אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק השקעות זרות, התשע”ט–2018

07:53 09.12.2018

קטגוריות: הנפקות/השקעות

תגים: ,

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 3.12.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק הצעת חוק השקעות זרות, התשע”ט–2018 של חבר הכנסת עמר בר-לב [אליו הצטרפו רוברט אילטוב, ענת ברקו, עמיר פרץ, עפר שלח ונחמן שי] (פ/5906/20).

בדברי ההסבר נאמר כי “מטרת הצעת החוק המוגשת היא חובת דיווח וקבלת אישור לחברות ישראליות מסוימות לפני ביצוע עסקאות השקעה, רכישה, מיזוג או כל עסקה כלכלית אחרת בין חברות ישראליות לבין חברות זרות, ממשלות זרות או כל ישות זרה אחרת, כך שהתממשותן לא תפגע בחוסן הלאומי של מדינת ישראל על שלל תחומיו.

”מטרתה השנייה של החוק היא לקבוע את הרכב וסמכויות הוועדה שתדון בבקשות הללו ותתיר או תמנע את אישורן. כיום בניגוד לעשורים קודמים, מסחר בינלאומי הוא אינו דבר נדיר כלל. בזכות תהליכים מואצים בתחום הטכנולוגי ובתחום התחבורה וכן בזכות תהליך הגלובליזציה, הפך העולם קטן ונגיש יותר כך שרוב מדינות העולם מסוגלות לסחור עם כל מדינה על הגלובוס. מלבד האפשרות לסחור ביתר קלות עם מדינות מכל רחבי העולם, הביאה הגלובליזציה ואתה יחסי הכוחות הבינלאומיים לריבוי אינטרסים מנוגדים בזירה הכלכלית הבינלאומית.

“לעיתים קרובות האינטרס הכלכלי של אדם, חברה או ממשלה כלשהי, עומד בניגוד לאינטרס הלאומי שלה, ובהיעדר גוף מוגדר המכריע בסוגיות שכאלה, החוסן הלאומי של המדינה עלול לעמוד בסכנה.

“אין ספק שיחסי המסחר הענפים של ישראל עם מדינות העולם השונות הם אחד הדברים המרכזיים ששומרים על התפתחותה הכלכלית של המדינה מדי שנה וכן על חוסנה הלאומי. ואולם בעולם גלובלי בו לכל ישות זרה מקצה אחד של העולם היכולת לרכוש כל חברה בקצה השני של העולם, מבלי להביא בחשבון את האינטרסים המסוימים של המדינה בה פועלת החברה, ראוי שתפעל ועדה ממשלתית שתפקח ותבחן השקעות ועסקאות זרות בחברות הפועלות בתחומים אשר מוגדרים בחוק זה כרגישים ומהותיים לשמירה על חוסנה הלאומי של המדינה.

“הוועדה בראשות שר האוצר תשמור על האיזון העדין בין המסחר הבינלאומי והעקרונות הדמוקרטיים לבין האינטרסים הלאומיים וחוסנה הלאומי של המדינה, ובמקרה הצורך ועל פי הכללים המופיעים בחוק, תפתח הוועדה בבדיקה של עסקאות בהן מעורבות ישות זרה, ממשלה זרה או חברה זרה ותחליט האם לאשר או למנוע את התממשותה של העסקה.

“היה והוועדה מצאה שאכן ביצוע עסקה מסוימת יהיה בה כדי לפגוע בחוסן הלאומי של ישראל, תוציא הוועדה צו מחייב האוסר על ביצוע אותה עסקה.

“כך תוכל המדינה לקיים חיי מסחר תקינים ופוריים, ויחד עם זאת לשמור על האינטרסים הלאומיים של המדינה”.