תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד לנובו: ‘הטמיעה במחשביה תוכנת ריגול אחר המשתמשים באינטרנט לצורך הפקת הכנסות ממכירת אותו מידע לצדדים שלישיים’

14:13 22.12.2017

קטגוריות: אבטחת מידע/סייבר חומרה והיקפי משפט

תגים: ,

לבית-המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד הוגשה ב- 21 בדצמבר 2017 תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד Lenovo Group Limited הונג קונג [באמצעות נציגתה בארץ לנובו (ישראל) בע”מ].

התובע בתביעה זו הוא עו”ד תומר ברם. בתביעה נאמר בין היתר כי “עניינה של תביעה זו בפגיעה חמורה שנגרמה לעשרות אלפי לקוחות המשיבות בישראל כתוצאה מבצע כסף של המשיבות.

“קבוצת לנובו הינה אחת מיצרניות המחשבים הגדולות בעולם. קבוצת לנובו הטמיעה במחשבי לנובו תוכנה שכל מטרתה לרגל אחר המשתמש במחשב. התוכנה עקבה אחר כל פעולה שביצע המשתמש  ברשת האינטרנט (למשל כניסה לחשבון בנק, חשבון דוא”ל וכדומה), שידרה את כל נתוני הגלישה של המשתמש (לרבות שמות משתמש, סיסמאות, מילות חיפוש ועוד) לחברה שאת שירותיה שכרה קבוצת לנובו, שהיא החברה שפיתחה את התוכנה. נתונים אלה נשמרו על שרתי אותה חברה ושימשו את קבוצת לנובו לצורך הפקת הכנסות ממכירת אותו מידע לצדדים שלישיים.

“בנוסף, התוכנה יצרה פירצת אבטחה חמורה ביותר במחשבי המשתמשים. פירצה זו איפשרה השתלטות של האקרים על המחשבים.

“אם לא די בכך, הרי שהתוכנה האטה בצורה דרמטית את מהירות הגלישה ברשת האינטרנט ופגמה מהותית בחוויית השימוש במחשבים מתוצרת קבוצת לנובו.

“התוכנה הותקנה במחשבים מתוצרת קבוצת לנובו ללא ידיעת המשתמשים וולא קבלת הסכמתם. התוכנה ‘נקברה’ במעמקי מערכת ההפעלה מתוך כוונה של קבוצת לנובו שהיא לא תתגלה ע”י תוכנות אנטי-וירוס. דה-פקטו, גם אם היה המשתמש מגלה על דבר קיומה של התוכנה, לא הייתה לו כל אפשרות להסיר את התוכנה, שפעלה באופן קבוע כל עוד המחשב לא היה כבוי.

“בתמורה להתקנת התוכנה על מחשבים מתוצרתה, קיבלה קבוצת לנובו תשלום בסכום קבוע עבור כל מחשב עליו הותקנה התוכנה בצירוף 25% מהכנסות שנוצרו לאותה חברה שכתבה את התוכנה והשתמשה במידע לשם שתילת פרסומות בדפי האינטרנט בהם גלשו משתמשי המחשבים מתוצרת קבוצת לנובו.

לפי כתב התביעה, “למרות שקבוצת לנובו קיבלה תלונות רבות על הקשיים שהתוכנה יוצרת במחשבים מתוצרתה, היא המשיכה להתקין את התוכנה במחשביה ולשווקם לציבור הרחב. רק כשדבר התוכנה פורסם בהרחבה בתקשורת האמריקנית, נזכרה קבוצת לנובו לפרסם הודעה בנושא לציבור (בארה”ב9 ולחדול ממעשיה.

“רמת החומרה של פירצת האבטחה הייתה כה חמורה, עד שהמחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית החליטה לפרסם אזהרה בנושא לציבור”.

לדברי כתב התביעה יש הליכים משפטיים בארה”ב, בקנדה ובמקומות נוספים נגד קבוצת לנובו בשל כך. “מן הראוי שהמשיבות יתנו את הדין על מעשיהן גם בישראל”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד איל גולדנברג.