אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – חובת מסירת פרטים של שולח פרסומת בניגוד לחוק)

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 15.10.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5716/20) של חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני, יעקב אשר ובצלאל סמוטריץ’.

בדברי ההסבר נאמר כי “סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, נועד למנוע מגופים מסחריים ואחרים, לשלוח דברי פרסומת לנמענים שלא בהתאם להוראות אותו סעיף.

“למרות האיסור הקיים בחוק התופעה עדיין ממשיכה ואזרחים רבים ממשיכים לקבל פרסומות אסורות, בעיקר באמצעות מסרונים. חלק מחוסר ההצלחה למגר את התופעה נעוץ בכך שקיים קושי מהותי להגיע למפרסמים מפרי החוק שמסתתרים תחת מספרי טלפון פיקטיביים או בדרכים אחרות, וכמובן דבר הפרסומת לא כולל פרטים מזהים מספיקים, מה שמקשה מאוד לתבוע אותם על הפרת החוק.

“לפיכך, מוצע לחייב את חברות התקשורת שדרכן הפרסומת מגיעה לנמען, להעביר לנמען את הפרטים המזהים המצויים בידן של המקור שממנו הועברה ההודעה או של שולח ההודעה בעצמו אם הוא שילם עבור שירות משלוח ההודעות. זאת, אם הנמען פנה בבקשה לקבלת פרטי שולח הפרסומת.

“המצב כיום הוא שחברות התקשורת דורשות קבלת צו שיפוטי לחשיפת פרטי השולח. כאשר הודעה מתקבלת ממפרסם ששילם עבור שירותי שולח, ששכר שירותי חברת סלולר, שהעבירה לחברת סלולר אחרת, יידרשו 3 צווים שיפוטיים כדי להגיע למפרסם, וזה לא מעשי, ועלול להציף את מערכת המשפט.

“כדי ליצור הרתעה של גורמי התקשורת מהפרת החוק, מוצע כי מי שיסכל את הבירור, יישא באחריות. מדובר בפיצוי סטטוטורי לא גבוה, המסור לשיקול דעת בית-המשפט, שמהווה הרתעה מידתית, מה גם שגוף התקשורת יוכל להתגונן בבית המשפט על ידי צירוף המפרסם”.