אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק פיקוח על עסקאות רכש מערכת הביטחון

08:52 13.12.2019

קטגוריות: צבא וביטחון

תגים: ,

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 2.12.2019 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/1049/22) של חבר הכנסת עמר בר לב.

בדברי ההסבר להצעת חוק פיקוח על עסקאות רכש מערכת הביטחון נאמר כי “תקציב משרד הביטחון הוא התקציב הראשון בגודלו מבין תקציבי המשרדים השונים. לצד הוצאות שמטרתן תפעול שוטף של מערכת הביטחון, הוצאות שכר והוצאות כוח אדם, מיועדים מאות מיליוני שקלים בכל שנה לפרוייקטים של הצטיידות במערכות נשק ומערכות תומכות לחימה חדשות.

“על אף שמדובר בהוצאות כבדות ביותר, תהליך קבלת ההחלטות בדבר רכש המערכות מתקיים כמעט ללא פיקוח פרלמנטרי והוא מרוכז ברובו במשרד הביטחון. ברוב המקרים מובאות עסקאות הרכש לידיעת חברי הכנסת של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בשלבים מתקדמים ולאחר אישור הממשלה, כאשר אין עוד יכולת אמיתית לדיון, לימוד, בחינת סדרי העדיפויות, בחינת הצורך המבצעי ובחינת חלופות אפשריות. למעשה, לרוב מסתכם הפיקוח הפרלמנטרי באישור סעיפי התקציב הרלבנטיים ולא יותר מכך.

“ראוי לציין כי דווקא נושאי הרכש הגדולים, שהיקפם מיליארדי שקלים, כמו למשל רכש מטוסי האימון של חיל האוויר, רכש מטוסי F-35, עיסקת הצוללות החדשה ואחרים, הגיעו לאישורה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת רק לאחר שנים של בחינה, ולא פעם ממש ערב החתימה על ההסכם.

“הצעת החוק נועדה לייצר מנגנון פיקוח פרלמנטרי אפקטיבי על נושאי רכש במשרד הביטחון ובצבא הגנה לישראל, הנמצאים במהלך בחינה לרכש, ושהיקפם הכולל המוערך עולה על 400 מיליון שקלים חדשים בתקציב רב-שנתי או 200 מיליון שקלים חדשים בתקציב שנתי.

“לפי ההצעה, אחת לשישה חודשים יחויב שר הביטחון להציג את עסקאות הרכש העומדות על הפרק בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת באופן מלא ושקוף. בדיון המדובר יוצגו כלל העסקאות עבורן הוצאה פנייה לקבלת הצעות במסגרת מכרז פומבי, או פרוייקטים שעבורם אושר פטור ממכרז על ידי ועדת הפטור של משרד הביטחון. הדיון יכלול סקירת החלופות האפשריות, עלויות והשקעות נדרשות וסקירת ההשפעה העתידית הצפויה על תקציב מערכת הביטחון בשנים העוקבות”.

* הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת עמר בר-לב וקבוצת חברי הכנסת (פ/3937/20).

הערת עורך Read IT Now: ידיעה זו הוכנה השבוע עוד קודם להחלטה שהתקבלה בהצבעה בכנסת בדבר פיזורה של הכנסת ה- 22 והליכה לבחירות חדשות לכנסת ה- 23. מאז תחילת כהונתה של הכנסת ה- 22 לאחר השבעתה ב- 3 באוקטובר 2019, הוגשו בידי חבריה ואושרו (ע”י היו”ר והסגנים) להנחה על שולחן הכנסת 1,418 הצעות חוק פרטיות שרק אחת מהן התקבלה (בדבר פיזור הכנסת הנוכחית ויציאה לבחירות). כל היתר – נגנזות. סביר להניח כי בכנסת ה- 23, עם תחילת כהונתה, ימוחזרו מרבית מהצעות החוק הללו. שמונה מהן פורסמו כן באתר ועתה מתפרסמות עוד שש הצעות חוק נוספות.