אושרה העסקתו של יועץ חיצוני עבור השר לביטחון הפנים ארדן גלעד לנושא רשתות חברתיות

וועדת המכרזים של המשרד לביטחון הפנים (בט”פ) אישרה ב- 3 באוגוסט  העסקתו של יועץ חיצוני בלשכת השר. היועץ, יוסי דריי, יעסוק שנושא רשתות חברתיות עבור השר.

בפרוטוקול וועדת המכרזים שפורסם נאמר בין היתר:

■ “על-פי הנחיות נציב שירות המדינה מיום 11.5.2015 (מס’ הנחייה 02.5), רשאי שר לקבוע כי שניים מעוזריו יוגדרו כעוזרים פוליטיים והם יועסקו בחוזה קבלני עפ”י שעות עבודתם, לא כעובדי מדינה, לתקופה שלא תעלה על תקופת כהונת השר.

■ “העסקת היועצים הנ”ל מתבצעת על-פי הוראות חשכ”ל 13.9.0.5. הוראה זו קובעת כי העסקת היועץ תתבצע עפ”י תקנה 5(א)(2) לתקנות חובת המכרזים.

■ “ביום 4.8.2015 החליטה וועדת המכרזים לאשר את ההתקשרות עם מר יוסי דריי כיועץ חיצוני לשר, בהיקף חודשי שלא יעלה על 6,000 ₪ לתקופה של שנה מיום 17.8.2015 ועד ליום 16.8.2016. זאת מתוקף סמכותה עפ”י תקנה 5(א)(2) לתקנות חובת המכרזים, התשנ”ג – 1993.

■ “החלטת הוועדה התבססה על עמדת יועמ”ש המשרד עו”ד יואל הדר לפיה מדובר במישרת אמון ועל כן אין צורך לערוך פנייה תחרותית להצעות לפי תקנה 5(ג) לתקנות חובת המכרזים.

■ “ביום 20.6.2016 החליטה הוועדה להאריך את ההתקשרות לתקופה של שנה מיום 17.8.2016 ועד ליום 16.8.2017 או עד ליום סיום כהונת השר הנוכחי כחבר הממשל, לפי המאוחר מביניהם” [הערת עורך Read IT Now: הארכה זו לא פורסמה, משום מה, באתר מינהל הרכש הממשלתי, כפי שהיה צריך לקרות].

■ בחודש מארס 2017 פנתה רונית ירדן סמנכ”לית מש”א לוועדה לאשר התקשרות של נילי אהרון כיועצת חיצונית לשר ארדן במקומו של יוסי דריי. לדבריה, “השר מעוניין לסיים את ההתקשרות עם מר דריי ולהעסיק במקומו את גב’ נילי אהרון שהינה שכירה בחברת ‘שחר תקשורת’ העוסקת בתחומי התקשורת והניו מדיה, שתנהל עבורו את תחום הרשתות החברתיות”. חודש לאחר מכן אישרה וועדת המכרזים המשרדית את העסקתה של נילי אהרון לתקופה של שנה.

■ ביום 24.7.2017 שוב פנתה רונית ירדן סמנכ”לית מש”א לוועדת המכרזים המשרדית והפעם ביקשה לאשר התקשרות המשך עם … כן, יוסי דריי. לדבריה, “בתאריך 2.4.2017 אישרה וועדת המכרזים את ההתקשרות עם גב’ נילי אהרון באמצעות החברה בה היא מועסקת, אולם לאחר בחינה נוספת של הדברים, החליטה גב’ אהרון כי העסקה במגבלות שהוצעו אינה משתלמת לה מבחינה כלכלית, ועל כן העסקתה כיועצת תקשורת לשר לא מומשה, והעסקתו של מר דריי כיועץ תקשורת לשר המשיכה בהתאם להסכם ההתקשרות עימו. מאחר וההתקשרות עם מר דריי עומדת לפוג בתאריך 16.8.2017 ומכיוון שהשר לבט”פ מעוניין להמשיך את העסקתו בשנה נוספת, אבקש להאריך את ההתקשרות עם מר דריי בתנאי החוזה הקיימים”.

הערות עורך Read IT Now:

■ ב- 30 באוגוסט 2015 פירסמתי ידיעה כאן באתר שכותרתה “אושרה העסקת יועץ חיצוני/עוזר פוליטי בלשכת השר גלעד ארדן שינהל ויקדם את הדף האישי שלו בפייסבוק והוא בעל מומחיות ומיומנות ברשתות חברתיות”.

■ ב- 8 באוגוסט 2016 (כלומר, קצת פחות משנה לאחר הפרסום שלי כאן באתר) פורסם באתר מאקו של שידורי קשת בע”מ: “צוקרברג אשם? בואו לגלות כמה כסף מעבירים הח”כים לפייסבוק“. בכותרת המשנה נאמר: “פרסום ראשון: בעקבות המתקפה החריפה של השר גלעד ארדן על פייסבוק ומייסדה בטענות להסתה ואחריות לטרור, בדקו מערכת “חי בלילה” ותומר אביטל כמה מכספי הציבור שלנו מוציאים ארדן וחבריו למשכן על קידום שוטף ברשת החברתית, והתוצאות מפתיעות. או שבעצם, לא ממש. צפו“.

בין היתר נאמר בכתבה: “אלא שמסתבר שלפחות חלק קטן מהמיליארדים האלה מגיע מכספי חברי הכנסת והשרים – כלומר כספי משלם המיסים. למעשה, כפי שהעלתה חקירתו של מייסד מיזם ‘מאה ימים של שקיפות’, תומר אביטל, ארדן בעצמו שוכר יועץ פייסבוק מיוחד בשם יוסי דריי, שאנחנו, ציבור האזרחים, משלמים לו 72 אלף שקלים בשנה כדי שיקדם פוסטים בעמוד של ארדן, יחליט למי לענות ואת מי לחסום. אמנם אין זה מופרך ששר בממשלה יעסיק יועץ דיגיטלי, אבל לאביטל קשה להתעלם מהאירוניה: ‘זה מצחיק שבקול אחד הוא קורא למרד נגד פייסבוק ובשני הוא משתמש בכספים שלנו כדי לקדם שם פוסטים’ הוא אומר ומוסיף כי אותו יוסי דריי מנהל גם דפים של חברי כנסת נוספים וניהל גם את אלה של אייל גולן ומכבי תל אביב – איש רב פעלים בתחום הפייסבוק”. כפי שניתן לראות, עם כל הכבוד לתומר אביטל ולחקירה שלו – הרי שבכל הקשור לפרסום דבר ההתקשרות הראשונה של השר ארדן עם יוסי דריי, אין המדובר בפרסום ראשון (של אביטל).

■ באותה ידיעה שפירסמתי כאמור ב- 30 באוגוסט 2015 כתבתי בין היתר גם כי “… סמנכ”ל בכיר לתפעול ופיקוח ויו”ר וועדת המכרזים במשרד לבט”פ  אמר בדיון כי שוחח עם סמנכ”לית משרד התקשורת היא ציינה כי ביצעה התקשרות מסוג זה בעבר וההתייחסות לעוזר הפוליטי היא כאל משרת אמון לכל דבר ועניין”. בסוגריים מרובעיםהוספתי משפט משלי (שלא הופיע בטקסט המקורי של הפטור ממכרז) לגבי הסמנכ”לית ממשרד התקשורת: “[שלא צויין שמה אך ניתן להניח שמדובר בתמי לשם סמנכ”לית בכירה למינהל ומשאבי אנוש במשרד התקשורת]”.

בצורה מקרית לחלוטין, היה מי ש”הושפע” מהמשפט הזה שלי וביום 28.8.2016 צצה לפתע תגובית (טוקבק) באתר האינטרנט של אבי וייס – “טלקום ניוז”. כינוי המגיב/ה: ‘המשרדים נעזרים בתמי לתפירת מכרזים’ ובתגובית נכתב: “סמנכ”ל בכיר לתפעול ופיקוח ויו”ר וועדת המכרזים במשרד לבט”פ אמר בדיון כי שוחח עם סמנכ”לית משרד התקשורת [שלא צויין שמה אך ניתן להניח שמדובר בתמי לשם סמנכ”לית בכירה למינהל ומשאבי אנוש במשרד התקשורת] היא ציינה כי ביצעה התקשרות מסוג זה בעבר וההתייחסות לעוזר הפוליטי היא כאל משרת אמון לכל דבר ועניין”. שנה אחרי הפרסום שלי ומישהו דואג ‘לצטט’ דברים שכתבתי מבלי שהוא/היא ידע/ה שיש משפט אחד ‘שתול’ בתוך הטקסט. דימיון מדהים וכנראה שאינו מקרי.