אושרה הנחת הצע”ח פרטית על שולחן הכנסת: הצעת חוק הצעת חוק השידור הציבורי הישראלי (תיקון – ייצוג הולם למזרחים)

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/3358/20) של חברי הכנסת יגאל גואטה, דוד אמסלם, נאוה בוקר, יחיאל חיליק בר, דוד ביטן, מכלוף מיקי זוהר, עליזה לביא, אורלי לוי אבקסיס, תמר זנדברג וישראל אייכלר.

בדברי ההסבר להצעת חוק השידור הציבורי הישראלי (תיקון – ייצוג הולם למזרחים), התשע”ו – 2016 נאמר כי “עיקרון השוויון הוא עקרון יסוד במשפט הישראלי. עיקרון זה אינו מתמצה באיסור הפליה, אלא מטיל חובה לנקוט, במקרה הצורך, בפעולה אקטיבית להשגת שוויון מהותי. ההעדפה המתקנת אינה חריג לעקרון השוויון, אלא נגזרת הכרחית ממנו ואחת הערובות המרכזיות להגשמתו.

“סעיף 15א לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי”ט – 1959 קובע כי בקרב העובדים בשירות המדינה, בכלל הדרגות והמקצועות, בכל משרד ובכל יחידת סמך, יינתן ביטוי הולם, בנסיבות העניין, לייצוגם של בני שני המינים, של אנשים עם מוגבלות, ושל בני האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית והצ’רקסית, ושל מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה.

“סעיף 54 לחוק השידור הציבורי הישראלי, התשע”ד – 2014, קובע שחובת הייצוג ההולם תחול בקרב עובדי תאגיד השידור הישראלי, שהמנהל הכללי יפעל לעניין זה ושמועצת תאגיד השידור הישראלי תקבע הוראות לעניין זה. אף על פי כן, לא קבועה בחוק חובה למנות בקרב חברי המועצה חברים בני עדות המזרח.

“בשים לב לעובדה כי התאגיד הוא גוף סטטוטורי שנועד לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל, מוצע כי מועצת תאגיד השידור הישראלי תכלול לפחות שישה חברים בני עדות המזרח כדי לתת ייצוג הולם לכלל האוכלוסייה.

“הרכב המועצה במתכונתו הנוכחית אינו נותן מענה לחובת הייצוג ההולם, שעה שאף אחד מהחברים במועצה אינו בן עדות המזרח, על אף שכמחצית מאזרחי מדינת ישראל הם בני עדות המזרח”.