אושרה התקשרות של משרד התקשורת בפטור ממכרז עם פרופ’ ראובן גרונאו לשם “מתן ייעוץ כלכלי בקביעת תמחור תעריפים סיטונאים בשוק התקשורת, תמריצים לעידוד השקעות ותעריפי הטלפוניה של חברת בזק לציבור”

ב- 21 באוקטובר 2018 אושרה התקשרות של משרד התקשורת בפטור ממכרז עם פרופ’ ראובן גרונאו לשם “מתן ייעוץ כלכלי בקביעת תמחור תעריפים סיטונאים בשוק התקשורת, תמריצים לעידוד השקעות ותעריפי הטלפוניה של חברת בזק לציבור”.

כהרגלו, משרד התקשורת לא פירסם את נימוקי וועדת המכרזים, תופעה עליה כתבתי שוב ושוב כאן באתר.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

ידיעה שפירסמתי כאן באתר ב- 13 באוגוסט 2018: משרד התקשורת מבקש להתקשר בפטור ממכרז עם פרופ’ ראובן גרונאו לשם “מתן ייעוץ כלכלי בקביעת תמחור תעריפים סיטונאים בשוק התקשורת, תמריצים לעידוד השקעות ותעריפי הטלפוניה של חברת בזק לציבור”

הגוף המפרסם: משרד התקשורת

תקנה: 3 (29)

שם הספק: פרופ’ ראובן גרונאו

מהות ההתקשרות: “מתן ייעוץ כלכלי בקביעת תמחור תעריפים סיטונאים בשוק התקשורת, תמריצים לעידוד השקעות ותעריפי הטלפוניה של חברת בזק לציבור”

התחלת ההתקשרות: 1 בנובמבר 2018; סיום ההתקשרות: 31 באוקטובר 2020

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: ד”ר עופר רז-דרור סמנכ”ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה כותב בין היתר בבקשה להתקשרות בפטור ממכרז:

■ “בהתאם למדיניותו, פעל משרד התקשורת בשנים האחרונות להקמת שוק סיטונאי במגזר הנייח בישראל, כפי שהמליצו שתי וועדות ציבוריות שעסקו בנושא) … הרפורמה בתחום זה הושקה בשנת 2015 וזכתה להצלחה לא מבוטלת בחלק ממרכיביה.

■ “… יחד עם זאת, מרכיבים אחרים ברפורמה הצליחו פחות, ובפרט שירות הטלפוניה הסיטונאי אשר נועד לאפשר לספקים מתחרים לספק את שירות הטלפוניה הנייחת על בסיס תשתית חברת בזק. שירות זה טרם הושק, למרות שחלה על חברת בזק לספקו מאז אמצע שנת 2015.

■ “לאחרונה, בתום הסדר חלופי וזמני לעניין זה, המסתיים בימים אלה, שבמסגרתו חוייבה חברת בזק לספק לספקים המתחרים בה שירות טלפוניה במתכונת ריסייל, הסדר אשר לא צלח, קבע המשרד כי החל ביום 31 ביולי 2018 מחוייבת חברת בזק לשוב ולספק שירות טלפוניה סיטונאי במתכונת שנקבעה עוד בשנת 2015. לנוכח אי ההצלחה של המשרד בקידום התחרות בתחום הטלפוניה הנייחת בשנים האחרונות כמתואר לעיל, תחום שבו מהווה בזק מונופול לצידו ריווחיות גבוהה המגולמת בתעריפים הקמעונאיים שבהם מחוייב הציבור, סבור המשרד כי יש לבחון ולשקול שינוי בתעריפים שנקבעו

לחברה עוד בשנת 2003 וזאת בשים לב לשינויים שחלו מאז בענף התקשורת ולשימוע ‘מנגנון פיקוח התעריפים על בזק – החברה הישראלית לתקשורת בע”מ”, שפירסם המשרד בשנת 2017.

■ “בנוסף, יידרש המשרד בעת הקרובה לקבוע או להתייחס למבנה ורמת התעריפים בשוק הסיטונאי לנוכח המעבר הצפוי לשימוש ברשתות גישה מבוססות סיבים אופטיים. יצירת מערכת תמריצים לקידום התחרות וההשקעות בעולם הסיבים הוא אחד האתגרים החשובים הניצבים בפני גורמי אסדרה רבים בעולם וישראל בתוכם.

■ “בשל מורכבות תהליך קביעת ובחינת תעריפים סיטונאיים, בפרט בשירותים המבוססים על טכנולוגיות חדשות, ומורכבות קביעת מדיניות תמריצים לעידוד השקעות בטכנולוגיות אלו ולצד הצורך בבחינת המשרד את התעריפים הקמעונאיים של חברת בזק ולנוכח חשיבות נושאים אלה לצרכנים ולעתיד ענף התקשורת, מבקש המשרד להסתייע בפרופ’ ראובן גרונאו.

■ “… נכון לציין כי מעבר מוצלח לעולם הסיבים צפוי לשנות את עולם התקשורת מן הקצה אל הקצה תוך שקצבי השימוש של משקי הבית יגיעו לקצבים של מאות מגות ואף למעלה מכך ומשרד התקשורת רואה בשינוי זה הזדמנות של פעם בשנים רבות לקפיצה טכנולוגית רבת משמעות שיש לתכננה ולבצעה במדיניות אסדרה ותמריצים מושכלת.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

מתוך ידיעה שפירסמתי כאן באתר ב- 24 באוגוסט 2018:

פורסם ב’טלקום ניוז’: באותו אייטם מ- 21.8.2018 אבי וייס גם כותב בין היתר: “כמה דוגמאות טריות לנושאים שלא דווחו בהודעות רשמיות של דוברות המשרד ולא עלו באתר המשרד (למשל במדור מכרזים  או בכל מדור אחר רלבנטי): פרופ’ ראובן גרונאו חוזר. 300 אלף ש”ח ‘יעופו באוויר’ לייעוץ לנושא שמזמן היה צריך לבטל אותו (‘שוק סיטונאי” על תשתיות בזק). ביום 14.8.18 שלחתי את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת: “למה הכל סודי במשרד התקשורת ומחכים, שאני אגלה איך הכסף הציבורי עף לכל כיוון? מה זה ה-300 אלף ₪ לפרופ’ גרונאו? תשובה לא קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תשובה, אעדכן בהתאם. קוראינו כבר הבינו מזמן שתשובה לא אקבל. למה? ככה. כי אין שקיפות”.

העוּבְדּוֹת: שוב, מלים כדורבנות מצידו של אבי וייס. אבל כמי שקורא למשרד התקשורת לגלות שקיפות, הוא עצמו  – אבי וייס – לא מגלה שקיפות ואינו מציין את העובדה הבאה: Read IT Now פירסם ידיעה בדיוק בנושא זה כבר ביום 13.8.2018 בצהריים.

ככל הנראה, אבי וייס נזהר כיום יותר בעקבות דברים שכתבתי בעבר. לכן הוא מציין שפנה ב’שאלה דחופה לצמרת משרד התקשורת’ רק למחרת היום בו אני פירסמתי את המידע אצלי (בעבר הוא היה מציין מועד פנייה, לכאורה, מוקדם יותר מהמועד בו אני פירסמתי את הדברים שפירסמתי).

ממילא הוא לא מפרסם באייטמים שלו צילום של פנייתו למשרד התקשורת [כך שניתן יהיה לראות מתי באמת נשלחה הפנייה (יום ושעה)] אלא רק נוסח הדברים כך שצריך לקחת את כל הדברים שלו בערבון מוגבל.

אבל יותר מכך, למה השקר הזה כאילו ‘במשרד התקשורת מחכים שאני אגלה איך הכסף הציבורי עף’? אתה מגלה במקרה הזה, אבי [‘מנטור בתחום המדיה’] וייס? שקר: לא אתה גילית. אתה יודע היטב שהפעם הקדמתי אותך, ולא בפעם הראשונה.

ועוד דבר, אפרופו כך שאבי וייס טוען שהוא תמיד בודק את העובדות לפני שהוא מפרסם אותן. הבקשה הזאת של משרד התקשורת להתקשרות בפטור ממכרז – המגובה במכתבו של ד”ר עופר רז-עופר סמנכ”ל בכיר וראש מינהל כלכלה במשרד התקשורת – טרם אושרה והמועד האחרון להגשת השגות הוא 3 בספטמבר 2018. אין זאת הפעם הראשונה שאבי וייס מציג בקשה לאישור התקשרות בפטור ממכרז כבקשה שכבר אושרה למרות שבפועל היא טרם אושרה ע”י וועדת המכרזים של משרד התקשורת.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =