אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון – פרסומת זבל)

08:50 26.12.2017

קטגוריות: אינטרנט טלקום/וויירלס/מובייל משפט

תגים:

נשיאות הכנסת אישרה ב- 25.12.2017 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/4895/20) של חברי הכנסת עודד פורר, חמד עמאר, רוברט אילטוב ויוליה מלינובסקי.

בדברי ההסבר להצעת חוק הצעת חוק הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – פרסומת זבל), התשע”ח – 2017 נאמר כי “הטכנולוגיה, שיפור אמצעי הסינון האוטומטיים וההרתעה שהושגה עד כה בעזרת התיקון לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, שנחקק בשנת 2016 בדבר שיגור דבר פרסומת באמצעות מיתקן בזק (הידוע כ’חוק הספאם’), וכן אכיפתו, הקטינו ככל הנראה את היקף הבעיה שגורמת תופעת ‘דואר הזבל’. ואולם, קיימים טעמים כבדי משקל לתיקון התיקון באופן שלא יחטיא את מטרותיו, לא ינוצל לרעה, ולא יפגע בעסקים לגיטימיים.

“כיום, החוק מעמיס על בתי-המשפט בכל הערכאות ופוגע בעיקר בעסקים קטנים ובינוניים, שאפיק הפרסום העיקרי שלהם הוא התקשרות אלקטרונית עם לקוחותיהם.

“לעסק קטן או בינוני יש משאבים מוגבלים ודרישה או תביעה נגדו מרתיעה אותו בעצם קיומה אף אם התביעה לכשעצמה אינה לגיטימית, בפרט כאשר עליו נטל ההוכחה שפעל כראוי.

“מצד הנמען, תמרוץ יתר מעודד התנהלות לא לגיטימית שנועדה לייצר ולהגדיל עילות תביעה, כפי שמודגם העניין על ידי תובעים הממאנים להסיר את עצמם בשאיפה להעצים את הנזק שנגרם להם. תביעות רבות מוגשות בסכומים גבוהים ביותר תוך התעלמות מפסיקת בית-המשפט העליון.

“בתי-המשפט לתביעות קטנות, בתי-משפט השלום ואף בתי-המשפט המחוזיים מקדישים זמן שיפוטי לא מידתי ואף לא סביר בכל הקשור לטיפול בתביעות המוגשות לפי חוק התקשורת. הקדשת זמן שיפוטי מופרז על חשבון צדדים שתביעותיהם הצודקות ממתינות להכרעה שיפוטית, המתעכבת בשל הצורך להשקיע זמן ניכר בתביעות אלו, אינו בא לשרת את התכליות שבבסיס החוק.

“לפיכך, מוצע בין היתר להטמיע את האבחנות שבוצעו על ידי בתי-המשפט השונים ולהרחיב את השיקולים שעומדים בפני בית-המשפט בבואו לפסוק פיצוי, כדי לצמצם את האפשרות לניצול לרעה של החוק.

“עוד מוצע לתקן את החוק באופן שהאחריות להפרת החוק תוטל על מי שאחראי בפועל על משלוח ההודעות, כל עוד ניתן לאתר אותו במאמץ סביר. כמו כן, התיקון המוצע מחמיר עם מי ששולח הודעה מכתובת או מספר טלפון שלא ניתן לשוב אליהם, וקובע חזקה שעשה זאת ביודעין.

“הזמן השיפוטי הוא משאב ציבורי חיוני. הקדשת זמן שיפוטי מופרז לדיון בתביעות ספאם בא על חשבון הדיון בתביעות אחרות, בהן קיים נזק ממשי ישיר לתובע, וכתוצאה מצמצומו נגרם עינוי דין לצדדים רבים. התיקון נועד להגן על עסקים קטנים ובינוניים מפני ניצול לרעה של החוק, ויאפשר לפנות זמן שיפוטי יקר לטובת עשיית צדק”.