אושרה התקשרות בפטור ממכרז של משרד התחבורה עם בנק הדואר בהיקף של 40 מיליון ₪ ל- 4 שנים: פיתוח ותפעול מערכת מרכז השירות של מסלקה לתחבורה ציבורית

הגוף המפרסם: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

תקנה: 3 (29)

שם הספק: חברת בנק הדואר (דואר ישראל)

מהות ההתקשרות: פיתוח ותפעול מערכת מרכז השירות של מסלקה לתחבורה ציבורית

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר: 40 מיליון ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2017; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2020

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר/החשכ”ל

הערות: בהחלטתה מדגישה וועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר/החשכ”ל כי “הוועדה מנחה את המשרד לסיים את הליך הבחינה של האפשרות למכרז את הפרוייקט בתקופת הפטור ולהציג לסגן בכיר לחשבת הכללית את מסקנות הבחינה לא יאחר מיום 1.7.2018” [ההדגשה – במקור].

בנימוקיה כותבת הוועדה כי “בשנת 2010 אישר שר האוצר התקשרות בין הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לבין בנק הדואר לטובת הקמת מרכז שירות ארצי לניהול מערך הכרטוס החכם בהיבטיו השונים, מתן שירות לציבור הנוסעים והמפעילים ופיתוח מנגנון מורכב בפריסה ארצית שיאפשר חלוקת התמורה המשולמת בין המפעילים המשתתפים  בפרוייקט הכרטיס החכם המשותף. הפטור ניתן מתוך הבנת המשרד דאז כי יציאה למכרז פומבי אינה יעילה ואינה מתאימה לפרוייקט הנ”ל, בהיבטי לוחות זמנים ארוכים, ניסיון שנדרש והתעסקות עם מידע רגיש (לדוגמה: סובסידיות המדינה למפעילים).

[הערת עורך Read IT Now: ב- 10.5.2010 כתב שר האוצר דאז יובל שטייניץ ליריב נחמה סגן בכיר לחשב הכללי ויו”ר הוועדה לפטור ממכרז: “לאחר שעיינתי בהחלטת ועדת הפטור ממכרז, החלטתי לאשר בזאת את החלטת וועדת הפטור מיום 09/05/10 להתקשרות עם בנק הדואר להקמת מרכז שירות לכרטיס חכם בתחבורה הציבורית, לתקופה שמיום 01/05/10 ועד ליום 30/04/13, בהתאם לתקנה 3(28) לתקנות חובת המכרזים, התשנ”ג-1993“].

“המשרד ציין כי פרוייקט המסלקה נמצא כיום בשלבים מתקדמים, כאשר השירות הניתן לאזרחים השתפר ועבר תמורות משמעותיות ביותר. עם זאת, הפרוייקט עדיין נמצא בעיצומם של פיתוח מספר פרוייקטים נוספים והכרחיים לקידום פרוייקט הכרטוס החכם, ויש להמשיך בהתקשרות עם הספק הנוכחי על-מנת להשלים את הפיתוח הנדרש.

“עוד ציין המשרד, כי כשנה וחצי לפני תום מועד הפטור הקודם, הגיע המשרד להתייעצויות עם משרד האוצר, בהן הוצג סטטוס פרוייקט פיתוח המסלקה, והוחלט כי מוטב להמשיך את ההתקשרות עם בנק הדואר, לטובת סיום פיתוח הפרוייקטים ההכרחיים, תוך הכנת תוכנית עבודה מפורטת להמשך הפעילות בפרוייקט. עוד עלה מהשיחה וממסמכי הפנייה כי פיתוח הפרוייקטים הנ”ל צפוי להסתיים עד לתחילת שנת 2018, לכל המאוחר, כאשר לאחר מכן תידרש תקופת הרצה ותפעול של התשתיות למשך כשנה נוספת לפחות.

“המשרד ציין כי המשמעות של אי הארכת ההתקשרות עם בנק הדואר היא פגיעה חמורה ביותר בפרוייקטים משמעותיים הנמצאים כיום בפיתוח, תחת ניהולה של חברת בנק הדואר, ופגיעה חמורה בשירות הניתן לאזרחים”.

רז הייפרמן, ששימש כמנהל חטיבה ברשות התקשוב הממשלתי [ופרש ממנה לאחר מכן] כתב ב- 8.12.2015 בשם ראש רשת התקשוב הממשלתי כי מומלץ להמשיך את ההתקשרות עם בנק הדואר כספק יחיד. גם תמר קליין מנהלת תחום בכירה מחשוב ומערכות מידע במשרד החשכ”ל המליצה בדצמבר 2016 לאשר את ההתקשרות.