אושר בקריאה ראשונה בכנסת: הרגולציה של שוק התקשורת המסחרית תאוחד; צעד ראשון לקראת הקמתה של רשות לאומית לתקשורת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’ 57) (הרשות והמועצה לשידורים מסחריים), התשע”ג – 2013 שהגישה הממשלה.

הצעת החוק נועדה לאחד את גופי האסדרה של שוק השידורים המסחריים. זאת מתוך מטרה שיפעל רגולטור אחד שיבצע את מלאכת האסדרה מתוך ראייה כוללת של הענף, תוך מתן מענה לצרכים המיוחדים של הסדרת ההיבטים התוכניים של השידורים.

במקום גופי האסדרה הפועלים כיום — הרשות השנייה, מועצת הרשות השנייה והמועצה לשידורי כבלים ולוויין — מוצע להקים את הרשות לשידורים מסחריים אשר במסגרתה תפעל המועצה לשידורים מסחריים. הקמת הרשות לשידורים מסחריים תהווה צעד ראשון לקראת הקמתה של רשות לאומית לתקשורת אשר תהיה מופקדת על כלל האסדרה בתחום התקשורת – הן של תחום הבזק (טלקומוניקציה) והן של תחום השידורים (למעט השידור הציבורי).

בדברי ההסבר להצעה נאמר כי “תחום התקשורת המשודרת מהווה ענף פעילות בעל השפעה מהותית על ההתפתחות הכלכלית של המשק הישראלי, השיח הציבורי ודמותה של החברה והדמוקרטיה הישראלית .כיום, תחום זה מאופיין בריבוי רשויות רגולציה: המועצה לשידורי כבלים ולוויין בסיועה של מנהלת הסדרת השידורים לציבור במשרד התקשורת, מסדירה את תחום שידורי הטלוויזיה הרב–ערוצית למנויים, שידורי הכבלים ושידורי הלוויין; הרשות השנייה ומועצת הרשות השנייה, מסדירות את תחום שידורי הטלוויזיה והרדיו המסחריים הניתנים לציבור. נוסף על כך, רשות השידור ומוסדותיה פועלים כגוף מבצע ומסדיר בתחום שידורי הטלוויזיה והרדיו הממלכתיים. הצעת חוק זו באה להקים גוף רגולטורי אחד שירכז תחת כנפיו את סמכויות האסדרה המצויות היום בידי הרשות השנייה, מועצת הרשות השנייה והמועצה לשידורי כבלים ולוויין”.

שבעה-עשר ח”כים תמכו בהצעה בקריאה ראשונה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכלכלה להכנתה לקריאות השנייה והשלישית.