שב”ס מתכוון להכניס לשימוש מערכת ביומטריה נוספת

שירות בתי-הסוהר (שב”ס) – ארגון כליאה לאומי מתכוון להכניס לשימוש מערכת ביומטריה נוספת לשורותיו.

זאת במסגרת מכרז חדש להקמת מערכת לניהול מרכזי מכר ולניהול מערך תעסוקה, עליו פירסמתי לפני מספר ימים. הארגון נמצא בשלבים מתקדמים של החלפת מערכות הליבה בתחום הלוגיסטי והפיננסי במערכת מרכב”ה (המפותחת ומיושמת ע”י האוצר ע”ג פלטפורמת SAP) ומתוכננת להיות מבצעית בארגון ברבע הראשון של שנת 2015. מערכת מרכב”ה תחליף את כל המערכות הפיננסיות והלוגיסטיות הקיימות בשב”ס למעט מספר מודולים אשר יינתן להם מענה במסגרת מערכות נלוות אחרות (מודול מרכזי מכר, מודול לניהול מערך התעסוקה, מודול מזון ומודול לניהול נקודות מדים).

המערכת תפותח כמערכת אינטגרטיבית ותכלול מערכת לניהול מרכזי מכר ומערכת לניהול מערך התעסוקה. המערכת עתידה להשתלב עם מערכת ניהול כספי האסירים (ניהול חשבונות אסירים) הקיימת בארגון ומתבססת על פלטפורמת SAP Business One. המערכת תקום על-בסיס טכנולוגיה זו ותתממשק עם מערכות פנים-ארגוניות ומערכות חוץ-ארגוניות. היא תתמוך בחוקים העסקיים של הארגון ותאפשר גמישות ניהולית ותפעולית ללקוחותיה.

במסמכי המכרז יש התייחסות לנושא “זיהוי ביומטרי” ושם נאמר בין היתר כי מערך זיהוי ביומטרי במרכזי מכר לאסירים בלבד ולא ימומש במרכזי מכר סוהרים ו/או מבקרים. מרכזי מכר (אסירים) נותנים שירותי מכירה לכ- 27,000 אסירים. המרכזים מבוזרים בפריסה ארצית ב- 52 יחידות. בכל עמדת מכירה לאסיר (52 עמדות) יידרש המציע להקים מערך ביומטרי.

במצב הקיים זיהוי האסיר מבוצע באמצעות זיהוי תמונת האסיר במערכת הממוכנת ע”י המוכרן ובאמצעות כרטיס אסיר אשר מסופק ע”י האסיר לעיסקת הרכישה.

המזמין חשוף היום לעתירות כתוצאה מהתכחשות האסירים לרכישות. מטרת המערך לאפשר זיהוי של האסיר בתהליך המכירה באופן שימנע התכחשות האסיר לעיסקת הרכישה.

התהליכים העיקריים במערך הביומטרי הנדרש במערכת הם תהליך הרכשה ו/או הרשמה ראשוני (Enrollment); לכידת הדגימה (Sample Capture); הפקת נתונים ביומטריים מהדגימה; מנגנון ו/או רכיב להשוואת תבניות (Template Comparison); בדיקת תאימות (Matching); תיעוד ושימור נתוני הזיהוי הביומטריים ביישום (SAP Business One) באופן מוצפן שלא יאפשר שינוי של הנתונים ע”י גורמים עויינים.

בין דרישות מערך ביומטרי  במערכת: ביצוע זיהוי אסיר אל מול מאגר הנתונים לא יעלה על 5 שניות; יכולת התמודדות ו/או הבחנה בין אצבע טבעית לאצבע מזוייפת (Fake Finger Detection).

השב”ס אומר כי בארגון פועלת מערכת ביומטרית שייעודה אימות זיהוי כלואים בעת כניסה/יציאה ממתקני שב”ס ובכלל. לצורך הפעלת המערכת הוקם בארגון מאגר ביומטרי של כלל האסירים. כיום קיימות בארגון יכולות של אימות זיהוי בלבד (1:1). בעתיד הקרוב מתכנן הארגון לשדרג את המערך הביומטרי באופן שיאפשר יכולות של זיהוי (1:M). המערכת הביומטרית הקיימת בארגון הוקמה ע”י חברת קומדע ומתוחזקת על-ידה.

יצויין כי וועדת הפנים של הכנסת כמו גם בית-המשפט העליון בשבתו כבג”צ נדרשו בשנים 2013-2014 לנושא שימוש בחתימות קול של אסירים במסגרת פיילוט מערכת שח”פ – מערכת טלפוניה משוכללת שברשות השב”ס, המסוגלת להאזין לשיחות, לנטר ולהקליט אותן.