אושר במליאת הכנסת: יחול דין רציפות על ההצעה לשיפור האכיפה והפיקוח בתחום הגנת הפרטיות; רשם מאגרי המידע ייקרא “הממונה על הגנת מידע”

מליאת הכנסת אישרה ב- 22 באוקטובר 2013 את הודעת הממשלה על רצונה להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגנת הפרטיות (תיקון מס’ 12) (סמכויות אכיפה), התשע”ב – 2011. בכך נדחה ערעורן של סיעות העבודה, ש”ס, יהדות התורה רע”מ-תע”ל-מד”ע ובל”ד.

ההצעה אושרה בכנסת ה- 18 בקריאה ראשונה והיא נועדה לקבוע מנגנון אכיפה מנהלי שיפעל ביחס להפרת הוראות חוק הגנת הפרטיות אשר יהיה מנגנון חלופי לאכיפה במסגרת הליך פלילי. זאת במטרה לשפר את האכיפה והפיקוח בתחום הגנת הפרטיות. כמו כן, מוצע לערוך שינויים בחלק העונשין של החוק.

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ’ שהציג את ההצעה לקריאה ראשונה במליאה אמר כי “מטרת הצעת החוק היא שיפור יכולות הפיקח והאכיפה של הזכות לפרטיות במאגרי מידע. הזכות לפרטיות היא זכות חוקתית מוגנת על-פי סעיף 7 לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. חוק הגנת הפרטיות, התשמ”א – 1981, הפקיד בידי רשם מאגרי המידע את השמירה על הפרטיות במאגרי מידע ואת קיום הוראות החוק הנוגעות במאגרי מידע. הרשם פועל כיום במסגרת הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו”ט) שהוקמה לפי החלטת הממשלה בשנת 2006 בין היתר במטרה לשפר את הציות לחוק בתחום זה”.

בבג”ץ 8070/98 — האגודה לזכויות האזרח בישראל נגד משרד הפנים — ציין בית-המשפט העליון כי אמצעי המחשוב המודרניים והטכנולוגיה המתקדמת בתחום התקשורת מביאים עמם ברכה רבה בצד סכנות גוברות לפגיעה בזכותו של האדם לפרטיות. דוגמה מוחשית לסכנות הגוברות פורסמה לציבור לפני כמה שבועות: לאחר חקירה מאומצת וארוכה הצליחה מחלקת האכיפה ברשות למשפט, טכנולוגיה ומידע לפענח את פרשיית גנבת מירשם האוכלוסין של מדינת ישראל והפצתו באינטרנט.

לדברי השר התיקון המוצע לחוק נועד להקנות לרשם מאגרי המידע, אשר עם קבלתו ייקרא “הממונה על הגנת מידע”, כלי פיקוח וסמכויות אכיפה המתאימים להתגברות הסיכונים המאיימים על הזכות לפרטיות במידע, בשים לב לשינויים הטכנולוגיים והמשקיים באופן איסוף המידע והשימוש בו”.

שבעה ח”כים תמכו בבקשת הממשלה ולא היו מתנגדים. ההצעה תוחזר לוועדת החוקה חוק ומשפט להכנתה לקריאות השנייה והשלישית.