אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הוועדה להשקעות זרות

18:49 24.11.2018

קטגוריות: הנפקות/השקעות

תגים:

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 19.11.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5858/20) של חבר הכנסת עפר שלח.

בדברי ההסבר להצעת חוק הוועדה להשקעות זרות נאמר כי “כמדינה צומחת שכלכלתה מוטת יצוא וסחר בינלאומי, ישראל מקדמת בברכה השקעות זרות במשק ושותפות בינלאומית בפרוייקטים חשובים של תשתיות. בשנים האחרונות גדל מספרן של עסקאות ממין זה באופן משמעותי, וכיום חברות זרות בונות ומפעילות תשתיות מדינה חשובות (נמלים, הרכבת הקלה בגוש דן וכו’), ומבקשות להשקיע בחברות ישראליות גדולות ובעלות חשיבות.

“מגמה זו היא כאמור ברוכה, ויש לעודד אותה. ואולם במקביל, עולות שאלות משמעותיות הנוגעות לביטחון הלאומי בהגדרתו הרחבה: שמירה על מידע חיוני הנוגע לאוכלוסיית ישראל, יכולת הגנה בסייבר על אינטרסים ביטחוניים וכלכליים והבטחת רציפות תפקודית של תשתיות חיוניות בעת חירום. שאלות אלה מעסיקות מדינות רבות בעולם, קל וחומר ישראל, מדינה קטנה העומדת תחת איום מתמיד של אויבים בחוץ.

“עם זאת, לא קם עד היום בישראל גוף שתפקידו לפקח על עסקאות משמעותיות בהיבטי הביטחון הלאומי, כדוגמת CFIUS (הוועדה לבחינת השקעות זרות בארה”ב) האמריקנית או גופים דומים במדינות המערב. החלטות נקודתיות לאישור או דחייה של פרוייקטים גדולים בתשתיות (כגון הרכבת הקלה) או השקעות זרות שנדחו (קנייה של חברות ביטוח על ידי גורמים זרים) התקבלו לא אחת על ידי הפקיד הממונה בלבד, ללא חובת התייעצות ובחינה על ידי גורמי ביטחון, יחסי חוץ וכלכלה בכירים. ברור שהחלטות מעין אלה מתקבלות כיום בדרך לא ראויה.

“הצעת החוק באה לתקן ליקוי זה, וזאת מבלי להעניק לגורם כלשהו זכות וטו לא רצויה על עיסקה ותוך הימנעות מסיבוך בירוקרטי מיותר. על-פי הצעת החוק, תוקם ועדה בהובלת ראש המטה לביטחון לאומי (מל”ל), שבה יהיו חברים נציגי משרד החוץ והאוצר, המועצה הלאומית לכלכלה וגורמי הביטחון הרלבנטיים. ועדה זו תבחן עסקאות עם גורמים זרים, שגודלן או משמעותן יש בהן משום נגיעה לביטחון הלאומי – קנייה של חברות המחזיקות במידע על או בנכסים של יותר ממיליון ישראלים, או פרויקט תשתית בהיקף של יותר ממיליארד שקלים. לוועדה לא תהיה זכות וטו על עסקה, והיא תגיש חוות דעתה לשר או הפקיד הממונה בתוך זמן קצר. בכך, תובטח התחשבות בשיקולי הביטחון הלאומי בעסקאות מעין אלה, תוך הימנעות ממתן כוח לא רצוי לעכב או לבטל אותן.