אושרה הנחה על שולחן הכנסת: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הגנה על קטינים מפני תכנים פוגעניים באינטרנט)

08:13 28.10.2020

קטגוריות: אינטרנט

תגים: ,

נשיאות הכנסת אישרה ב- 26 באוקטובר 2020 הנחה על שולחן הכנסת את הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – הגנה על קטינים מפני תכנים פוגעניים באינטרנט) שהגיש יו”ר הקואליציה ח”כ מכלוף מיקי זוהר. בדברי ההסבר להצעת החוק [פ/2243/23] נאמר: “חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, מחייב ספק גישה לאינטרנט ליידע את מנוייו בדבר אתרים פוגעניים, תכנים פוגעניים וסכנות נוספות הטמונות בשימוש באינטרנט ואפשרויות ההגנה מפניהם, לרבות אמצעים לסינון אתרים. כמו כן, מחויב ספק הגישה לאינטרנט להציע למנוי שביקש זאת שירות יעיל לסינון אתרים פוגעניים ותכנים פוגעניים באינטרנט, ללא תשלום נוסף. למרות חובה זו, מנויים רבים כלל אינם מודעים לקיומם של אמצעים לסינון אתרים פוגעניים ותכנים פוגעניים.

“הצעת חוק זו נועדה להגביר את מודעות המנויים לשירותי גישה לאינטרנט לכך שהם עשויים להיות חשופים לתוכן פוגעני ולאפשרותם לסנן את התכנים שאליהם ייחשפו הם או ילדיהם. עוד נועדה הצעת החוק לקבוע מנגנון להתקנת שירות סינון לתכנים מסוימים באינטרנט כדי להגן על קטינים מפני חשיפה לתוכן פוגעני, כמפורט להלן. בכך, ההסדר המוצע יתרום להגנה על קטינים מפני חשיפה לתכנים שעלולים להזיק להם.

“תוכן פוגעני מוגדר כיום, בין היתר, כהצגת חומר תועבה כמשמעותה בחוק העונשין, התשל”ז – 1977, ובכלל זה הצגת יחסי מין שיש בהם אלימות, התעללות, ביזוי, השפלה או ניצול או יחסי מין עם קטין או עם אדם הנחזה לקטין, וכן הסתה גזענית או לאומנית, הימורים ומשחקים הכוללים אלימות כפי שקבוע בחוק כיום. מוצע לצמצם את הגדרת תוכן פוגעני כך שתכלול רק הצגת חומר תועבה כאמור.

“כדי להעלות את המודעות לסכנות הנשקפות מהשימוש באינטרנט והחשיפה לאתרים פוגעניים ותכנים פוגעניים, בעיקר על ידי ילדים ובני נוער, מוצע לחייב את ספק הגישה לאינטרנט לשלוח לכל מנוייו הודעה בדרך אלקטרונית שתיידע אותם על זכותם לקבל ממנו שירות יעיל לסינון של אתרים פוגעניים ותכנים פוגעניים באינטרנט. שירות הסינון יסופק באמצעות תוכנה שהמנוי יוכל להתקין בציוד הקצה שברשותו.

“מוצע לקבוע כי בהודעת ספק הגישה לאינטרנט למנוי, יתבקש כל מנוי לבחור אם הוא מעוניין לקבל את שירות הסינון עם או ללא קוד גישה או אם אינו מעוניין בשירות הסינון. תשובת המנוי תישלח לספק הגישה לאינטרנט באופן שיאפשר את זיהוי המשיב כמי שמשלם עבור שירות הגישה לאינטרנט, שכן לרוב מי שמשלם עבור השירות הוא בגיר. מנוי שלא ישיב להודעה יקבל מהספק הודעה נוספת, ואם גם עליה לא ישיב – תישלח לו הודעה נוספת. מנוי שהודיע כי אינו מעוניין בשירות הסינון יקבל מהספק תזכורת אחת לשלושה חודשים לפחות בדבר אפשרותו לקבל את שירות הסינון בכל עת.

“שירות הסינון יינתן למנויים שיבקשו זאת ללא עלות נוספת על התשלום בעד שירות הגישה לאינטרנט שמספק הספק. עם זאת, מוצע לקבוע כי ספק גישה לאינטרנט יקבל מאוצר המדינה סכום שלא יעלה על 2 שקלים חדשים בעד כל מנוי שקיבל ממנו את שירות הסינון, ובלבד שהסכום הכולל שישולם מדי שנה לכל ספקי הגישה לאינטרנט גם יחד לא יעלה על 5 מיליון שקלים חדשים. המימון מאת המדינה יהיה לתקופה של עשר שנים מיום תחילת ההסדר המוצע. כדי להגן על פרטיות הגולשים באינטרנט, מוצע להטיל על ספקי הגישה לאינטרנט ועל כל מי שפועל מטעמם חובת סודיות לגבי שימוש במידע המגיע לידיעתם עקב יישום הוראות ההסדר המוצע.

“מוצע לקבוע עיצום כספי בדרגה הגבוהה ביותר לפי החוק על ספק גישה לאינטרנט שלא יקיים את הוראות התיקון המוצע. ההסדר המוצע ייכנס לתוקף שלושה חודשים מיום פרסומו ברשומות, ושר התקשורת, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יהיה רשאי לדחות את המועד בחודש נוסף לשם היערכות לביצועו. עוד מוצע להטיל על שר התקשורת חובה לדווח לוועדת הכלכלה של הכנסת על אופן יישום הוראות ההסדר המוצע”.