אושר מיזם משותף של ישראל דיגיטלית ועיריית תל אביב בהיקף 55.6 מיליון ₪ ל- 5 שנים: הקמת מערכת מרכזית מקוונת לרישוי עסקים

הגוף המפרסם: המשרד לשיוויון חברתי/ישראל דיגיטלית

תקנה: תקנה 3(16) לתקנות חובת מכרזים, התקשרות עם רשות מקומית לקבלת שירותים במסגרת תפקידי הרשות על פי דין.

שם הספק: עיריית תל אביב יפו

מהות ההתקשרות: פיילוט להקמת מערכת מרכזית מקוונת לרישוי עסקים

התחלת ההתקשרות: 18 בנובמבר 2018; סיום ההתקשרות: 17 בנובמבר 2023

היקף הפרוייקט: ההיקף הכולל הוא כ- 55,605,000 ש”י כאשר עיריית ת”א מממנת כ- 5,412,000 ₪ וחלקו של המשרד לשיווין חברתי הוא כ- 50,200,000 ₪ כולל מע”מ.

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר/החשב הכללי, “בכפוף לפעולה לפי התנאים לאישור שבהמלצתו של יאיר פראנק ראש רשות התקשוב הממשלתי ובכפוף לכך שהמשרד ייערך במהלך תקופת ההתקשרות לאי תלות בעיריית תל אביב לצורך המשך פיתוח ותחזוקת התוכנה”.

הערות: בנימוקי וועדת הפטור בישיבתה מיום 18.11.2018 נכתב בין היתר: “ביום 3.12.2017 התקבלה החלטת ממשלה מס’ 3214 שעניינה ‘רישוי עסקים דיפרנציאלי -הקלה לעסקים קטנים ובינוניים ותיקון החלטות ממשלה’.

“בהחלטה הוטל על ישראל דיגיטלית ורשות התקשוב הממשלתי, להפעיל פיילוט של מערכת דיגיטלית לרישוי עסקים.

“כיום, תהליך רישוי עסקים הינו תהליך ארוך, מסורבל ומבוזר. כתוצאה מכך, חלק ניכר מהעסקים בישראל פועלים ללא רישיון עסק. לאור זאת, מטה ישראל דיגיטלית ערך מחקר השוואתי בינלאומי בתחום רישוי העסקים,  בחן את תהליכי הרישוי בקרב רשויות מקומיות שונות ובעלי עסקים. לאחר מכן, גיבש ארכיטקטורה למערכת שתחבר בין הגורמים המאשרים השונים בממשקים, ותרכז את כלל תהליך האישור במערכת אחת.

“המשרד מציין כי כיום קיימות מערכות דיגיטליות של רישוי עסקים אך הן לא מחברות בין הרשויות המקומיות לבין כלל נותני האישורים, ואינן מאפשרות זרימת מידע שוטף.

“המערכת שהמשרד מעוניין לפתח, תאפשר לבעל העסק ולגורמי מקצוע מטעמו לבצע את תהליך רישוי העסק מקצה לקצה בממשק משתמש אחד, הגשה מקוונת של בקשות, בדיקה אוטומטית של בקשות, הנגשת פרטי ההתקשרות עם גורמי הפיקוח המטפלים בבקשה וסטטוס הטיפול בה.

“בשלבים הראשונים של הפיילוט, ישתלבו עסקים נפוצים, דוגמת ענף המזון. לאחר מכן יורחב השימוש לענפים נוספים. בנוסף, לאורך הפיילוט המשרד יצרף מס’ מצומצם של רשויות מקומיות נוספות לפיילוט, שייקבעו במשותף על ידי משרד הפנים ומשרד ראש הממשלה.

“המשרד מציין כי לאחר בחינה מקצועית של החלופות לביצוע הפרוייקט, נמצא כי החלופה הטובה ביותר לפתח את תוכנת רישוי העסקים שפותחה על ידי עיריית ת”א. המשרד ביקש חוות דעת כלכלית מטעם מר פלג זאבי, יועץ לענייני ניהול מכרזים והתקשרויות, בה נכתב כי להתקשרות עם עיריית תל אביב בעניין זה חיסכון כלכלי של 7.8 מיליון ₪. עוד מציין המשרד, כי הבעלות המלאה על המערכת המלאה שתוקם תהיה של המשרד.

“היחידה המקצועית במשרד מציינת יתרונות לביצוע הפרוייקט על ידי עיריית תל אביב: העירייה כבר מפעילה מערכת מקוונת לרישוי עסקים, המתקדמת ביותר מבין מערכות מקוונות של עיריות אחרות, והיא מסכימה להעמיד לטובת הפרוייקט את המערכת שפיתחה. אגף המחשוב ומערכות המידע של עיריית ת”א הוא מהמתקדמים והגדולים בארץ. לעיריית ת”א מומחיות רבה בענייני רישוי עסקים בשל ריבוי וגיוון בתי העסק המנוהלים בתחומה. תהליך רישוי עסקים נמצא בלב פעילותו של השלטון המקומי”.