אושרה הגשת הצעת חוק פרטית העוסקת בנושא הסרת אנטנות טלוויזיה מגגות בתים ומיחזורן

14:34 20.03.2014

קטגוריות: כללי

תגים:

יושב-ראש הכנסת והסגנים אישרו בישיבתם מה- 18.3.2014 הנחת על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית (פ/19/2299) של חבר הכנסת נחמן שי.

מטרת הצעת חוק הרשויות המקומיות (הסרת אנטנות טלוויזיה ומיחזורן), התשע”ד – 2014 היא שיפור איכות הסביבה והנוף באמצעות הסרה, איסוף ומחזור של אנטנות [שנועדו לקליטה בלבד של שידורי טלוויזיה המופצים בשיטה האנלוגית] המוצבות על גגות מבנים אשר אינן נמצאות בשימוש.

הצעת החוק עוסקת באחריות רשות מקומית להסרת אנטנות: רשות מקומית תמציא לכל בעל אנטנה הודעה אישית בדבר חובת הסרת האנטנה לפי חוק זה; באין אפשרות סבירה לזהות את בעל האנטנה, תומצא ההודעה לנציגות הבית בבית המשותף ולכל בעל דירה, במבנה שאינו בית משותף לבעל המבנה ובחצרים לבעליהם וניתן גם להמציא את ההודעה על ידי הדבקה במקום בולט על חזית המבנה או החצרים או בחדר המדרגות של המבנה. הומצאה לבעל האנטנה הודעה בדבר חובת ההסרה, יודיע בעל אנטנה לרשות המקומית אם מסכים להסרתה על ידי הרשות בתוך 30 ימים.

הסרת האנטנות תבוצע על ידי הרשות המקומית אם התקבלה הסכמת בעל האנטנה לכך; להסרת האנטנות כאמור יהיו רשאים עובדי הרשות המקומית להיכנס למבנה או החצרים ובלבד שלא ייכנסו לדירת מגורים ולבצע פעולות לתיקון הגג לאחר הסרת האנטנות ללא צו של בית משפט.

אנטנה שרשות מקומית הסירה לפי חוק זה, לרבות אביזרי אנטנה המחוברים לה, תחולט ותעמוד לקנינה של הרשות המקומית.

השר להגנת הסביבה ממונה על ביצוע הוראות חוק זה ורשאי להתקין תקנות לביצועו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “עם המעבר לשידורים דיגיטליים, התייתר הצורך באנטנות הקליטה הישנות ששימשו לקליטת השידורים האנלוגיים. אנטנות אלו, שאין בהן עוד שימוש, מכערות את הנוף העירוני ומהוות מפגע סביבתי. המתכת שממנה עשויות האנטנות היא בעלת ערך ויכולה להיאסף למיחזור לצורך שימוש חוזר. מהאמור עולה כי התועלת שתצמח מהסרת האנטנות היא אפוא כפולה: גם הסרת המפגע הסביבתי שמהוות כיום האנטנות וגם מיחזור המתכת שממנה הן עשויות.

“מוצע כי האחריות להסרת האנטנות ומיחזורן תוטל על הרשויות המקומיות לאחר קבלת הסכמה מבעל האנטנה. עוד מוצע כי במקרה שבו בעל האנטנה מסרב לאפשר לרשות המקומית להסיר את האנטנה שברשותו תוטל עליו האחריות להסרתה. הצעת החוק מסמיכה את הרשויות המקומיות לקבוע בחוק עזר הסדרים ליישום החוק.

“הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר הכנסת נחמן שי וקבוצת חברי כנסת (פ/3620/18)”.