אושר בקריאה ראשונה את תיקון חוק הגנת הצרכן שיסמיך את רשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להקים ולנהל מאגר מספרי טלפון של צרכנים המעוניינים להגביל שיחות שיווק מרחוק של עוסקים (“אל תתקשרו אלי”)

מליאת הכנסת אישרה בשני בערב (22.11) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס’ 61) (מאגר צרכנים להגבלת שיחות שיווק מרחוק).

מדובר בהצעה ממשלתית של משרדי הכלכלה והמשרד לשוויון חברתי, אליה הוצמדו הצעות פרטיות של הח”כים מיקי רוזנטל ואיציק שמולי.

עפ”י הצעת החוק מוצע להסמיך את הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להקים ולנהל מאגר מספרי טלפון של צרכנים המעוניינים להגביל שיחות שיווק מרחוק של עוסקים (“אל תתקשרו אלי”). לפי המוצע יחול על העוסק איסור לפנות בשיחת שיווק אל צרכנים הרשומים במאגר.

בדברי ההסבר נכתב בין היתר: “בישראל התפתחה פרקטיקה של שיווק אגרסיבי באמצעות שיחות טלפון שבעקבותיהן מתבצעות עסקאות בסכומים גבוהים המגיעים לכדי מאות אלפי שקלים חדשים. השימוש בפרקטיקה זו בולטת במיוחד כלפי אוכלוסיות חלשות, כגון קשישים ועולים חדשים.

“ההגנות שהחוק נותן היום מאפשרות אכיפה במקום שבו בוצעה פרקטיקה מטעה, או פרקטיקה שיש בה השפעה לא הוגנת, אלא שאכיפה של מעשים או של מחדלים מטעים או לא הוגנים מעוררות במקרים רבים קשיים ראייתיים, במיוחד כאשר השיחה הטלפונית לא הוקלטה (או שלא ניתן להשיג את ההקלטה), ושההוכחה לגבי תוכן השיחה היא מילה של הצרכן מול מילתו של העוסק.

“זאת ועוד, ההוראה בחוק המאפשרת ביטול עסקה שנעשתה בעקבות שיווק טלפוני אינה פותרת את הבעיה המקדמית בשלב עשיית העסקה, שהיא שימוש בלחץ שיווקי והטעיה וכן הטרדת הצרכן בשיחות שיווק.

“לפיכך מוצע בחוק זה לטפל בתופעת השיווק הטלפוני האגרסיבי וכן בשיווק הטלפוני המטריד בכך שיוטלו מגבלות על יכולתו של העוסק לפנות לצרכן בשיחת שיווק טלפונית.”

49 ח”כים תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לטיפול וועדת הכלכלה.