אושרה הגשת הצע”ח פרטית: הקמת מאגר מידע דיגיטלי בנושא הכשרות מקצועיות; “מטרת החוק: לייעל את מערך ההכשרה המקצועית על מנת להכשיר עובדים בהתאם לצרכים הקיימים”

נשיאות הכנסת אישרה הגשת הצעת חוק פרטית של ח”כ אורנה ברביבאי [פ/1862/23] המכונה “הקמת מאגר מידע דיגיטלי בנושא הכשרות מקצועיות”.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי “ההתמודדות עם משבר נגיף קורונה גררה עלייה חדה בשיעורי האבטלה בישראל וכתוצאה מכך ייקח זמן רב לענפים מסוימים בשוק העבודה להשתקם ולחזור לפעילות מלאה. ברי כי עובדים רבים במשק הישראלי יזדקקו להסבות מקצוע ולמתן הכשרות מקצועיות על ידי המדינה, לשם החזרת עובדים רבים ככל האפשר למעגל העבודה ולהורדת שיעורי דורשי העבודה בישראל.

“ואולם, מערך ההכשרות המקצועיות הנוכחי בישראל אינו מותאם למציאות הנוכחית ולוקה בחוסר מידע מהותי. מצב זה גורם לאובדן חמור של הפוטנציאל האנושי הרב הקיים בשוק העבודה הישראלי. לכן, יש צורך דחוף בייעול מערך ההכשרות המקצועיות, הנמצא כיום באחריות אגף בכיר להכשרה מקצועית ולפיתוח כוח אדם במשרד העבודה, הרווחה, והשירותים החברתיים.

“לשם כך, עוסקת הצעת החוק בשלב ראשון בייעול המערך לרבות הקמת מאגר מידע מקצועי, בשיתוף הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס), אשר יכלול בתוכו, בין היתר, את המגמות הנוכחיות בשוק העבודה, המקצועות הדרושים במשק והכישורים הנדרשים עבור כל מקצוע. כל זאת, בשיתוף ארגוני המעסיקים המובילים בישראל, אשר הם הגופים המקצועיים ביותר והנדרשים על מנת לזהות מגמות אלה.

“בנוסף, קובעת הצעת החוק הגשת המלצות שנתיות לשר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים על בסיס מאגר המידע, בסמוך לדיוני התקציב. לבסוף, מוצע כי יוקם אתר אינטרנט שקוף לציבור, על סמך מאגר המידע, על מנת לאפשר לאזרחים המעוניינים בכך להחליט אודות עתידם המקצועי”.

האגף יפרסם באתר האינטרנט שלו נתונים המבוססים על מאגר המידע אודות הכשרות מקצועיות ובכלל זה מגמות מקצועיות בשוק העבודה, הביקוש בשוק העבודה למקצועות שונים, רמת השכר בכל מקצוע ודרישות ההסמכה.