איוב קרא: תעריפי הסלולר אינם מפוקחים, ולא נדרשים להיות מפוקחים, על ידי משרד התקשורת; העלאות המחירים, שפורסמו באמצעי התקשורת בשבועות האחרונים, מתבקשות

שר התקשורת התייחס לפני קצת יותר מחודש בכנסת (במסגרת שאילתות דחופות) לנושא עליית מחירי הסלולר. זאת בתשובה לשאילתה דחופה של ח”כ מוסי רז.

להלן הציטוטים מתוך פרוטוקול הכנסת ב- 21 בנובמבר 2018:

ח”כ מוסי רז: אדוני היושב-ראש, אדוני השר, לאחרונה, הכריזה סלקום כי תעלה את מחירי חבילות הסלולר, ובעקבותיה חברות נוספות.

ברצוני לשאול: 1. מה הסיבה להעלאת המחירים? 2. האם משרד התקשורת או משרד האוצר נוקט צעדים כדי למנוע העלאת מחירים רחבה בשוק הסלולר?  3. אם כן, באילו צעדים מדובר?

שר התקשורת איוב קרא: אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, שוק התקשורת נמצא בשינויים תמידיים בשנים האחרונות. צריך לזכור שהשוק מנסה לתקן את עצמו בתחרות אגרסיבית, שנמשכת למעלה משמונה שנים. אולי אתם הספקתם לשכוח כאן – עד לפני שמונה שנים שילמנו מאות ולפעמים אלפי שקלים מדי חודש עבור הסלולר. היום משפחה בת חמש נפשות לא מגיעה ביחד לסכומים האלה בחודש, וכל זאת בזכות פעולות שביצע משרד התקשורת בשנים האחרונות. אני מדגיש: שמירה על מידת התחרותיות חשובה לנו ואנו ממוקדים בה, לצד שיפור חוויית המשתמש, השירות, שיפור התשתיות והובלת תשתיות התקשורת לעידן הבא.

המשרד ממוקד היום בשמירה על מידת התחרותיות – כמו שאמרתי – רווחת הציבור היא ערך עליון מבחינתנו. הציבור משלם, צריך לזכור את המחירים שהם אולי הנמוכים בעולם, אבל בכדי שרמת השירות תעלה נדרשים לפעמים צעדים מאזנים לצורכי השוק. אני מתכוון להוביל את תשתיות התקשורת בישראל לעידן הבא. מדובר באתגר לא פשוט, אבל אני מודיע כאן היום: זה בהישג יד, ואני בכיוון הנכון.

לסיכום, תעריפי הסלולר אינם מפוקחים, ולא נדרשים להיות מפוקחים, על ידי משרד התקשורת. פשוט, התחרות בין הגופים או החברות השונות, התחרות עצמה מייצרת את התוצאות שאנחנו רואים, כולל הוזלת המחירים, כי האינטרס הציבורי כאן נשמר. בשנים האחרונות תעריפי הסלולר הוזלו, כמו שאמרתי, במאות אחוזים, בעקבות שורת פעולות שקידם משרד התקשורת להגברת התחרות.

העלאות המחירים, שפורסמו באמצעי התקשורת בשבועות האחרונים, מתבקשות. הגברת מידת התחרותיות בשוק הובילה לפגיעה ברמת השירות, המעכבת את שדרוג ופיתוח רשתות הסלולר.

אין ספק, חבר הכנסת רז, אנחנו נמצאים מבחינת המחירים במקום מצוין, אבל זה פגע בחברות. החברות נמצאות במצוקה קשה, כי אין למחירים האלה כמעט אח ורע בעולם.

אז, כדי לאזן את זה, מאחר שאין פיקוח – אין פיקוח, אנחנו רוצים שהשוק יעשה את העבודה ולא אנחנו נהיה צד לחקיקה כזאת או אחרת – מה שאתה רואה יוצא מכורח נסיבות התחרות הזאת, כדי לאזן את השוק, כמובן.

שאלה נוספת לחבר הכנסת מוסי רז: אדוני השר, ראשית אני רושם לפניי – אני לא יודע מי כתב את תשובתך, אך חשבון הוא לא יודע, משום שלא ניתן להוזיל מחיר במאות אחוזים. משמעות הדבר שהם ישלמו לנו, הצרכנים. אם יוזילו ב- 100%, המחיר יהיה אפס. כשמוזילים במאות אחוזים – הדבר, כמובן, בלתי אפשרי, אלא אם כן חברות הסלולר יתחילו לשלם לנו, ואיננו יודעים. אז נא לבדוק מי כותב אצלך את הדברים. בעיניי, גם איכות התשובה כולה היא באיכות הזו.

רציתי לשאול אותך, אדוני השר: כשאתה בא מביתך לכנסת או למשרדך, אתה עובר בוודאי בכביש 6, ובוודאי אתה עובר, לדוגמה, במחלף ניצני עוז. אם אתה תצלצל משם בטלפון הנייד שלך למישהו שנמצא מאות מטרים מזרחה בטול כרם – לג’וואל [חברת הסלולר הפלסטינית Jawwal מקבוצת PalTel] – זה יעלה לך הרבה יותר מאשר לצלצל, נאמר, לניו יורק או לברזיל או לאירופה. האם זה נשמע לך סביר?

שר התקשורת איוב קרא: פעם ראשונה שאני שומע על טענה כזאת. אני מבטיח לך שאבדוק אותה בכובד ראש. אני חושב שאתה צודק, בעיקרון. אני חייב לשאול את הדרג המקצועי ואעדכן אותך בהמשך, פה או במקום אחר. מבטיח לך תשובה בעניין הזה”.