מצגת ברכה לקוראים, גם אפליקציות הקשורות לראש השנה וסקירה של הישגי האתר בשנה היוצאת.

השנה – ערב ראש השנה תש”פ – לא מצאתי ברכה “בלעדית” כזו. אולי משום שאבי וייס היה עסוק ו’הפציץ’ באייטמים ‘בלעדיים’ סביב החג.

רבים ילכו לישון בערב חג ראש השנה ללא סעודת חג בגלל אדישות שר התקשורת

זו הייתה כותרת האייטם ה’בלעדי’ שפירסם אבי וייס באתר שלו ביום ראשון (29.9.2019) בשעה 07:00. נראה כי אבי וייס עשה עבודת תחקיר מקיפה בנושא יומיים קודם לכן, ביום שישי.

אגב, כמיטב המסורת של האתר ‘טלקום ניוז’, מאז יום ראשון שפורסם האייטם הזה ועד היום, הוא עבר מספר טרנספורמציות: בתחילה הוא פורסם תחת הסיווג ‘בלעדי’, בהמשך שונמך הסיווג ל’ראשונים לדווח’, עוד בהמשך הסיווג שונמך שוב והפעם ל’נושא חם’ [בכל זאת, מדובר על מנות מזון לחג], ולאחר מכן שודרג שוב ל’ראשונים לדווח’. נכון לעכשיו, שוב שונמך הסיווג ועתה הוא ‘חדשות מקומיות’ בלבד.

עיקר האייטם – ‘חשיפה’, כלשונו של וייס – הוא ניתוק מספר הטלפון המקוצר [כוכבית ואחריה ארבע ספרות] של עמותת “חסדי יוסף” בידי וועדת הרבנים לענייני תקשורת דווקא לפני ערב ראש השנה. צעד זה פגע באיסוף התרומות של האגודה, דבר שמצידו גרם לכך שהעמותה לא הייתה יכולה לספק סלי מזון לנזקקים רבים.

את הסיפור הספציפי הזה עטף אבי וייס בהתייחסות/אי-התייחסות של משרד התקשורת בכל הקשור לפעילותה של וועדת הרבנים לענייני תקשורת והניתוקים השרירותיים של מספרים ‘כשרים’ מצידה. ובנוסף כלל האייטם הארוך הזה עוד שישה מקרים נפרדים של ניתוקים כאלו מצד וועדת הרבנים.

ועל האייטם הזה של אבי וייס אני מבקש להציג מספר שאלות/תמיהות:

+ איני יודע מי הגורם/האדם שמסר את המידע הספציפי לגבי הניתוק של ‘חסדי יוסף’ לאבי וייס. בחיפוש שעשיתי בגוגל לא מצאתי – ולו מילה אחת (לרבות מאתרים חרדים שששים לכתוב על וועדת הרבנים) – על המקרה הזה.

+ לפי עיון מהיר באתר העמותה, נראה כי היא מקיימת פעולות סיוע שונות ומגוונות לכל אורך השנה ומנהלת מערך שלם לפיו ניתן לתרום אליה. אני בספק אם עמותה כזו – שכאמור פעילה כל השנה בתמיכה ובסיוע – ממתינה עד לימים האחרונים שלפני ראש השנה ותלוייה בתרומות דווקא בימים האחרונים ו’ברגע האחרון’.

+ אבי וייס, אולי כדי להעצים את הסיפור, משתמש בביטוי ‘רבים’ בקובעו כי “רבים ילכו לישון בערב חג ראש השנה ללא סעודת חג בגלל אדישות שר התקשורת”. גם כיום, שלושה ימים לאחר ראש השנה, לא טרח אבי וייס לפרסם עידכון או ‘פולו-אפ’ (בעקבות שיחה עם גורם רשמי בעמותה) הכולל נתונים מדוייקים כמה סלי מזון חילקה העמותה השנה עד ערב ראש השנה לעומת ובהשוואה סלי מזון שחילקה בתקופה המקבילה אשתקד. זאת כדי שניתן יהיה להיווכח בצורה מספרית עד כמה הייתה גדולה הפגיעה בפעילות העמותה בעקבות ניתוק הסלולר. לטעון ‘רבים’ מבלי לציין מספרים מדוייקים זו אמירה שניתן לראות בה כ- אֲמִירָה בְּעָלְמָא: ‘רבים’, לדעת אבי וייס, הם עשרות אנשים, מאות אנשים, אלפי אנשים, רבבות, ואולי אפילו מאות אלפי אנשים? זה לא חשוב, העיקר שאדישות שר התקשורת גרמה ל’רבים’ לסבול בערב החג.

+ באייטם שלו מספר בין היתר אבי וייס: “ועתה לחשיפה: לאור מידע ותלונות חמורות ביותר, שהגיעו אלי, שלחתי ביום 27.9.19 את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת ולשר התקשורת, בזו הלשון: הנדון: בדיקה דחופה: חסימת חברה חרדית המסייעת לנזקקים במגזר החרדי לקראת חגי ישראל המתחילים בחג ראש השנה. שלום רב וחג שמח, ממש בשיא הפעילות של עמותת ארגון ‘חסדי יוסף’,  ארגון חרדי, שמסייע מזה שנים כל השנה לנזקקים וחסרי יכולת, בחלוקת סלי מזון, תלושי חג והפעלת בתי תמחוי לחסרי יכולת לבשל ולהשיג מזון – נחסם הקו של העמותה. מצ”ב כאן סרטון המדגים ומוכיח את חסימת הקו של ‘חסדי יוסף’ במספר *6024 , ממש היום בבוקר, יום שישי 27.9.19, בשיא הפעילות של סיוע לנזקקים לערב ראש השנה”. [הערה: כל ההדגשות – מופיעות במקור באייטם של אבי וייס].

בהמשך מפרסם אבי וייס את הפנייה הזהה שלו אל ארבע חברות סלולר בדיוק באותו הנושא כשגם הפניות הללו מתייחסות לחסימת הקו של ‘חסדי יוסף’ במספר *6024.

+ שלשום, יום רביעי, 2 באוקטובר 2019, אחרי הצהריים, הוסיף אבי וייס את העדכון שהתקבל אצלו: “עדכון 2.10.19, 17:00: התקבלה תגובת ‘ועדת הרבנים לענייני תקשורת’: “בעניין פנייתך אלינו אודות קו *6024, הננו להשיבך כי מבדיקה שערכנו,  ולאחר חיוג מטלפון כשר למספר הנ”ל, נמצא כי: הכוכבית הנ”ל [*6024] אינה חסומה, ואף לא היתה חסומה כלל. הכוכבית הנ”ל [*6024] אינה שייכת לארגון ‘חסדי יוסף. כנראה שהלהיטות שלך למצוא סקופים בתחום התקשורת, גרמה לך לשלוח את הפנייה”. [הערה: כל ההדגשות – מופיעות במקור באייטם של אבי וייס].

+ זמן מה לאחר שפירסם את העדכון הזה, הוסיף אבי וייס גם את ההערה הבאה: “הערת המערכת: כל מה שפורסם כאן, מבוסס על עובדות מוצקות וחד-ערכיות שניתן לבחון אותן (דוגמת הסרטון שיש בלינק הנמצא בשאלתי). יתרה מכך, עצם הפנייה, הביאה לחיבור מחדש של המספר המנותק, מה שלצערנו שהיה די מאוחר, מבחינת הפעילות של העמותה, לקראת ערב ראש השנה. יתרה מכך, פורסם כאן (בפורטל ‘כיכר השבת’) הקלטות של שיחות שנערכו עם כל הרבנים הרשומים כחברי ‘ועדת הרבנים לענייני תקשורת’ ומתברר שאיש מהם לא יודע על החסימות ואיש מהם לא שולט בחסימות ולא מעורב בחסימות. כלומר: ‘עסקני הוועדה’  מבצעים את החסימות מחוץ למסגרת החלטות ‘ועדת הרבנים’ ובלי שום אישור ואפילו ללא ידיעת מי מהרבנים הנכבדים הללו”. [הערה: כל ההדגשות – מופיעות במקור באייטם של אבי וייס].

+ צפיתי שוב ושוב בסרטון שהקישור אליו מופיע באייטם של אבי וייס. אני מתנצל מראש וייתכן שמדובר בקוצר הראייה הכרוני שלי, אבל מה שרואים בסרטון, לדעתי, הוא ניסיון חיוג למספר *6824 ולא למספר *6024 שאבי וייס כותב עליו כמה פעמים במסגרת האייטם שלו. ואגב, באתר האינטרנט של עמותת ‘חסדי יוסף’ איני מוצא ב’דרכי הקשר’ את מספר הכוכבית המקוצר שמציין אבי וייס.

+ אבי וייס ודאי יודע מההיסטוריה האישית שלו רעב מהו. האם הוא חושב שאותם נזקקים ‘רבים’ – כשראו (אם ראו) שאינם יכולים להסתייע בסלי מזון של עמותת ‘חסדי יוסף’ לא פנו לעמותות אחרות לשם כך? האם הוא יכול להציג, ולו אדם אחד, שלא קיבל מענה כלשהו מתוך שלל עמותות התמיכה השונות?

+ וייתכן, שוב קוצר הראייה שלי, אבל לא מצאתי באותו אייטם – לפני ראש השנה או מייד לאחר מכן – הודעה של אבי וייס כי בניגוד לאדישות של שר התקשורת דוד אמסלם, הוא – אבי וייס – תורם לעמותת ‘חסדי יוסף’ סכום צנוע של פעמיים ח”י בשם אשתו שתחייה ובשמו, כדי שאנשי הארגון יוכלו למסור סל מזון לקראת סוכות ושמחת תורה במקום סל מזון שנמנע בראש השנה. בכל זאת, נָאֶה דוֹרֵש – נָאֶה מְקַייֵם.

המתפרה של מנדלבליט

זה תקופה ארוכה שאבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מפרסם סידרה אינסופית של אייטמים בהם הוא טוען שהיועץ המשפטי לממשלה – עו”ד ד”ר אביחי מנדלבליט – תופר תיקים לראש הממשלה בנימין נתניהו.

בהזדמנות אחרת כתבתי כבר כי נראה שבקצב הכתיבה של אבי וייס, עד שיסתיים ההליך המשפטי נגד ראש הממשלה במיוחד בתיק 4000 (בצורה סופית וחלוטה) יש סיכוי שאבי וייס יציין כבר יותר מ- 4,000 אייטמים שפירסם בפרשה הזו.

אבי וייס פירסם במוצאי שבת (28.9.2019), יום לפני ערב ראש השנה, אייטם שכותרתו: חשיפה: כיצד היועמ”ש “הכשיר את השרץ” של “המכרז התפור” בפרקליטות. בכותרת המשנה נאמר: היועץ המשפטי לממשלה, עו”ד אביחי מנדלבליט, ניסה לכאורה “לתפור לי תיק” ואגב כך “לטהר את השרץ” של “המכרז התפור” עבור פרקליטת מיסוי וכלכלה ת”א, עו”ד ליאת בן ארי שווקי, שקודמה לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה. חשיפת תרגיל חדש של “הקליקה”, שעומדת מעל לכל חוק ונורמה במדינת ישראל.

מיותר לציין כי האייטם הזה סווג בתחילה כ’בלעדי’. בהמשך, כמיטב המסורת של ‘טלקום ניוז’ שונמך הסיווג של האייטם הזה ל’ראשונים לדווח’, היום שוב שונמך הסיווג ל’חדשות מקומיות’, ומן הסתם יהיה עוד שנמוך הסיווג – בימים הקרובים.

באותו אייטם אבי וייס מפרסם מכתב שקיבל באמצעות הפקס מעו”ד ד”ר גיל לימון עוזר בכיר ליועמ”ש ומועד כתיבתו 23.9.2019.

קראתי בעיון את מכתבו של ד”ר גיל לימון. לדעתי הוא מספק הסבר סביר לטענותיו של אבי וייס. לפיכך לא ברור לי על סמך מה בדיוק טוען אבי וייס כי אביחי מנדלבליט ניסה לתפור לו תיק.

אבל כדאי לקרוא את המילים המדוייקות בהן משתמש עורך ‘טלקום ניוז’: בתחילת הפיסקה השלישית באותו אייטם שלו כותב אבי וייס: “הייתי די מופתע מהפקס שקיבלתי, לא רק בגלל תוכנו, שלא היה מחובר לשום מציאות עובדתית, ולמעשה זה מעין, לכאורה, ‘תפירת תיק’ כנגדי,  בטענה, שפרסמתי ‘מחקר’ שקרי“. [הערה: ההדגשה מופיעה כך במקור].

שימו לב: אבי וייס מאוד זהיר שלא לכתוב באופן החלטי, בצורה פסקנית וסופית שאין עליה עוררין כאילו היועץ המשפטי תפר לו תיק, כמו שכתב (לדעתו) במקרה של ראש הממשלה (לגבי תיק 4000). לטעמי יש כאן התפתלות לשונית זהירה מצידו: “למעשה זה מֵעֵין, לִכְאוֹרָה, ‘תפירת תיק’ נגדי”. מדוע ההתפתלות הזאת, אבי וייס, אם אתה סבור שהייתה כאן תפירת תיק? האם יש לך ספק לגבי מעשה ה’תפירה’ במקרה שלך? נתפר או לא נתפר?

האם לא היה גם הגיוני יותר, מבחינה עיתונאית, דווקא לתת לאייטם שלך כותרת בסגנון של: היועץ המשפטי לממשלה תפר (או ניסה לתפור) תיק לעיתונאי?

ואולי יהיה מי שיתהה האם, בעקבות כך, לא ניתן לומר, על אותו משקל, כי מה שאבי וייס כותב באייטם החדש הוא “למעשה מֵעֵין, לִכְאוֹרָה, ‘תפירת תיק’ ” [כלומר: דווקא מצידו של אבי וייס נגד היועמ”ש]?

בכל מקרה, לאחר שכתוספת ויז’ואלית לאייטמים שלו על תפירת התיקים לראש הממשלה השתמש אבי וייס בתמונות המחשה (אילוסטרציה) של מגוון תיקים [קצת מיושנים, לדעתי], של מגוון מכונות תפירה ענתיקות ותצלומי חוט ומחט, היה מן הראוי לעטר את האייטם (לגבי מעין תפירת התיק בידי ד”ר מנדלבליט) באצבעון.

ואולי גם כדאי שאבי וייס יפנה אל חברת ADOBE בישראל. בטוחני כי בקרב הנציגות שלה בארץ יימצאו המומחים לענייני PDF שיוכלו לפסוק בצורה מקצועית מי צודק בעניין הספציפי: אבי וייס או היועמ”ש (לפי הנאמר במכתבו של ד”ר גיל לימון).

“שערוריה” נוספת במשרד התקשורת?

יש סיכוי סביר שאבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ יפרסם אייטם נוסף (‘בלעדי’/’ראשונים לדווח’) על ה-ש-ע-ר-ו-ר-י-ה החדשה של משרד התקשורת [בשבועות האחרונים הוא הירבה לכתוב על מה שהוא מכנה ‘שערוריות’ בתקופת שר התקשורת דוד אמסלם (או, כלשונו, “השתוללות ה- Deep State/שלטון הפקידים במשרד התקשורת, בניגוד לכל חוק, תקנה, נורמה ומדיניות”)]. מאידך, למקרא הדברים שלהלן, הוא בהחלט עשוי להימנע מפרסום כזה.

אם תסתכלו על לוח השנה, תראו שעובדי משרד התקשורת יוצאים לחופשה החל מסוף יום העבודה בחמישי (10.10.2019) וישובו לעבודה רק מקץ 12 ימים, ביום שלישי (22.10.2019). מה יעשו בכל אותה תקופה ממושכת הנזקקים לשירותים שונים של המשרד כמו רישוי ציוד תקשורת וכו’?

האמת חייבת להיאמר כי לפני שנים, כשתמר (תמי) לשם שימשה כסמנכ”ל משאבי אנוש במשרד התקשורת, היא הייתה מפרסמת הודעה לפני חול המועד סוכות וחול המועד פסח על הימים בהם המשרד יהיה סגור ומי המחלקות שיקיימו תורנויות למקרי חירום (לרבות אזכור מספרי טלפון בהודעה) כשלמיטב זכרוני אחד מהמקומות בהם הושאר תורן היה לשכת השר/המנכ”ל.

לצערי לא נשאר לכך תיעוד משום שכל ההודעות הללו התפרסמו באתר הישן של משרד התקשורת קודם שהוא עבר לאתר האחוד – אתר המידע והשירותים הממשלתי gov.il והאתר הישן הלך לעולמו.

במועד כלשהו במהלך השנים האחרונות, נפסק לחלוטין הנוהג של השארת תורנים במשרד התקשורת או, לפחות, הם אינם מפרסמים מידע על תורנים כאלה.

כתבתי על נושא זה בעבר באתר זה [למשל כאן באוקטובר 2018 ו- כאן באפריל 2019].

משרד התקשורת פועל בנושא זה עפ”י כללי נציבות שירות המדינה ואני מניח שהתקופה הזאת [11-21.10.2019] מעוגנת בכללי נש”מ ובהנחיותיו, במיוחד בכל הנוגע ליציאה של משרדי הממשלה לחופשות מרוכזות.

למעשה, אם מנכים את ערבי שבת, שבת, ערבי חג, ושני החגים, הרי שנותרנו רק עם שלושה ימים בלבד (במהלך חול המועד) שבהם ניתן היה לספק שירות לצרכנים הפוטנציאליים אך כיוון שממילא מדובר בחצאי ימי עבודה, ניתן לוותר עליהם. יש להניח שהצרכנים אינם טיפשים והם יודעים שבתקופות חול המועד, המדינה ‘סגורה’.

ההודעה של משרד התקשורת על היציאה לחופשה מרוכזת נמצאת כאן.