אושרה הנחה על שולחן הכנסת: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – שידורי טלוויזיה בתשתית רחבת פס)

יו”ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין וסגני היו”ר אישרו ב-7.12.2015 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/2307/20) של חברי הכנסת נורית קורן, אלי כהן, אברהם נגוסה, מיכל בירן, יעקב מרגי, איתן כבל, קסניה סבטלובה ויוסי יונה.

בדברי ההסבר להצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – שידורי טלוויזיה בתשתית רחבת פס), התשע”ו – 2015 נאמר כי “חברת הסלולר סלקום ישראל השיקה לאחרונה את שירות השידורים החדש שלה; וחברות סלולר נוספות, דוגמת פרטנר תקשורת, רמי לוי תקשורת וגולן טלקום, הצהירו לאחרונה על כניסתן הקרובה לשוק השידורים, כספקיות שידורים באמצעות האינטרנט, כאשר כל שירותי השידורים האלה יתחרו ישירות בשידורי הוט HOT ו- YES.

“כדי למנוע ואקום חקיקתי ונזק בלתי הפיך לשוק השידורים וליצירה המקומית (בשל איבוד מנויי פלטפורמות הכבלים והלוויין שיגרעו מהיקף השקעתן בהפקות מקור) יש לבצע לאלתר מבעוד מועד את ההתאמות הרגולטוריות הנדרשות וליצור וודאות משפטית ורגולציה אחידה לכלל השחקנים המתחרים בשוק, חדשים כוותיקים.

“עם זאת, כדי לעודד הצטרפותם של שחקנים נוספים לשוק השידורים, ראוי להבחין בין שחקן חדש שהוא גם בעל רישיון בתחום הבזק, לבין שחקן חדש שאינו בעל רישיון כאמור:

+ לגבי מי שהם בעלי רישיון בתחום הבזק, כגון חברות הסלולר שהן גופים רבי עוצמה בעלי תשתית שיווקית ושירותית ומסד לקוחות עצום ויש ביכולתן להציע חבילות שירותים ולרתום אליהן רבים מקרב מנוייהן, תחול תקופת מעבר בת שתי מדרגות בחצי שנה הראשונה ובחצי שנה השנייה.

+ לעומת זאת לגבי שחקן חדש שאינו בעל רישיון בתחום הבזק תחול תקופת מעבר ארוכה יותר בת שנה וחצי. כל שחקן חדש יחויב להשקיע סכום קבוע בתקופת המעבר שנקצבה לגביו, ולאחריה יחול משטר רגולטורי אחיד על כלל השחקנים בשוק, על-פי קביעת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין (יוזכר כי עם כניסתה שלYES  לשוק בשנת 2000 היא חוייבה להשקיע כ- 30 מיליון ש”ח בהפקות מקור כבר בשנה הראשונה. לאחר מכן, במהלך העשור האחרון קבעה המועצה כי שיעור ההשקעה השנתי בהפקות מקור של שתי החברות, הוט ו-YES, יעמוד על 8% מכלל הכנסותיהן של החברות).

“במסגרת מיזמי השידורים החדשים יועברו השידורים באמצעות רשת האינטרנט, ועל כן יש לקבוע בחוק התקשורת, כבר עתה, כי שידורים אלה, בדומה לשידורי הוט ו- YES, יהיו אף הם טעונים רישיון מאת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, וכי יחולו עליהן החובות הרגולטוריות הנלוות לכך, לרבות חובת השקעה בהפקות מקומיות, איסור על שידור פרסומת, חובות צרכניות, חובות והגבלות בתחום התוכן וכיוצא באלה.

“התאמות אלה יאפשרו לשמור על מגרש משחקים מאוזן בין כלל השחקנים בשוק, תוך שמירה על אינטרסים ציבוריים הנוגעים לגיוון ופלורליזם בשידורים, עידוד יצירה מקורית ישראלית, הגנה על קטינים, הגנת הצרכן, שמירה על כללי אתיקה בשידורים ועוד”.