אושרה התקשרות בפטור ממכרז של החשב הכללי עם כלל הבנקים בהיקף 2 מיליארד ₪: “אגף החשב הכללי מעוניין להקים קרן הלוואות בערבות מדינה לעסקים שחוו פגיעה תזרימית עקב התפשטות נגיף קורונה והנחיות הממשלה בהתאם”

היום בשעה 11:37 דיווחתי בחלון המבזקים של האתר: אושרה התקשרות בפטור ממכרז של החשב הכללי עם כלל הבנקים בהיקף 100 מיליון ₪: “אגף החשב הכללי מעוניין להקים קרן הלוואות בערבות מדינה לעסקים שחוו פגיעה תזרימית עקב התפשטות נגיף קורונה והנחיות הממשלה בהתאם. לשם כך, אנו מעוניינים בחתימת הסכם גנרי עם כלל הבנקים במערכת הבנקאית המעוניינים להצטרף לקרן לשם העמדת הסיוע המימוני”; “מבוקש אישור על פי תקנה 3 (14) לתקנות חובת המכרזים, משום שנעשתה פנייה לכלל הבנקים במערכת הבנקאית לחתימה על הסכם זהה, אין משמעות לביצוע הליך תחרותי”.

ההתקשרות היא לשנה מיום 24.3.2020 עם אופציה להארכה.

בהחלטת וועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר (מיום 29.3.2020), בעקבות הדיון הקודם בוועדת המכרזים, ושאושרה ע”י החשב הכללי רוני חזקיהו נאמר בין היתר:

“ביום 27 בינואר 2020 חתם שר הבריאות, בתוקף סמכותו לפי סעיף 20(1 ) לפקודת בריאות העם, 1940 על הודעה על מחלה מידבקת מסוכנת לפי פקודת בריאות העם, 1940, במסגרתה הכריז על נגיף קורונה כמחלה מידבקת מסוכנת וציין כי קיימת בעטיה סכנה חמורה לבריאות הציבור.

“ממועד הודעת שר הבריאות ועד היום, מתמודדת מדינת ישראל עם התפשטות הנגיף. במצב הדברים שנוצר, הכריזה מדינת ישראל על הקמת קרן סיוע לעסקים בהיקף של שמונה מיליארד ₪ במטרה לסייע לעסקים שנקלעו לקשיי תזרים כתוצאה מהמגבלות שהוטלו על ידי הממשלה להתמודדות עם התפשטות הנגיף.

“בשלב הראשון, כמענה מידי לסיוע בהתמודדות עם קשיי התזרים כאמור, פתח אגף החשב הכללי ביום 9 במרץ 2020 מסלול סיוע ייעודי לעסקים הקטנים והבינוניים, במסגרת ההסכמים הקיימים מכוח פעילותה של הקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה עם השותפויות הפיננסיות שנבחרו להפעלתה של קרן זו.

“[…] בנקודת הזמן הזו, ונוכח מאפייני הסיוע הייחודיים הנדרשים, עולה הצורך בהקמת מנגנון סיוע ייעודי נפרד מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים. לצורך כך, הוחלט על הקמת קרן הלוואות ייעודית לסיוע לעסקים שנקלעו לקשיים תזרימיים כתוצאה מהשפעות התפרצות נגיף קורונה ומשכך פנתה לכל הבנקים בישראל בהצעה להצטרף לקרן.

“במסגרת קרן זו יערכו ההתאמות הנדרשות, אשר יאפשרו לעסקים נוספים לגשת בבקשה לקבלת הלוואה בערבות מדינה, יאפשרו לבנקים להרחיב את כמות וסך היקף ההלוואות שיועמדו לעסקים נוכח המצב במשק, ויקלו ככל שניתן על הקושי התזרימי שהעסקים מתמודדים איתו בתקופה זו.

“בשלב הראשון, יוקצו לפעילותה של הקרן הייעודית שני מיליארד ₪, בכפוף לאישור ועדת הכספים”.

וועדת המכרזים המשרדית ביקשה להציע את ההלוואות באמצעות המערכת הבנקאית בלבד”.