אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק החברות הממשלתיות (תיקון – נבחרת הדירקטורים)

20:46 25.06.2018

קטגוריות: כללי

תגים:

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 26.6.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5507/20) של חברי הכנסת מיקי לוי, יאיר לפיד ואלעזר שטרן.

בדברי ההסבר להצעת חוק החברות הממשלתיות (תיקון – נבחרת הדירקטורים) נאמר כי “הצעת חוק זו נועדה להסדיר בחקיקה את הליך האיתור של מועמדים לכהונה כדירקטורים בחברות ממשלתיות. זאת במטרה לסייע בחיזוק עצמאות הדירקטורים ואי תלותם, על ידי איתור מועמדים מקצועיים ואיכותיים מקרב הציבור.

“נבחרת הדירקטורים, הפועלת כיום על פי נוהל רשות החברות הממשלתיות, הוקמה בשנת 2013 על ידי חבר הכנסת יאיר לפיד עת כיהן כשר האוצר, כמאגר דירקטורים שממנו יכולים השרים לבחור את המועמדים שלהם לדירקטוריונים של החברות הממשלתיות. מאז הקמתו עודכן המאגר מספר פעמים והביא לשינוי משמעותי בהתנהלות החברות הממשלתיות: מעשי השחיתות פחתו משמעותית, המעורבות הפוליטית והעסקאות שהיו מסוכמות בחדרי חדרים מוגרו ורווחי החברות הממשלתיות עלו.

“בהמלצות מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, שפורסמו בדצמבר 2017, עלה הצורך להסדיר בחקיקה את הליך המיון לנבחרת הדירקטורים, בין היתר על מנת שיתנהל באופן ברור, מובנה ושקוף יותר. הצעת חוק זו נועדה ליישם את המלצות המבקר בעיגון בחקיקה של הסדר נבחרת הדירקטורים.

“מוצע כי מועמדים מקרב הציבור אשר יגישו מועמדותם להיכלל בנבחרת הדירקטורים בהתאם להוראות החוק, יעברו הליך סינון ומיון על ידי רשות החברות הממשלתיות, בהתאם לאבני הדרך והשלבים שיפורטו בתקנות ובנהלים על ידי שר האוצר.

“מועמדים שיימצאו מתאימים לכהונה בחברות הממשלתיות, יוצעו על ידי הרשות לשרי הממשלה הרלבנטיים כנבחרת הדירקטורים. הליך מינוי הדירקטורים יתבצע כקבוע בחוק החברות הממשלתיות, התשל”ה – 1975, על פיו מינוי הדירקטורים נעשה על ידי השרים, לאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים.

“לפיכך, מוצע להבהיר כי גם לאחר גיבוש נבחרת הדירקטורים, מינוי הדירקטורים יתבצע על ידי השרים על פי שיקול דעתם, והם רשאים אף למנות דירקטורים שאינם מקרב נבחרת הדירקטורים, בכפוף להוראות שיקבע שר האוצר”.

* יצויין כי הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת מיקי לוי (פ/5096/20; הוסרה מסדר היום ביום 6 ביוני 2018).